Nazwa przedmiotu:
Projekt zespołowy 2
Koordynator przedmiotu:
Rajmund Kożuszek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
PZSP2
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. liczba godzin kontaktowych – 81 godz., w tym  obecność na wykładach: 24 (6x4) godz.  obecność na warsztatach: 24 (6x4) godz.,  obecność na prezentacjach: 8 (2x4) godz  konsultacje ze specjalistami: 8 godz.  udział w spotkaniach z opiekunem związanych z realizacją projektu: 15 godz.,  udział w egzaminie: 2 godz. 2. praca własna studenta – 95 godz., w tym  wykonanie projektu: 45 godzin  udział w spotkaniach indywidualnych zespołu: 30 godz.  napisanie raportu: 10 godzin  przygotowanie prezentacji: 6 godz.  przygotowanie do egzaminu: 4 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 156 godz., co odpowiada 6 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 pkt. ECTS, co odpowiada 81 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3.5 pkt. ECTS, co odpowiada 95 godz. zajęć laboratoryjnych, projektowych i przygotowania do tych zajęć
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt60h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy programowania, Projekt zespołowy 1, Bazy danych 2, Sztuka wytwarzania oprogramowania, Algorytmy i struktury danych
Limit liczby studentów:
150
Cel przedmiotu:
Przedmiot ma na celu: przeprowadzenie studentów przez proces zaawansowanego, rzeczywistego projektu informatycznego. Studenci przechodzą przez proces: analizy uwarunkowań, sformułowania problemu, rozwiązania problemu i utworzenia funkcjonalnego prototypu dotyczącego problemu. Zakłada się, że projekt będzie zawierał m.in. elementy: projekt i realizacja bazy danych, utworzenie aplikacji, testowanie wdrożenie (z uwzględnieniem testów przedprodukcyjnych u “klienta”). Implementacja powinna być poprzedzone analizą wymagań, zaprojektowaniem jej w odpowiednim narzędziu. Efektem jest w pełni funkcjonalny prototyp aplikacji. Opcjonalnie, w wybranych projektach może wystąpić model biznesowy towarzyszący rozwiązaniu. Podczas realizacji projektu studenci będą wykorzystywali wiedzę techniczną i nietechniczną zdobytą w ramach poprzednio zaliczonych przedmiotów oraz wiedzę nabytą w trakcie wykładów wspomagających dotyczących m.in. zarządzania projektem i inżynierii wymagań. Opcjonalnie mogą się pojawiać elementy wirtualizacji/kontenerów, w niektórych projektach można wymagać zastosowania technologii dockera. Przedmiot kładzie duży nacisk na wymaganie pracy w zespole, komunikację ze zleceniodawcą projektu, komunikację wyników projektu na zewnątrz.
Treści kształcenia:
Wykłady: Wprowadzenie i informacje niezbędne do zarządzania projektem, zarządzania czasem, przegląd i podstawowe informacje popularnych metodach: m.in. agile/SCRUM, model kaskadowy, PRINCE2, role w grupie, leadership, podstawy harmonogramowania i raportowania, uzupełnienie wiedzy o diagramach UML niezbędnych do raportowania (12 godz.). Formułowanie wymagań: metody identyfikacji wymagań, opis wymagań (atrybuty, prorytety), analiza biznesowa, raportowanie/rozliczanie, miary złożoności zadań, modelowanie, wymagania niefunkcjonalne, dostępność/availibility, lean startup, role w grupie projektowej, planning poker itp. techniki, model kaskadowy, punkty funkcyjne (12 godz.). Warsztaty (ćwiczenia): 1. Spotkanie wstępne/organizacyjne – omówienie zasad przedmiotu, rozdanie tematów projektu 2. Spotkanie dotyczące zarządzania zespołem, organizacja pracy zespołu (alokacja zadań, role w zespole, cechy pracy w zespole, zagrożenia pracy w zespole, dynamika pracy, rozwiązywanie konfliktów) 3. Warsztaty dotyczące identyfikacji problemu, m.in. burza mózgów, coffee table, speed dating 4. Warsztay dotyczące UX: empatia, persona, mapa podróży użytkownika przez usługę 5. Warsztaty dotyczące tworzenia prototypów: cel, szybkie tworzenie prototypów, rodzaje prototypów 6. Warsztaty dotyczące testowania prototypów na użytkowniku: przygotowanie do testów, przeprowadzenie testów, zadawanie pytań, synteza wyników 7. Prezentacje publiczne przed grupą ćwiczeniową, dyskusja na temat prezentacji (x2) Projekt: Zakłada się, że projekt będzie zawierał m.in. elementy: projekt i realizacja bazy danych, utworzenie aplikacji, testowanie wdrożenie (z uwzględnieniem testów przedprodukcyjnych u “klienta”). Implementacja powinna być poprzedzone analizą wymagań, zaprojektowaniem jej w odpowiednim narzędziu. Efektem jest w pełni funkcjonalny prototyp aplikacji. Opcjonalnie, w wybranych projektach może wystąpić model biznesowy towarzyszący rozwiązaniu. Podczas realizacji projektu studenci będą wykorzystywali wiedzę techniczną i nietechniczną zdobytą w ramach poprzednio zaliczonych przedmiotów oraz wiedzę nabytą w trakcie wykładów wspomagających dotyczących m.in. zarządzania projektem i inżynierii wymagań. Opcjonalnie mogą się pojawiać elementy wirtualizacji/kontenerów, w niektórych projektach można wymagać zastosowania technologii dockera. Konsultacje z ekspertami: Do wykonania złożonego projektu będzie wymagana znajomość różnych aspektów systemu informacyjnego, dlatego też zakłada się, że będzie potrzeba aby studenci mieli możliwość konsultacji z osobami, które specjalizują się w danej dziedzinie wiedzy. Zakładamy, że studenci będą potrzebowali łącznie 8 godzin konsultacji u różnych specjalistów.
