Nazwa przedmiotu:
Społeczna odpowiedzialność korporacji
Koordynator przedmiotu:
dr hab. E. Sobczak
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_SOK
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: ogółem 40h Udział w ćwiczeniach 30h Konsultacje 10h Praca własna:35h przygotowanie się do zajęć, 15h w tym czytanie zalecanej literatury 20 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75, co daje 3 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elementarna wiedza z zakresu ekonomii behawioralnej, umiejętność krytycznego analizowania literatury, kompetencje poznawcze w zakresie polityki społecznej i gospodarczej
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy o paradygmacie odpowiedzialności społecznej biznesu-inwestycji. Poznawanie i rozumienie problemów etycznych występujących w biznesie-ekonomii behawioralnej. Poznawanie relacji pomiędzy działalnością gospodarczą i środowiskiem naturalnym oraz oczekiwaniami społeczności, odbiorców produktu-konsumentów, pracowników, dostawców, NGO (interesariuszy).
Treści kształcenia:
1.Podstawowe uniwersalne wartości etyczne stosowane w działalności gospodarczej 2.Rodzaje interesariuszy w rozwoju gospodarczym 3.Dostawcy jako kluczowi interesariusze i ich znaczenie 4.Pracownicy jako kluczowi interesariusze 5.Klienci-konsumenci jako interesariusze i ich rola w kształtowaniu etycznego podejścia do działalności gospodarczej 6.Środowisko naturalne jako rodzaj interesariusza 7.Cele przedsiębiorców (krótko i długoterminowe) i ich rola w kształtowaniu uniwersalnych wartości 8.Maksymalizacja zysku a cele społeczne (kształtowanie warunków życia mieszkańców) 9.Oddziaływanie przedsiębiorstw na środowisko naturalne 10.Zasady obowiązujące w społecznie odpowiedzialnym biznesie 11.Przykłady dobrych praktyk w społecznej odpowiedzialności biznesu 12.Sposoby rozpoznawania praktyk zgodnych z uniwersalnymi wartościami 13.Audit odpowiedzialności biznesu za środowisko naturalne 14.Siedem imperatywów społecznie odpowiedzialnego biznesu 15.Globalizacja a uniwersalne wartości
Metody oceny:
Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
B. T. Sadowscy, Partnerstwa lokalne jako istotny element rozwoju przedsiębiorczości społecznej. M. Bernat, Społecznie odpowiedzialny biznes. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW. Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Raporty wybranych korporacji uznawanych za odpowiedzialne społecznie
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Definiuje podstawowe pojęcia i kategorie etyczne (wartości) związane z odpowiedzialnością społeczną w gospodarce
Weryfikacja: Praca na zajęciach, zaliczenie pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Charakterystyka W_02
Zna cele i zasady kształtujące etyczne podejście do rozwoju gospodarczego –zgodnego z oczekiwaniem społeczeństwa
Weryfikacja: Praca na zajęciach, pisemne zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi ocenić wpływ znaczenie etyki –społecznej odpowiedzialności korporacji na postęp społeczny i gospodarczy, rentowność przedsiębiorstw oraz środowisko naturalne (sustainable development)
Weryfikacja: Praca na zajęciach, zaliczenie pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.3.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Rozumie potrzebę doskonalenia i wzbogacania swojej wiedzy w drodze ustawicznego kształcenia
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach, dyskusje.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK, I.P7S_KR