Nazwa przedmiotu:
Informatyczne systemy zarządzania w transporcie i logistyce
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Mirosław Siergiejczyk, Zakład Telekomunikacji w Transporcie Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
150 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 22 godz., przygotowanie się do egzaminu 20 godz., przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych 18 godz., konsultacje 4 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz.), realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 48 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (42 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje 4 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (59 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 48 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z elektroniki i systemów łączności.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
Cel przedmiotu:
Poznanie budowy i funkcjonalności zintegrowanych informatycznych systemów zarządzania w transporcie i logistyce. Poznanie podstaw planowania informatycznych systemów zarządzania w transporcie i logistyce.
Treści kształcenia:
Wykład: Znaczenie informacji w transporcie i logistyce. Informatyczne systemy zarządzania a funkcjonowanie transportu. Podstawowe podsystemy struktury technicznej systemów IT. Budowa i architektura wybranych zintegrowanych systemów zarządzania w transporcie i logistyce. Systemy CIM (Computer Integration Manufacturing) komputerowo zintegrowanego wytwarzania. Systemy PPC (Production Planning and Control) – planowania i sterowania produkcją. Systemy klasy MRP (Material Requirements Planning), MRP II (Manufacturing Resource Planning), MRP III (Money Resource Planning), ERP (Enterprise Resource Planning), WMS (Warehouse Management System) i CRM (Customer Relationship Management). Cele i zadania systemu diagnostyki pokładowej standardu EOBD/OBD (European/On Board Diagnostics). Charakterystyka systemów EOBD 3/OBD 3 (transmisja bezprzewodowa). Kryteria uszkodzeń. Monitorowanie diagnostyczne. Zakres samodiagnostyki pojazdów. Kody niesprawności. Sygnalizowanie uszkodzeń. Testery oraz aplikacje (w tym typu „Smarphone”) do diagnostyki i monitorowania stanu pojazdu. Wiarygodność systemów monitorowania i diagnostyki pokładowej. Przykładowe procedury kontrolne. Testowanie elementów wykonawczych. Protokoły transmisji w systemie EOBD/OBD. Diagnozowanie układu przeciwblokującego kół pojazdu ABS. Ćwiczenia audytoryjne: Funkcje i struktura dziedzinowego systemu informatycznego. Ogólny model procesowy dziedzinowego systemu informatycznego. Wyjaśnienie budowy i funkcjonowania systemów EOBD/OBD oraz prezentacja wykrywania niesprawności podukładów silnika samochodowego. Pokaz testerów oraz aplikacji (w tym typu „Smarphone”) do diagnostyki i monitorowania stanu technicznego pojazdu. Prezentacja diagnozowania układu przeciwblokującego kół pojazdu ABS. Zajęcia projektowe: Opracowanie projektu wdrożenie informatycznego systemu zarządzania dla wybranej lokalizacji (obszarze, obiekcie) transportowej lub logistycznej.
Metody oceny:
Wykład: Zasady oceniania egzaminu. Każde z 5 pytań oceniane w skali 0-10 pkt.: ocena 2,0 – mniej niż 26 punktów; ocena 3,0 od 26 do 30 punktów; ocena 3,5 do 31 do 35 punktów; ocena 4,0 od 36 do 40 punktów; ocena 4,5 od 41 do 45 punktów; ocena 5,0 od 46 punktów. Ćwiczenia audytoryjne: Zasady oceniania ćwiczeń audytoryjnych. Ocena zarówno aktywności podczas ćwiczeń oraz raportu z ćwiczeń z wykorzystaniem standardowej skali ocen 2,0-5,0. Zajęcia projektowe: Zasady oceniania projektu. Każde z 5 zagadnień do wykonania i przedstawiania w dokumentacji projektowej oceniane jest w skali 0-10 pkt.: ocena 2,0 – mniej niż 26 punktów; ocena 3,0 od 26 do 30 punktów; ocena 3,5 do 31 do 35 punktów; ocena 4,0 od 36 do 40 punktów; ocena 4,5 od 41 do 45 punktów; ocena 5,0 od 46 punktów. Ocena zintegrowana: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną 50% oceny z wykładu, 25% ćwiczeń audytoryjnych i 25% oceny z projektu. Z tym, że, ocena końcowa będzie pozytywna tylko, gdy oceny (z wykładu, ćwiczeń i projektu) będą pozytywne.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Januszewski A. - Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania Tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2021 2) Wachnik B.: Wdrażanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. Wyd. PWE 2019 Literatura uzupełniająca: 1) Bończak K. - W poszukiwaniu zwinności w architekturze systemów IT. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2017 2) Jurek J. Wdrożenia informatycznych systemów zarządzania. Wydawnictwo Naukowe PWN 2016
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/twt
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą urządzeń, systemów i sieci teleinformatycznych wykorzystywanych do wspomagania zarządzania w transporcie i logistyce.
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć, raport pisemny. Ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna budowę i rozwiązania systemów teleinformatycznych w obszarze zarządzania w transporcie i logistyce.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna metody, techniki, narzędzia oraz wymagania stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich charakterystycznych dla potrzeb kierowania i zarządzania w transporcie i logistyce.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, zasobów informacji patentowej i innych wiarygodnych źródeł, a także integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o
Charakterystyka U02
Potrafi poprawnie używać pojęć z zakresu systemów teleinformatycznych w obszarze zarządzania w transporcie i logistyce.
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć, raport pisemny. Ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UK
Charakterystyka U03
Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla monitorowania i diagnostyki pokładowej.
Weryfikacja: Ocena aktywności podczas zajęć, raport pisemny. Ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i własnej wiedzy. Rozumie przy tym potrzebę i zna możliwości uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK
Charakterystyka K02
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących transportu i logistyki.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K, I.P6S_KK