Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie ryzykiem w transporcie drogowym
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 9 godz., przygotowanie się do kolokwiów 8 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (37 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z problematyką ryzyka w transporcie drogowym oraz jego parametryzacją. Uzyskanie wiedzy o metodach pomiaru ryzyka, jego oceny oraz metodach zarzadzaniu ryzykiem w transporcie drogowym. Nabycie umiejętności przygotowania oceny ryzyka w transporcie drogowym.
Treści kształcenia:
Wykład: System transportu drogowego. Rozwój i integracja systemu bezpieczeństwa transportu drogowego. Koncepcja ryzyka i proces zarządzania ryzykiem. Klasyfikacja ryzyka. Pomiar i miary ryzyka. Ryzyko w ruchu drogowym. Wskaźniki ryzyka w ruchu drogowym. Model zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym. Metody zarzadzania ryzykiem w transporcie drogowym. Zakres i obszar zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym. Identyfikacja zagrożeń w procesach transportowych. Metody oceny ryzyka w transporcie drogowym. Ćwiczenia projektowe: Opracowanie oceny ryzyka dla wybranego systemu lub procesu w transporcie drogowym.
Metody oceny:
Wykład: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania. Ćwiczenia projektowe: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0). Ocena zintegrowana: Ocena zintegrowana jest średnią ocen z kolokwium oraz zrealizowanego projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Jamroz K., Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2011. 2. Jamroz K., Kustra W., Gobis A., Gajewski D., Metoda oceny ryzyk ana podstawowej sieci ulic na przykładzie Warszawy. Transport miejski i regionalny nr 04/2015. 3. Tubis A., Metody zarządzania ryzykiem operacyjnym w transporcie drogowym. OWPW, Warszawa 2018. 4. Szymanek A., Teoria i metodologia zarządzania ryzykiem w ruchu drogowym. Politechnika Radomska, Radom 2012. 5. Krystek R. (red.), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom II. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. Wydawnictwo Komunikacji I łączności 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Szymanek A., Rozwój standardów zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym, „Logistyka” 2014, 3, 6185–6191. 2. Norma PN-ISO 31000:2012 Zarzadzanie ryzykiem –Zasady i wytyczne. 3. Budzyński M., Gaca S., Jamroz K., Michalski L., Instrukcja kontroli stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2013.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
specyfikę systemu bezpieczeństwa transportu drogowego oraz potrafi go scharakteryzować.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
pojęcie ryzyka w transporcie drogowym oraz metody zarządzania ryzykiem.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
metody pomiaru i oceny ryzyka w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
dobierać źródła i pozyskiwać informacje przydatne w procesie przygotowania analizy oceny ryzyka w transporcie drogowym, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
ocenić przydatność metod i narzędzi służących do pomiaru, analiz i oceny ryzyka w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Charakterystyka U03
używając właściwych metod, zgodnie z zadaną specyfikacją oszacować poziom ryzyka dla wybranego systemu lub procesu w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka KS01
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących szacowania ryzyka w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK