Nazwa przedmiotu:
Analiza rynku i konsumenta
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marlena Piekut, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
EMPS8
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 15h Udział w ćwiczeniach 15h Praca własna: przegląd literatury-4h, przygotowanie do ćwiczeń-4h, , przygotowanie do zaliczenia -6 h, przygotowanie do egzaminu-6h. 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba punktów ECTS według planu studiów ( wykłady + ćwiczenia) 1,2 Inne formy kontaktu bezpośredniego ( egzaminy – 4 h, konsultacje – 8 h oraz zaliczenia i egzaminy w dodatkowych terminach – 4 h) 0,64 Łącznie 1,84
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mikroekonomia, makroekonomia
Limit liczby studentów:
Wykł. min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranych elementów teorii konsumpcji i rynku, metodyk badań rynkowych oraz faktycznych zmian zachodzących w konsumpcji wybranych dóbr i usług w Polsce i innych krajach.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy) 1. Rynek, konsument i konsumpcja – pojęcia, klasyfikacje. 2. Znaczenie konsumpcji w procesach gospodarowania. Źródła informacji o konsumencie i rynku. 3. Gospodarstwo domowe i przedsiębiorstwo jako podmioty sfery konsumpcji. 4. Funkcje i prawidłowości konsumpcji. 5. Wewnętrzne uwarunkowania zachowań konsumenckich. 6. Zewnętrzne uwarunkowania zachowań konsumenckich. 7. Typologie konsumentów. 8. Style konsumpcji różnych grup społeczno-ekonomicznych i demograficznych. 9. Charakterystyka procesu decyzyjnego konsumenta. 10. Zróżnicowanie poziomu, jakości i standardu życia ludności w Polsce i innych krajach UE. 11. Problemy i metody pomiaru konsumpcji. 12. Metody badań zachowań konsumentów na rynku. 13. Trendy w zachowaniach rynkowych konsumentów – cz. 1. Globalizacja konsumpcji, konsumpcjonizm, ekologizacja konsumpcji, etnocentryzm konsumencki. 14. Trendy w zachowaniach rynkowych konsumentów – cz. 2. Wirtualizacja konsumpcji, domocentralizacja konsumpcji, rytualizacja konsumpcji, serwicyzacja konsumpcji. 15. Ochrona konsumentów. Ćwiczenia (tematy) 1. Potrzeby i preferencje konsumenta. 2. Budżety gospodarstw domowych – źródło danych o konsumencie, gospodarstwie domowym i konsumpcji. 3. Przychody i wydatki w gospodarstwach domowych. Analiza składników wpływających na dochody gospodarstwa domowego i struktura wydatków w gospodarstwie domowym. 4. Dochody rozporządzalne ludności w różnych typach gospodarstw domowych. 5. Wielkość i struktura wydatków w różnych typach gospodarstw domowych. 6. Potrzeby żywnościowe w finansach osobistych w Polsce i innych krajach UE. 7. Konsument na rynku dóbr trwałych – wyposażenie gospodarstw domowych w dobra trwałe. 8. Serwicyzacja konsumpcji w Polsce i innych krajach UE. 9. Potrzeby rekreacyjno-kulturalne w finansach gospodarstw domowych. 10. Wydatki na edukację w gospodarstwach domowych. 11. Zróżnicowanie wydatków na usługi gastronomiczno-hotelarskie w gospodarstwach domowych. 12. Oszczędzanie oraz inwestowanie w gospodarstwach domowych. 13. Tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody oceny:
Uzyskanie z kolokwiów z ćwiczeń i wykładu po 50%, wykonanie projektu oraz wypowiedź ustna podczas zajęć. 1. Ocena formująca z ćwiczeń: kolokwium z ćwiczeń (70%), wykonanie projektu (20%), wypowiedź ustna (10%). 2. Uzyskanie z kolokwium z wykładu 50%. Ocena z kolokwium poprawkowego jest zaniżona o jedną ocenę w dół.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Bywalec Cz. 2010. Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Wydawnictwo C.H. Beck. 2. Zalega T. 2012. Konsumpcja. Determinanty. Teorie. Modele. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 3. Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. 2002. Ekonomika konsumpcji. Wydawnictwo SGGW. Literatura uzupełniająca: 1. Dieppe, A. (Ed.). 2021. Global productivity: Trends, drivers, and policies. World Bank Publications. 2. Goryszewski Ł. 2014. Style konsumpcji polskiej klasy wyższej. NOMOS, Kraków. 3. Piekut M. 2015. Konsument i konsumpcja w Unii Europejskiej. Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych & Oficyna Politechniki Warszawskiej, Płock. 4. Smyczek S., Sowa I. 2005. Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje. Difin, Warszawa 5. Shove, E., Trentmann, F., & Wilk, R. (Eds.). 2020. Time, consumption and everyday life: practice, materiality and culture. Routledge.
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Charakterystyka K_W12
Posiada wiedzę o podmiotowej strukturze rynku i zachowaniach na nim konsumentów.
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_WO1
Ma podstawową wiedzę z obszaru ekonomiki konsumpcji.
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_WO1
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_WO3
Zna prawidłowości sfery konsumpcji oraz zjawiska i przyczyny zakłócające harmonijny przebieg tych prawidłowości.
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_WO3
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_WO5
Ma podstawową wiedzę o roli i miejscu konsumenta na rynku.
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń i wykładu, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_WO5
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Charakterystyka K_U03
Potrafi dokonać analizy procesu decyzyjnego konsumenta.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_U10
Potrafi wypowiadać się na tematy związane z zachowaniem konsumentów na rynku, wykorzystując dorobek ekonomiki konsumpcji
Weryfikacja: Praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_U12
Potrafi dokonać analizy zachowań konsumentów na rynku oraz ich wpływu na decyzje menedżerskie.
Weryfikacja: Praca w grupach, projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_UO9
Wykorzystując różne źródła o rynku potrafi przygotować pracę pisemną dotyczącą funkcjonowania dowolnego rynku w obszarze dóbr i usług konsumpcyjnych.
Weryfikacja: Projekt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_KO6
Potrafi dążyć do systematycznego rozwoju przez poszerzanie wiedzy o rynku i konsumencie.
Weryfikacja: Wypowiedzi ustne, projekty.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_KO6
Powiązane charakterystyki obszarowe: