Nazwa przedmiotu:
Podstawy teorii ruchu pojazdów samochodowych
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 16 godz., przygotowanie się do kolokwiów z wykładu 12 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń audytoryjnych 11 godz., konsultacje w zakresie wykładu 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń audytoryjnych 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje w zakresie wykładu 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń audytoryjnych 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika techniczna
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi własnościami pojazdów samochodowych, traktowanych jako układ mechaniczny o specyficznych cechach, jemu właściwych. Podstawowym źródłem tej wiedzy są badania eksperymentalne pojazdów, stanowiące (obok praw mechaniki) podstawę formułowania prezentowanych własności.
Treści kształcenia:
Wykład: Statyka samochodu. Opis współpracy koła ogumionego z nawierzchnią drogi. Opory ruchu samochodu. Ocena możliwości wjazdu na wzniesienie. Źródła napędu samochodu. Dobór silnika. Charakterystyka własności trakcyjnych samochodu. Dobór przełożeń w układzie napędowym. Ocena zdolności przyspieszania. Ruch opóźniony samochodu. Blokowanie kół, wymagania stawiane urządzeniom sterującym rozdziałem sił hamowania na oś przednią i tylną oraz celowość wprowadzania urządzeń przeciwblokujących. Bezpieczny odstęp między pojazdami poruszającymi się w kolumnie. Ruch krzywoliniowy samochodu. Zwrotność, kierowalność, stateczność kierunkowa samochodu. Pojazd podsterowny, neutralny, nadsterowny. Stany graniczne ruchu po łuku: wywrócenie pojazdu na bok, utrata przyczepności bocznej. Celowość wprowadzania urządzeń korygujących ruch krzywoliniowy pojazdu. Zużycie paliwa przez samochód, prędkość ekonomiczna, zasady oszczędnej jazdy samochodem. Źródła drgań w samochodzie i ich wpływ na organizm ludzki. Ćwiczenia audytoryjne: Przykłady podstawowych obliczeń związanych ze statyką, ruchem i dynamiką samochodu. Zadania dotyczą zagadnień poruszanych na wykładzie (patrz treści kształcenia przyporządkowane wykładowi). Rozwiązanych będzie co najmniej 12 zadań.
Metody oceny:
Wykład: Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego na ostatnich zajęciach. Obejmuje trzy pytania (polecenia) otwarte. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za trzy pytania (polecenia) łącznie. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z części wykładowej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50%. Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego na ostatnich zajęciach. Obejmuje dwa zadania rachunkowe. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50%. Ocena zintegrowana: Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń audytoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT, Warszawa 1993 r. 2) Pieniążek W., Więckowski D.: Badania kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych. PWN, Warszawa 2020 r. 3) Prochowski L.: Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, Warszawa 2016 r. 4) Świder P.: Teoria ruchu samochodów. Cz. 1. Wydawnictwo PK, Kraków 2017 r. 5) Świder P.: Teoria ruchu samochodów. Cz. 2 – Zadania. Wydawnictwo PK, Kraków 2017 r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę ogólną na temat statyki samochodu, własności koła ogumionego, zna siły działające na pojazd, w tym opory ruchu.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady doboru głównych parametrów silnika do pojazdu oraz opis jego własności trakcyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Ma wiedzę na temat procesu hamowania i ruchu krzywoliniowego samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
Ma podstawową wiedzę na temat prędkości ekonomicznej i zasad oszczędnej jazdy samochodem.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność interpretacji informacji zawartych w literaturze i innych źródłach z zakresu teorii ruchu samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi poprawnie używać pojęć i porozumiewać się w środowisku zawodowym z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej teorii ruchu samochodu.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK
Charakterystyka U03
Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu własności ruchowych pojazdu.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu, trzy pytania otwarte dotyczące materiału prezentowanego w ramach wykładu. Kolokwium z ćwiczeń, obejmujące dwa zadania obliczeniowe o zakresie i skali trudności nie większej niż zaprezentowane na ćwiczeniach. Wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P6S_UW.o, P6U_U, I.P6S_UW.o