Nazwa przedmiotu:
Zasady poprawnej eksploatacji samochodów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Zdanowicz, adiunkt, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., udział w zajęciach projektowych 9 godz., zapoznanie się z literaturą przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwium z wykładu 9 godz., przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., udział w zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (31 godz. w tym: udział w zajęciach projektowych 9 godz., przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, zajęcia projektowe: 18 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami poprawnej eksploatacji pojazdów samochodowych. Znaczna część wykładu ma charakter informacyjny i dotyczy prawidłowego użytkowania samochodów oraz realizacji podstawowych czynności obsługowych. Zajęcia projektowe obejmują zasady tworzenia instrukcji i procedur użytkowania oraz dokumentacji eksploatacyjnej.
Treści kształcenia:
Wykład: Podstawy eksploatacji pojazdów samochodowych. Ogólne zasady efektywnej eksploatacji samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów oraz przyczep i naczep. Szczegółowe zasady prawidłowego użytkowania pojazdu jako całości oraz jego głównych układów i podukładów (nadwozie, silnik trakcyjny i układ napędowy, zawieszenie i układ jezdny, układ hamulcowy i kierowniczy, układ elektryczny, systemy komfortu i bezpieczeństwa, systemy kontroli stanu i ruchu pojazdu oraz pracy kierowcy) z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych. Szczegółowe zasady realizacji podstawowych czynności obsługowych w odniesieniu do całego pojazdu oraz jego głównych układów i podukładów (nadwozie, silnik trakcyjny i układ napędowy, zawieszenie i układ jezdny, układ hamulcowy i kierowniczy, układ elektryczny, systemy komfortu i bezpieczeństwa, systemy kontroli stanu i ruchu pojazdu oraz pracy kierowcy) z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych. Zajęcia projektowe: Kształtowanie i nadzorowanie procesu użytkowania pojazdów samochodowych z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych. Kształtowanie oraz nadzorowanie procesu realizacji podstawowych czynności obsługowych pojazdów samochodowych, z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych. Opracowywanie oraz wykorzystywanie instrukcji i procedur użytkowania oraz tworzenie i wdrażanie dokumentacji eksploatacyjnej pojazdów w zakresie podstawowych czynności obsługowych, z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych i ekonomicznych.
Metody oceny:
Wykład: Podstawową formą zaliczenia wykładu jest kolokwium pisemne. Kolokwium obejmuje od 4 pytania (polecenia) otwarte. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za wszystkie pytania łącznie. Zajęcia projektowe: Wykonanie i ustne zrelacjonowanie projektu oraz udzielenie odpowiedzi na 2 pytania (warunkiem zaliczenia projektu jest poprawne zrealizowanie przynajmniej 50% wszystkich poleceń łącznie). Ocena zintegrowana: Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z wykładu oraz oceny z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Abramek K. F., Uzdowski M.: Podstawy obsługiwania i napraw. WKŁ, Warszawa 2009 r. 2) Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K.: Eksploatacja techniczna i naprawa. WKŁ, Warszawa 2003 r. 3) Hebda M.: Eksploatacja samochodów. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2005 r. 4) Sitek K.: Badania techniczne pojazdów. Poradnik diagnosty. WKŁ, Warszawa 2020 r. 5) Jackowski J., Łęgiewicz Ł, Wieczorek M. Samochody osobowe i pochodne. WKŁ 2011 r. 6) Prochowski L., Żuchowski A. Samochody ciężarowe i autobusy. WKŁ, Warszawa 2016 r. 7) Gabryelewicz M. Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa cz. 1 i 2. WKŁ, Warszawa 2018 r. 8) Zając P., Silniki pojazdów samochodowych. Budowa, obsługa, diagnostyka i naprawa. WKŁ, Warszawa 2018 r. Literatura uzupełniająca: 1) Chalecki M.: Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe. WKŁ, Warszawa 2015 r. 2) Brzeżański M., Juda Z.: Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. WKŁ, Warszawa 2020 r. 3) Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. WKŁ, Warszawa 2012 r. 4) Prochowski L.: Mechanika ruchu. WKŁ, Warszawa 2016 r. 5) Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. WNT, Warszawa 1993 r. 6) Siłka W.: Teoria ruchu samochodu. WNT, Warszawa 2002 r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna zasady prawidłowego użytkowania pojazdów samochodowych jako całości oraz ich zespołów i podzespołów z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady prawidłowego obsługiwania pojazdów samochodowych jako całości oraz ich zespołów i podzespołów, z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z wykładu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W11, Tr1A_W09, Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi kształtować oraz nadzorować proces użytkowania pojazdów samochodowych, z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych.
Weryfikacja: Wykonanie i zrelacjonowanie projektu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U14, Tr1A_U05, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UO, I.P6S_UK
Charakterystyka U02
Potrafi kształtować oraz nadzorować proces realizacji podstawowych czynności obsługowych pojazdów samochodowych, z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych oraz ekonomicznych.
Weryfikacja: Wykonanie i zrelacjonowanie projektu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U05, Tr1A_U03, Tr1A_U18, Tr1A_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UO, I.P6S_UK, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
Potrafi tworzyć oraz wykorzystywać instrukcje i procedury użytkowania oraz dokumentację eksploatacyjną pojazdów w zakresie podstawowych czynności obsługowych, z uwzględnieniem czynników organizacyjno-technicznych i ekonomicznych.
Weryfikacja: Wykonanie i zrelacjonowanie projektu; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U14, Tr1A_U05, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UO, I.P6S_UK