Metody oceny:
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć:  Wykłady realizowane na początku semestru (6 x 4 godzinny wykładów, łącznie 24 godz.);  6 warsztatów x 4 godz.  2 publiczne prezentacje wyników po 4 godz. – w połowie i na koniec semestru;  Wykłady, warsztaty i prezentacje przeplatane w ciągu całego semestru;  zespołowy projekt problemowy, trwający cały semestr;  konsultacje ze specjalistami: 8 godz.  spotkania z opiekunem realizowane raz w tygodniu po 1 godz.  spotkania własne zespołu, realizowane raz w tygodniu po 2 godz. Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:  egzamin ustny (dla każdego zespołu, 2 godz. na zespół) –zamknięta prezentacja przed 2 osobową komisją (opiekun + inny nauczyciel), następnie rozmowa z grupą, indywidualne pytania problemowe dotyczące wykonania projektu, pracy grupowej, wkładu każdej osoby;  ocena wiedzy i umiejętności z wykonania projektu – na podstawie raportu końcowego i rozmowy z każdym członkiem zespołu: ocena rozwiązania i wkładu pracy każdej osoby;  ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie prezentacji pośredniej i końcowej
Egzamin:
tak
Literatura:
Krzysztof Sacha, Inżynieria oprogramowania, PWN 2010 Meyer, B.: Agile! The Good, the Hype and the Ugly. Springer (2014)
Witryna www przedmiotu:
https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-PZSP2
Uwagi:
(-)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
zna pojęcia z zakresu inżynierii oprogramowania, oprogramowania systemów komputerowych, baz danych i innych potrzebną do wykonania i integracji elementów projektu
Weryfikacja: egzamin, raport
Powiązane charakterystyki kierunkowe: W07, W08, W09, W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG.o, P6U_W, III.P6S_WG
Charakterystyka W02
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i prawnych uwarunkowań dotyczących projektu w informatyce
Weryfikacja: raport
Powiązane charakterystyki kierunkowe: W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, także w zespole interdyscyplinarnym; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: projekt, raport, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UO
Charakterystyka U02
potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, przygotować raport zawierający omówienie prowadzonego projektu, harmonogram projektu, rozwiązanie oraz przedstawić prezentację i uczestniczyć w dyskusji na ten temat, rzetelnie przedstawiając zalety i wady proponowanego rozwiązania
Weryfikacja: raport, prezentacje, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK
Charakterystyka U03
potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadania związanego z wykonaniem złożonego i nietypowego projektu inżynierskiego dotyczącego integracji systemów informatycznych wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu nauk podstawowych i technicznych, a także pozyskiwać wiedzę z literatury, źródeł, dokonywać ich selekcji oraz integrować uzyskane informacje
Weryfikacja: raport, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U04
potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadania związanego z wykonaniem złożonego i nietypowego projektu inżynierskiego dotyczącego integracji systemów informatycznych wykorzystać, również w sposób innowacyjny, metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne oraz odpowiednie narzędzia, dokonując właściwego wyboru tych metod i narzędzi
Weryfikacja: raport, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U05
potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych związanych z wykonaniem złożonego i nietypowego projektu inżynierskiego dotyczącego integracji systemów informatycznych – dostrzec i uwzględnić ich aspekty systemowe i pozatechniczne (ekonomiczne, społeczne, etyczne, czynnik ludzki i inne) oraz dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań
Weryfikacja: raport, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U06
potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy techniczne, dotyczące wykonania projektu, jego przebiegu, zwłaszcza związane bezpośrednio lub pośrednio z informatyką, dokonywać ocen przedstawianych rozwiązań i opinii
Weryfikacja: egzamin, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe: U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonaniem złożonego i nietypowego projektu inżynierskiego dotyczącego integracji systemów informatycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemu
Weryfikacja: prezentacja, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR, P6U_K, I.P6S_KK
Charakterystyka K02
jest gotów do zrozumienia ekonomicznych, społecznych i innych pozatechnicznych aspektów i skutków wykonanego projektu oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje i realizowane zadania; jest gotów do podejmowania decyzji i przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych decyzji i podejmowanych działań
Weryfikacja: prezentacja, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KR