Nazwa przedmiotu:
Diagnostyka samochodowa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Zdanowicz, adiunkt, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
180 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 27 godz., studiowanie literatury przedmiotu 45 godz., opracowanie wyników pomiarów laboratoryjnych i sprawozdań 27 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie się do egzaminu 40 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.), udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt. ECTS (50 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 27 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS (74 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 27 godz., opracowanie wyników pomiarów laboratoryjnych i sprawozdań 27 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium45h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Budowa pojazdów samochodowych, Silniki trakcyjne i ich źródła energii.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia laboratoryjne: 12 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zasadami i metodami diagnostyki pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów.
Treści kształcenia:
Wykład: Zasady diagnostycznej oceny całego pojazdu. Badania pojazdu na hamowni podwoziowej. Diagnostyka pokładowa. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego silnika (spalinowego ZI i ZS, elektrycznego) i napędu hybrydowego. Metody bezhamulcowe pomiaru mocy efektywnej oraz mocy strat wewnętrznych źródła napędu. Diagnostyka układu zasilania paliwem silnika spalinowego ZI oraz ZS. Pomiar emisji szkodliwych składników spalin dla silników spalinowych, ocena emisji dwutlenku węgla. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu kierowniczego: ocena wstępna, cel stosowania “kasatorów bicia poosiowego” obręczy, ustawianie kół do jazdy “na wprost”, pomiar zbieżności, kąta pochylenia koła, kąta wyprzedzenia i pochylenia osi zataczania (“osi sworznia zwrotnicy”), ocena wzajemnego położenia osi jezdnych pojazdu. Wyważanie kół jezdnych samochodu: definicja i miary niewyważenia, przyczyny i skutki, wstępna ocena stanu wyważenia, wpływ błędów kształtu opony i obręczy, wprowadzenie pojęcia “płaszczyzn korekcji”, wyważanie kół zamontowanych na pojeździe i zdemontowanych z pojazdu - określenie wartości i lokalizacja niewyważenia. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego elementów zawieszenia: ocena elementów sprężystych, badania amortyzatorów zdemontowanych z pojazdu i zamontowanych w pojeździe. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu hamulcowego: charakterystyka czasowa pojedynczego hamowania - podstawowe określenia i definicje, kryteria oceny skuteczności działania hamulców, pomiar opóźnienia hamowania oraz sił hamowania na obwodzie kół jezdnych, opcjonalny pomiar długości drogi hamowania. Metodyka oceny skuteczności działania hamulców na stanowiskach płytowych oraz rolkowych o niskiej prędkości pomiarowej. Zjawiska cieplne w hamulcach. Metoda pojazdu wzorcowego w badaniach skuteczności działania hamulców. Ocena stanu układu hamulcowego z pneumatycznym mechanizmem uruchamiania. Zajęcia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne przedstawiają praktyczną egzemplifikację zagadnień omawianych na wykładzie. Istnieje możliwość przeprowadzenia dziewięciu ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących: badania pojazdu na hamowni podwoziowej, diagnostyki pokładowej samochodu, badania silnika spalinowego w stanie nieobciążonym, oceny zasobnikowego układu wtrysku oleju napędowego, diagnostycznej oceny stanu technicznego układu kierowniczego, wyważania kół jezdnych samochodu, badania amortyzatorów zdemontowanych z pojazdu i zamontowanych w pojeździe, oceny stanu technicznego układu hamulcowego.
Metody oceny:
Wykład: Podstawową formą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, który obejmuje 6 pytań (poleceń) otwartych. Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie (średnio) 50%. Po zaliczeniu części pisemnej student przystępuje do egzaminu ustnego, na którym wyjaśnia swoją pracę pisemną, a następnie odpowiada ustnie na 3 pytania otwarte. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za wszystkie pytania łącznie. Zajęcia laboratoryjne: Kolokwium ustne lub pisemne z każdego ćwiczenia (warunkiem zaliczenia danego ćwiczenia jest udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 2 pytania) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół laboratoryjny. Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych tematów (wszystkie oceny cząstkowe z poszczególnych tematów muszą być pozytywne). Ocena zintegrowana: Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny końcowej z ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Lozia Z.: Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. OWPW, Warszawa 2015 r. 2) Sitek K., Syta S.: Badania stanowiskowe i diagnostyka. WKŁ, Warszawa 2011 r. 3) Wróblewski P., Kupiec J.: Diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 2020 r. 4) Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych. WKŁ, Warszawa 2010 r. 5) Bocheński C., Bogus S., Damm A., Lozia Z., Turek L.: Badania kontrolne samochodów. WKŁ, Warszawa 2000 r. 6) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2016 r. Literatura uzupełniająca: 1) Merkisz J., Mazurek S.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 2002 r. 2) Gustof P.: Badania techniczne z diagnostyką pojazdów samochodowych. Wydawnictwa Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013 r. 3) Günter H.: Diagnozowanie silników wysokoprężnych. WKŁ, Warszawa 2002 r. 4) Kasedorf J., Woisetschläger E.: Układy wtryskowe benzyny. Sprawdzanie i regulacja. WKŁ, Warszawa 2004 r. 5) Niziński S.: Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 1999 r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę teoretyczną o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz ma szczegółową wiedzę o parametrach diagnostycznych dotyczących funkcjonowania pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu. Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich realizacji; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego).
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu. Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich realizacji; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz zna ideę stosowania, pełnione zadania i zasadę działania systemu diagnostyki pokładowej OBD i EOBD w pojazdach samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu. Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich realizacji; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Umie wstępnie zaplanować i przeprowadzić pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich realizacji; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
Potrafi wykorzystać poznane metody oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności.
Weryfikacja: Kolokwia pisemne lub ustne z ćwiczeń laboratoryjnych i sprawozdania z ich realizacji; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o