- Nazwa przedmiotu:
- Sytuacja jednostki w płynnej nowoczesności
- Koordynator przedmiotu:
- prof. M. Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_SJPN
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ogółem 75h = 3 ECTS
W tym 15h praca na zajęciach, 60h praca własna studenta
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem programu jest przedstawić sytuację jednostki na tle aktualnych przemian społecznych.
W końcu lat sześćdziesiątych XX wieku, rozpoczął się okres głębokich przemian w skali
globalnej, we wszystkich aspektach życia: społecznym, gospodarczym, politycznym,
prawnym, moralnym itd. Wśród przyczyn najczęściej wymienia się rozpowszechnienie
postaw konsumpcyjnych, społeczną i geograficzną mobilność, wpływ wielkich korporacji na
wzorce kształcenia i style życia. Przemianom towarzyszy coraz dalej sięgające zrywanie
ciągłości z tradycją. Społeczeństwo „płynnej nowoczesności”, kierując się w swoim
zachowaniu doraźnymi wymogami, traktuje dziedzictwo i tradycję, jako zbędny bagaż
ograniczający swobodę działania.
- Treści kształcenia:
- 1. Społeczeństwo konsumpcyjne a moralność: socjologiczne badania śledzą
dokonujące się zmiany i pozwalają ocenić zmianę sensu pojęć
konstytutywnych dla rozumienia tego, kim jest, czy raczej był człowiek:
indywidualności, tożsamości, odpowiedzialności, wolności, szczęścia,
zobowiązań wobec społeczności, nauki, sztuki i szerzej - kultury.
Konsekwencje rezygnacji z obowiązku bycia sobą - zastąpienie poczucia
indywidualnej autonomii przez sieć wzajemnych kontaktów i
współzależności. Rynek oferuje możliwości tworzenia siebie, własnej
tożsamości, nie potrzebuje norm, ideałów. Wystarczy wybór stylu
zachowania, ubioru, sposobu spędzania wolnego czasu itd. by płynnie
określać to, kim się jest.
2. Środki konieczne do tworzenia i zachowania tożsamości. Najważniejszym
z nich jest obowiązek poznania siebie. W kwestii tej powinności odwołano się
do idei filozofów: Kanta, Heideggera, Wittgensteina, Ricoeura, Spaemanna
itd.
3. Dyskusja pytań: Czy potrzebna jest refleksja, obowiązek poznania siebie,
doświadczenia wartości, które daje poczucie sensu życia? Czy tworzenie
własnego stylu postępowania jest nieodłączne o pojęcia dobra? Czy
kształtując nasze życie pod względem moralnym trzeba mieć pewną wizję
dobra, tego, co samo w sobie jest wartościowe, co powinniśmy kochać i
podziwiać?
- Metody oceny:
- Prezentacja wybranego tematu, obecność i aktywność w dyskusjach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Z. Bauman: Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007.
2. Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006.
3. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej
nowoczesności, Warszawa 2007,
4. T. H. Eriksen, Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji,
Warszawa 2003,
5. W. Sady, Wittgenstein. Życie i dzieło, Lublin, 1993, 6. Z. Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011, 7. Nagel, T., Co to wszystko znaczy. Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1993, 8. N. Carr, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013.
Literatura uzupełniająca:
1. M. Jacyno, Kultura indywidualizmu, Warszawa 2007.
2. M. Wiking, Hygge. Klucz do szczęścia, Warszawa 2016.
3. A. Chalmers, Co zwiemy nauką, Wrocław 1993.
4. M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków 2016.
5. Joseph Heinrich, The Weirdest People in the World: How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous, New York 2020.
6. Corey Pein, Nowy Dziki Zachód. Zwycięzcy i przegrani Doliny Kremowej. Tłum. B. Gutowska-Nowak, Kraków 2019.
7. F. G. Junger, Perfekcja techniki, Warszawa 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Brak.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student ma wiedzę o charakterze podstawowym w dziedzinie socjologii i filozofii
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Zna podstawowe nurty w filozofii współczesnej
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_03
- Wymienić potrafi najważniejsze zagadnienia i postaci.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_04
- Potrafi nazywać i rozróżniać stanowiska.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Prawidłowo interpretuje tekst filozoficzny.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_02
- Analizuje, dobierając właściwą metodę
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_03
- Posługuje się narzędziami analizy języka.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_04
- Wykorzystuje zdobytą wiedzą teoretyczną do jaśniejszego i bardziej uporządkowanego postępowania w praktyce.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_05
- Samodzielnie ocenia wartość poznawczą różnych stylów myślenia.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_06
- Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, dokonać interpretacji,
krytycznie oceniać.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Potrafi pracować w grupie nad wspólnym tematem.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_02
- Umie wspólnie z innymi rozwiązywać problemy.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_03
- Inicjuje i prowadzi dyskusję na tematy związane z funkcjami i strukturą wypowiedzi.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_04
- Posiada umiejętność określania priorytetów służących realizacji celów poznawczych.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_05
- Doktorant rozumie i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się. Potrafi myśleć i działać w sposób niezależny.
Weryfikacja: test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: