- Nazwa przedmiotu:
- Teoria i sztuka argumentacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. M. Koszowy
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_TiSA
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- do uzupełnienia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest identyfikowanie zastosowań podstawowych narzędzi współczesnej teorii argumentacji w doskonaleniu sztuki argumentowania i krytycznego myślenia.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie: Jak argumentujemy?
2. Identyfikowanie trzech komponentów perswazji w wypowiedzi argumentacyjnej: etos, logos, patos.
3. Struktura i funkcje wypowiedzi argumentacyjnej.
4. Schematy argumentacyjne i pytania krytyczne.
5. Identyfikowanie błędów rozumowań w wypowiedziach argumentacyjnych.
6. Identyfikowanie metod erystycznych w wypowiedziach argumentacyjnych.
7. Identyfikowanie manewrów taktycznych w dyskusjach i w debatach.
8. Różnorodność i perswazyjne siła argumentacji z autorytetu.
9. Centralne i peryferyjne elementy przekazu argumentacyjnego.
10. Identyfikowanie psychologicznych mechanizmów wywierania wpływu w wypowiedziach argumentacyjnych.
11. Teoria dysonansu poznawczego i jej zastosowanie w analizach argumentacji.
12. Typowe postawy osób argumentujących (analiza transakcyjna).
13. Techniki argumentacyjne stosowane przez moderatora dyskusji.
14. Presupozycje i implikatury konwersacyjne jako narzędzie argumentacji.
15. Informatyczne narzędzia analizy argumentacji oraz ``argumentujące maszyny''.
- Metody oceny:
- Ocena końcowa jest wypadkową: (1) oceny ciągłej pracy podczas zajęć (30%) oraz (2) prezentacji zaliczeniowej (przedstawionej podczas zajęć w wyznaczonym terminie) poświęconej wybranej technice argumentacyjnej lub wybranemu fragmentowi przekazu medialnego zwierającego interesujące nagromadzenie technik argumentacyjnych (70%).
Metody etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się. Aktywność jest premiowana punktami („duże” i „małe” plusy). Uzyskanie 4 dużych lub 8 małych plusów podnosi ocenę końcową o 0.5 stopnia.
Metody końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się. Efekty uczenia się będą weryfikowane w ramach oceny prezentacji zaliczeniowej, która powinna być wysłana do osoby prowadzącej w terminie określonym podczas pierwszych zajęć. Do pracy student załącza zdjęcie odręcznie podpisanego oświadczenia, zgodnie z aktualnie obowiązującym zarządzeniem Rektora PW. Przy ocenie prac zaliczeniowych brane są pod uwagę następujące kryteria: (a) stopień wykorzystania materiału omówionego podczas zajęć, (b) związek analizowanych przykładów z problematyką zajęć, (c) stopień szczegółowości analiz, (d) jakość rekonstrukcji struktury rozumowań zawartych w wybranych tekstach, oraz (e) przejrzystość prezentacji zagadnienia.
Za wykonanie pracy student może uzyskać maksymalnie 10 pkt. Obowiązuje następująca skala ocen: 5.0 (10 pkt.), 4.5 (9-9.5 pkt.), 4 (8-8.5 pkt.), 3.5 (7-7.5 pkt.), 3.0 (6-6.5 pkt.).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Budzyńska-Daca A., Kwosek, J., Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, PWN, Warszawa 2012.
[2] Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Oficyna Wydawnicza Alma Press, Warszawa 2000.
[3] Szymanek, K., Wieczorek, K.A., Wójcik, A.S, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów}, PWN, Warszawa 2005.
[4] Tokarz, M. (2006), Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka EK1
- Dysponuje wiedzą z zakresu podstawowych ram pojęciowych współczesnej teorii argumentacji oraz głównych obszarów ich zastosowań do analizy dialogu, polemiki, debaty oraz dyskursu prawniczego.
Weryfikacja: W ramach etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji. W ramach końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena jakości analiz oraz stopnia wykorzystania narzędzi wprowadzonych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka EK2
- Potrafi operować podstawowymi pojęciami współczesnej teorii argumentacji oraz stosować jaj podstawowe metody do analizy struktur argumentacyjnych oraz oceny poprawności i siły argumentacji. Umie dostrzegać związki między głównymi narzędziami teorii argumentacji a doskonaleniem sztuki argumentowania.
Weryfikacja: W ramach etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji. W ramach końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena jakości analiz oraz stopnia wykorzystania narzędzi wprowadzonych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka EK3
- Ma świadomość społecznej roli teorii argumentacji jako narzędzia doskonalenia postawy krytycznego myślenia oraz umiejętności racjonalnego nakłaniania. Dostrzega społeczną rolę argumentacji w prawie i w administracji, a także oddziaływanie społeczne informatycznych narzędzi wspomagających argumentację.
Weryfikacja: W ramach etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji. W ramach końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena jakości analiz oraz stopnia wykorzystania narzędzi wprowadzonych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: