- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie dostępności środków i infrastruktury transportowej
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, profesor, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 9 godz., przygotowanie się do kolokwiów 8 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 40 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (57 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 40 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Poznanie przez studentów zasad projektowania zapewniającego dostępność środków transportu i związanej z nimi infrastruktury dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników).
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podstawowe definicje – niepełnosprawność, dostępność, dyskryminacja, projektowanie zorientowane na użytkownika, projektowanie włączające, projektowanie uniwersalne. Zasady nowego podejścia do projektowania. Uwarunkowania prawne odnośnie dostępności transportu dla osób niepełnosprawnych. Ograniczenia osób z niepełnosprawnościami. Bariery w podróżowaniu osób z niepełnosprawnościami. Elementy systemów transportowych decydujące o braku dostępności. Standardy dostępności systemów transportowych. Analiza wytycznych WCAG 2.0. – projektowanie interfejsów. Studium przypadku.
Zajęcia projektowe:
Analiza wybranych środków transportu i elementów infrastruktury pod kątem spełnienia zasad projektowania uniwersalnego i opracowanie zmodyfikowanego rozwiązania.
- Metody oceny:
- Wykład:
Sprawdzian pisemny składający się z 5 pytań otwartych, minimalne wymagania: udzielenie odpowiedzi na poziomie 51% na każde z pytań.
Zajęcia projektowe:
Dwa projekty – ocena min. 3 z każdego z nich;
Ocena zintegrowana równa jest ocenie średniej z ocen cząstkowych, czyli wykładu i zajęć projektowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
2. „Europa bez barier. Europejska Strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020" pdf 162 kb - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego i Komitetu Regionów – Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier KOM(2010) 636.
3. Projektowanie dla wszystkich", Jolanta Budny - w serwisie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
4. „Projektowanie bez barier – wytyczne", Kamil Kowalski - w serwisie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
5. Bridger R., Introduction to ergonomics., (2008), CRC Press Taylor&Francis Group,
6. Preiser Wolfgang F.E, Universal Design. Handbook., McGraw Hill, 2001
7. Program "Dostępność Plus" 2018-2023
Literatura uzupełniająca:
1. Null R., (2017), Universal Design: Principles and Models., CRC Press,
2. Baldwin C.L, Lewis B.A., Greenwood P.M., (2019), Designing Transportation Systems for Older Adults., CRC Press
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student zna i rozumie problem ograniczeń charakterystycznych dla różnych niepełnosprawności.
Weryfikacja: Dwa pytania otwarte na sprawdzianie pisemnym– udzielenie odpowiedzi na poziomie 51% na każde z nich
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Student ma świadomość istnienia barier ograniczających funkcjonowanie osób o zróżnicowanej sprawności.
Weryfikacja: Dwa pytania otwarte na sprawdzianie pisemnym– udzielenie odpowiedzi na poziomie 51% na każde z nich
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK
- Charakterystyka W03
- Student zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego.
Weryfikacja: Dwa pytania otwarte na sprawdzianie pisemnym – udzielenie odpowiedzi na poziomie 51% na każde z nich
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student potrafi dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery techniczne.
Weryfikacja: Pozytywna ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Student potrafi zaprojektować rozwiązanie techniczne o charakterze uniwersalnym.
Weryfikacja: Pozytywna ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student jest wrażliwy na problemy związane z barierami, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami
Weryfikacja: Indywidualny raport z paneli dyskusyjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO