Nazwa przedmiotu:
Wprowadzenie do systemów zarządzania
Koordynator przedmiotu:
Rajmund Kożuszek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
WSYZ
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. liczba godzin kontaktowych – 56 godz., w tym  obecność na wykładach: 30 godz.,  obecność na zajęciach laboratoryjnych: 16 godz. (4x4 godz.),  udział w konsultacjach związanych z problematyką poruszaną na wykładzie: 4 godz.,  udział w konsultacjach związanych z wykonaniem projektu: 6 godz. 2. praca własna studenta –70 godz., w tym  rozwiązywanie zadań domowych: 15 godz.  analiza literatury i materiałów wykładowych związana z przygotowaniem do kolejnych wykładów: 15 godz.,  przygotowanie do laboratorium: 4 godz.  przygotowanie do kolokwium: 6 godz.  wykonanie projektu: 30 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 126 godz., co odpowiada 5 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 pkt. ECTS, co odpowiada 56 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS, co odpowiada 65 godz. zajęć laboratoryjnych, projektowych, wykonanie zadań domowych i przygotowania do zajęć
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Algorytmy i struktury danych
Limit liczby studentów:
150
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie w przedsiębiorstwie. Główny nacisk zostanie położony na systemy zintegrowane. Omówione zostaną architektury tych systemów, istniejące rozwiązania oraz narzędzia służące do modelowania procesów biznesowych. Zostaną też przedstawione wybrane modele optymalizacyjne i algorytmy służące do wspomagania pracy systemów zarządzania, a także przykłady ich zastosowania w praktyce. Przedmiot jest prowadzony zgodnie z innowacyjnymi formami kształcenia, w szczególności wykorzystuje się metodykę Problem Based Learning podczas pracy projektowej, zaś elementy blended learning w pracach domowych.
Treści kształcenia:
WYKŁADY: 1. Rola systemów informacyjnych w zarządzaniu, przykłady systemów wspomagających zarządzanie (2 godz.) 2. Architektury systemów, różne aspekty zarządzania, różne rozwiązania rzeczywiste (4 godz.) 3. Modelowanie procesów biznesowych – wykorzystanie narzędzi, np. optymalizacji (2 godz.) 4. Przegląd modeli analitycznych stosowanych w systemach zarządzania, wprowadzenie do modelowania, klasyfikacja modeli (2 godz.) 5. Wybrane modele optymalizacyjne: programowanie liniowe, modele dyskretne, narzędzia stosowane do rozwiązywania (4 godz.) 6. Harmonogramowanie i szeregowanie zadań: podstawowe pojęcia, metody planowania przedsięwzięć, wybrane algorytmy szeregowania zadań, przykład rzeczywistego zastosowania w przedsiębiorstwie (4 godz.) 7. Planowanie produkcji i usług: przykład rzeczywistego zastosowania w przedsiębiorstwie, sformułowanie, prezentacja wybranych modeli i metod rozwiązywania (2 godz.) 8. Metody zarządzanie dystrybucją i lokalizacją: przegląd modeli i algorytmów, przykład rzeczywistego zastosowania w przedsiębiorstwie (2 godz.) 9. Systemy ERP wraz z przykładami: Odoo, SAP (2 godz.) 10. Systemy Business Intelligence, Big Data (2 godz.) LABORATORIUM: Laboratorium ukierunkowane jest na poznanie praktycznych narzędzi służących do modelowania procesów biznesowych oraz algorytmów służących do optymalizacji procesów w przedsiębiorstwie. Laboratorium ma na celu po pierwsze, przećwiczenie pewnych narzędzi służących do notacji procesów biznesowych, modelowani i optymalizacji, wybranych algorytmów wykorzystywanych m.in. do harmonogramowania zadań, czy planowania produkcji, a po drugie wspomóc studentów w realizacji projektu. 1. Procesy biznesowe – BPMN 2. Narzędzia do modelowania i optymalizacji 3. Metody harmonogramowania zadań 4. Metody planowania produkcji i usług Projekt: Celem projektu jest pogłębienie wiedzy w zakresie: modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa, umiejscowienia w ich kontekście odpowiednich algorytmów, wykorzystania i zastosowanie tychże algorytmów (w tym optymalizacyjnych) w informatycznych systemach zarządzania. Zakłada się wykorzystanie dane zgromadzonych w tych systemach, np. ERP. Projekt będzie projektem grupowym, prowadzonym zgodnie z metodyką Problem Based Learning. Zgodnie z założeniami tej metodyki, podczas pierwszych zajęć przed podzielonymi na zespoły studentami postawiony zostanie realny, złożony problem do rozwiązania. Otrzymają oni wiedzę potrzebną do rozwiązania problemu podczas wykładów, a podstawowe umiejętności na zadaniach domowych i laboratoriach.
Metody oceny:
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć:  wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo;  zespołowy projekt problemowy, trwający cały semestr;  zajęcia laboratoryjne prowadzone w wymiarze 4x4 godz. – prowadzone (w miarę możliwości) przez pierwszą część semestru;  prace domowe, które są znaczącym elementem zajęć, realizowane przy pomocy narzędzia internetowego (zgodnie z podejściem blended learning); celem jest wykształcenie w studentach praktycznych umiejętności korzystania z algorytmów i narzędzi; łączny udział prac domowych oceniane są na 15 godz. Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:  ocenę wiedzy i umiejętności w ramach prac domowych;  ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań laboratoryjnych;  ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na dwóch kolokwiach;  ocenę wiedzy i umiejętności z wykonania projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
• Adamczewski P.: Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Mikom, 2004. • Sikora W.: Badania operacyjne, PWE, 2018. • Jędrzejczyk Z, Kukuła K., Skrzypek J, Walkosz A.: Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, 2011.
Witryna www przedmiotu:
https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-WSYZ
Uwagi:
(-)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
zna elementy systemu zarządzania, obszary zarządcze w przedsiębiorstwach i relacje zachodzące między nimi
Weryfikacja: laboratorium, kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Charakterystyka W02
zna pojęcia związane z modelami optymalizacji i symulacji stosowanych w systemach zarządzania
Weryfikacja: laboratorium, kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: W06, W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Charakterystyka W03
zna podstawowe modele stosowane do rozwiązywania zadań decyzyjnych
Weryfikacja: laboratorium, projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: W01, W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi sformułować model programowania liniowego dla prostego problemu decyzyjnego, rozwiązać go za pomocą standardowego oprogramowania i umiejscowić go w odpowiednim elemencie informatycznego systemu zarządzania
Weryfikacja: laboratorium, projekt, zadanie domowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
potrafi zaplanować przedsięwzięcie metodą ścieżki krytycznej i utworzyć harmonogram realizacji zadań
Weryfikacja: laboratorium, projekt, zadanie domowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U04, U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
potrafi zidentyfikować odpowiednie metody planowania produkcji i usług do zadanego problemu i umiejscowić je w odpowiednim elemencie informatycznego systemu zarządzania
Weryfikacja: laboratorium, projekt, zadanie domowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U05, U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P6S_UW.o, P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U04
potrafi dokonać analizy procesu biznesowego i zapisać go za pomocą notacji BPMN
Weryfikacja: laboratorium, projekt, zadanie domowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U05
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, także w zespole interdyscyplinarnym; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UO

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
jest gotów do krytycznej oceny skutków stosowania metod optymalizacyjnych i analizy danych w systemach zarządzania
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK
Charakterystyka K02
jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych wynikających ze świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej
Weryfikacja: projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KO