- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie ryzykiem w transporcie drogowym
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 9 godz., przygotowanie się do kolokwiów 8 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. ECTS (37 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 20 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z problematyką ryzyka w transporcie drogowym oraz jego parametryzacją. Uzyskanie wiedzy o metodach pomiaru ryzyka, jego oceny oraz metodach zarzadzaniu ryzykiem w transporcie drogowym. Nabycie umiejętności przygotowania oceny ryzyka w transporcie drogowym.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
System transportu drogowego. Rozwój i integracja systemu bezpieczeństwa transportu drogowego. Koncepcja ryzyka i proces zarządzania ryzykiem. Klasyfikacja ryzyka. Pomiar i miary ryzyka. Ryzyko w ruchu drogowym. Wskaźniki ryzyka w ruchu drogowym. Model zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym. Metody zarzadzania ryzykiem w transporcie drogowym. Zakres i obszar zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym. Identyfikacja zagrożeń w procesach transportowych. Metody oceny ryzyka w transporcie drogowym.
Ćwiczenia projektowe:
Opracowanie oceny ryzyka dla wybranego systemu lub procesu w transporcie drogowym.
- Metody oceny:
- Wykład:
Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Ćwiczenia projektowe:
Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
Ocena zintegrowana:
Ocena zintegrowana jest średnią ocen z kolokwium oraz zrealizowanego projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Jamroz K., Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2011.
2. Jamroz K., Kustra W., Gobis A., Gajewski D., Metoda oceny ryzyk ana podstawowej sieci ulic na przykładzie Warszawy. Transport miejski i regionalny nr 04/2015.
3. Tubis A., Metody zarządzania ryzykiem operacyjnym w transporcie drogowym. OWPW, Warszawa 2018.
4. Szymanek A., Teoria i metodologia zarządzania ryzykiem w ruchu drogowym. Politechnika Radomska, Radom 2012.
5. Krystek R. (red.), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom II. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. Wydawnictwo Komunikacji I łączności 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Szymanek A., Rozwój standardów zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym, „Logistyka” 2014, 3, 6185–6191.
2. Norma PN-ISO 31000:2012 Zarzadzanie ryzykiem –Zasady i wytyczne.
3. Budzyński M., Gaca S., Jamroz K., Michalski L., Instrukcja kontroli stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- specyfikę systemu bezpieczeństwa transportu drogowego oraz potrafi go scharakteryzować.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- pojęcie ryzyka w transporcie drogowym oraz metody zarządzania ryzykiem.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- metody pomiaru i oceny ryzyka w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 5 pytań otwartych, każde pytanie punktowane jest 1 punktem. Wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% punktów ze wszystkich możliwych do uzyskania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- dobierać źródła i pozyskiwać informacje przydatne w procesie przygotowania analizy oceny ryzyka w transporcie drogowym, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o
- Charakterystyka U02
- ocenić przydatność metod i narzędzi służących do pomiaru, analiz i oceny ryzyka w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
- Charakterystyka U03
- używając właściwych metod, zgodnie z zadaną specyfikacją oszacować poziom ryzyka dla wybranego systemu lub procesu w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka KS01
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących szacowania ryzyka w transporcie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie zespołowego projektu przez studenta, a następnie obrona projektu u prowadzącego zajęcia i ocena końcowa na którą składa się: ocena z wykonanego projektu i ocena z obrony projektu. Wymagana jest średnia minimum 3,0; przy czym wymagane są pozytywne oceny cząstkowe (min 3,0)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KK