- Nazwa przedmiotu:
- Argumentacja prawnicza
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. M. Koszowy
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_AP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- do wprowadzenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do wprowadzenia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe zagadnienia z zakresu logiki.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zastosowanie wiedzy o typowych technikach argumentacji prawniczej do analizy argumentacji w postępowaniu administracyjnym i sądowym, uzasadnień orzeczeń sądów oraz dyskusji na temat problemów prawnych. Omówieniu poszczególnych technik argumentacyjnych towarzyszy dyskusja ukierunkowana na określenie perswazyjnej skuteczności określonych technik w wybranych kontekstach komunikacyjnych oraz na określenie kryteriów ich poprawności.
- Treści kształcenia:
- 1. Struktura wypowiedzi argumentacyjnej.
2. Schematy argumentacyjne i pytania krytyczne stosowane w prawie i w administracji.
3. Typowe błędy rozumowań a poprawna argumentacja w prawie i w administracji.
4. Chwyty erystyczne a poprawna argumentacja w prawie i w administracji.
5. Manewry taktyczne w dyskusjach a poprawna argumentacja w prawie i w administracji.
6. Techniki argumentacji z autorytetu w prawie i w administracji.
7. Psychologiczne mechanizmy perswazji w dyskursie prawniczym.
8. Typowe style argumentacyjne w dyskursie prawniczym.
9. Argumenty równi pochyłej w dyskursie prawniczym.
10. Argumenty z analogii w dyskursie prawniczym.
11. Argumenty z konsekwencji w dyskursie prawniczym.
12. Wybrane zasady i techniki argumentacji prawniczej.
- Metody oceny:
- Ocena końcowa jest wypadkową: (1) oceny ciągłej pracy podczas zajęć (30%) oraz (2) analizy na zaliczenie poświęconej wybranej technice argumentacyjnej wraz ze wskazaniem jej zastosowań na przykładzie argumentacji zawartej np. w orzeczeniach sądów, w dokumentach urzędowych, w postępowaniu administracyjnym, w postępowaniu sądowym lub w dyskusjach na temat prawa (70%).
Metody etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się. Aktywność jest premiowana punktami („duże” i „małe” plusy). Uzyskanie 2 dużych lub 4 małych plusów podnosi ocenę końcową o 0.5 stopnia.
Metody końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się. Efekty uczenia się będą weryfikowane w ramach oceny pracy zaliczeniowej, która powinna być wysłana do osoby prowadzącej w terminie określonym podczas pierwszych zajęć. Do pliku z pracą student wkleja zdjęcie odręcznie podpisanego oświadczenia, zgodnie z aktualnie obowiązującym zarządzeniem Rektora PW. Przy ocenie prac zaliczeniowych brane są pod uwagę następujące kryteria: (a) stopień wykorzystania materiału omówionego podczas zajęć, (b) związek analizowanych przykładów z problematyką zajęć, (c) stopień szczegółowości analiz, (d) jakość rekonstrukcji struktury rozumowań zawartych w wybranych tekstach, oraz (e) przejrzystość prezentacji zagadnienia.
Za wykonanie pracy student może uzyskać maksymalnie
10 pkt. Obowiązuje następująca skala ocen:
5.0 (10 pkt.),
4.5 (9-9.5 pkt.),
4 (8-8.5 pkt.),
3.5 (7-7.5 pkt.),
3.0 (6-6.5 pkt.).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
[2] K. Szymanek, K.A. Wieczorek, A.S. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2004.
[3] W. Gromski, P. Jabłoński, J. Kaczor, M. Paździora, M. Pichlak, Warsztaty prawnicze: Logika praktyczna z elementami argumentacji prawniczej [r. II: Argumentacja, r. III: Argumentacja prawnicza], Bielsko Biała 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- do wprowadzenia
- Uwagi:
- do wprowadzenia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka EK1
- Dysponuje wiedzą z zakresu zastosowań podstawowych metod argumentacji prawniczej.
Weryfikacja: W ramach etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji. W ramach końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena jakości analiz oraz stopnia wykorzystania narzędzi wprowadzonych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka EK2
- Potrafi stosować wiedzę o podstawowych technikach argumentowania do analizy dyskursu prawniczego, aktów prawnych i dokumentów urzędowych.
Weryfikacja: W ramach etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji. W ramach końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena jakości analiz oraz stopnia wykorzystania narzędzi wprowadzonych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka EK3
- Ma świadomość możliwości wykorzystania metod argumentacji prawniczej również w innych dziedzinach życia społecznego, takich jak debata publiczna, polemika prasowa lub argumentacja w mediach społecznościowych.
Weryfikacja: W ramach etapowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena wypowiedzi studentów w ramach dyskusji. W ramach końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się: ocena jakości analiz oraz stopnia wykorzystania narzędzi wprowadzonych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: