Nazwa przedmiotu:
Programowanie w języku wysokiego poziomu
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Czerepicki, profesor uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
83 godz., w tym: praca na zajęciach komputerowych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 45 godz., konsultacje 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na zajęciach komputerowych 18 godz., konsultacje 5 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (83 godz., w tym: praca na zajęciach komputerowych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 45 godz., konsultacje 5 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe18h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotu Podstawy programowania.
Limit liczby studentów:
Zajęcia komputerowe: 14 osób.
Cel przedmiotu:
Praktyczne zastosowanie zasad algorytmizacji i metod programowania w języku wysokiego poziomu do tworzenia programów komputerowych z interfejsem graficznym użytkownika wykorzystujących techniki przetwarzania równoległego, elementy animacji komputerowej, bazy danych, metody programowania sieciowego, w celu rozwiązania przykładowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
Treści kształcenia:
Tworzenie aplikacji z interfejsem graficznym wysokiego poziomu. Obsługa zdarzeń klawiatury i myszy. Symulacja i wizualizacja doświadczeń losowych. Przetwarzanie równoległe z wykorzystaniem wątków. Tworzenie aplikacji wykorzystujących bazę danych. Programowanie aplikacji sieciowych w architekturze klient-serwer. Podstawy programowania aplikacji WWW.
Metody oceny:
Ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą obejmującą wszystkie efekty kształcenia w zakresie umiejętności, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów. W celu zaliczenia zajęć komputerowych należy uzyskać pozytywną (>50% punktów możliwych do zdobycia) ocenę dla każdego z efektów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) C.S. Horstmann. Java. Podstawy. Wydanie XI, Helion, 2019 2) M.Lis: Java. Ćwiczenia praktyczne. Wydanie IV, Helion, 2014 3) K. Czapla. Bazy danych. Podstawy projektowania i języka SQL. Helion, 2015
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna zasady programowania aplikacji z interfejsem graficznym, z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady programowania aplikacji bazodanowych w architekturze klient-serwer z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna architekturę oraz zasady programowania aplikacji sieciowych i WWW z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi zaprojektować interfejs graficzny aplikacji komputerowej rozwiązującej określone zadanie algorytmiczne, z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi wykorzystać techniki programowania współbieżnego, obiektowego oraz bazodanowego do implementacji algorytmu z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
Potrafi zaprogramować aplikację sieciową w architekturze klient-serwer zgodnie z zadaniem algorytmicznym, z wykorzystaniem języka programowania wysokiego poziomu
Weryfikacja: Indywidualne zadanie zaliczeniowe na kolokwium wykonywane na komputerze, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% wartości punktów przypisanych do danego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i własnej wiedzy. Umie identyfikować i rozstrzygać problemy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu programowania
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć - wymagane jest rozwiązanie co najmniej jednego zadania podczas zajęć praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK