Nazwa przedmiotu:
Projektowanie układów kolejowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jacek Kukulski, profesor uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
59 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., zapoznanie się z literaturą dotyczącą projektu 7 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń analitycznych i rysunków technicznych 28 godz., przygotowanie się do zaliczenia projektu 5 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (19 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (59 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., zapoznanie się z literaturą dotyczącą projektu 7 godz., przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń analitycznych i rysunków technicznych 28 godz., przygotowanie się do zaliczenia projektu 5 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu kolejowych układów transportowych
Limit liczby studentów:
Ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z zasadami technicznego i funkcjonalnego projektowania układów torowych stacji oraz infrastrukturą kolejowych punktów eksploatacyjnych.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia projektowe: Ćwiczenia projektowe obejmują projekt wielofunkcyjnej stacji węzłowej - z układami obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. W skład projektu wchodzą: - obliczenia potrzebnej liczby torów dla zadanych obciążeń ruchowych (wymiarowanie układu torów); - koncepcja układu funkcjonalno-użytecznego; - plan układu torów 1:1000, schemat 1:1000/1:5000, - wybrane przekroje poprzeczne, - opis techniczny i obliczenia.
Metody oceny:
Ćwiczenia projektowe: poprawne wykonanie projektu i ustna obrona projektu. Oceniane jest 5 punktów projektu zgodnie treściami merytorycznymi (zalicza poprawna odpowiedź na co najmniej 3 z 5 pytań).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M. Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997. 2. Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015. 3. Towpik K. Infrastruktura transportu szynowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2017. 4. Bałuch H., Bałuch M. Układy geometryczne toru i ich deformacje. Kolejowa Oficyna Wydawnicza. Warszawa 2010r. 5. Massel A. Projektowanie linii i stacji kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza 2010. 6. Węgierski J. Układy torowe stacji. WKiŁ, Warszawa 1974. 7. Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A. Projektowanie stacji kolejowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987. 8. Id-1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2005 (ze zmianami z dnia 30.04.2015). 9. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for Interoperability TSI) Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób ograniczonej możliwości poruszania się. 10. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for Interoperability TSI): Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r., dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej. 11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju poz. 867 z dnia 30.06.2014 zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. 12. Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013. 13. Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Droga szynowa. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009 (tekst ujednolicony uwzględniający zmiany z dnia 13.11.2017 r.). 14. Prawo Budowlane.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą stacji kolejowych, stacji węzłowych, stacji rozrządowych
Weryfikacja: Na zaliczeniu ustnym pytania 2 pytania dotyczące zagadnień opisanych w efekcie W01.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady funkcjonalno-użytecznego projektowania stacji
Weryfikacja: Na zaliczeniu ustnym 1 pytanie dotyczące zagadnień opisanych w efekcie W02
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna zasady konstruowania dróg zwrotnicowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe dotyczące efektu W03 – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami oraz 1 pytanie ustne dotyczące zagadnień opisanych w efekcie W03.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
Zna zasady konstruowania urządzeń do obsługi pasażerów i ładunków
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe dotyczące efektu W04 – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z obliczeniami oraz 1 pytanie ustne dotyczące zagadnień opisanych w efekcie W04.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Umie zwymiarować i zaprojektować pod kątem funkcjonalno-użytecznym układ torowy małej stacji węzłowej
Weryfikacja: Na zaliczeniu ustnym pytania dotyczące zagadnień opisanych w efekcie U01. Zaliczenie ma miejsce, gdy student udzieli wyczerpującej odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK