- Nazwa przedmiotu:
- Analiza matematyczna 3
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Grzegorz Świątek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka i Analiza Danych
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0232
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 130 h; w tym
a) obecność na wykładach – 60 h
b) obecność na ćwiczeniach – 60 h
c) obecność na egzaminie – 5 h
d) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 90 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 45 h
b) zapoznanie się z literaturą – 15 h
c) przygotowanie do egzaminu – 30 h
Razem 220 h, co odpowiada 8 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 60 h
2. obecność na ćwiczeniach – 60 h
3. obecność na egzaminie – 5 h
4. konsultacje – 5 h
Razem 130 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza matematyczna 1 i Analiza matematyczna2
Algebra liniowa z geometrią
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- Cel przedmiotu: Wstęp do topologii. Podanie ścisłych podstaw teorii miary i całki Lebesgue'a. Elementy teorii funkcji rzeczywistych. Wyuczenie sposobu użycia i obliczania całek wielokrotnych. Wprowadzenie całek po łukach i płatach, w tym całek pól wektorowych i formalizmu formrózniczkowych wraz z praktycznymi technikami obliczania i zastosowaniami.
- Treści kształcenia:
- 1. Konstrukcja miary Lebesgue'a w przestrzeni euklidesowej.
2. Funkcje mierzalne i definicja całki.
3. Własności i podstawowe twierdzenia dotyczące całek.
4. Abstrakcyjne przestrzenie z miarą.
5. Zamiana zmiennych, praktyczne aspekty całkowania.
6. Całkowanie a różniczkowanie, funkcje bezględnie ciągłe.
7. Twierdzenie Radona-Nikodyna.
8. Całkowanie po łukach.
9. Twierdzenie Greena i formy różniczkowe.
10. Całkowanie po dwywymiarowych płatach.
11. Twierdzenia Gaussa-Ostrogradskiego i Stokesa.
12. Całkowanie pochodnych pół wektorowych i lemat Poincaré.
- Metody oceny:
- 1. Ocenapunktowazćwiczeń(Ć)wyrazisięliczbąwskali(0-100)wystawionąwg.kryteriówustalonychprzezprowadzącegoćwiczenia. W przypadku statystycznie istotnych różnic w ocenach u różnych prowadzących będzie zastosowana poprawka w celu ich wyrównania.
2. Dozaliczeniaćwiczeńpotrzeba i wystarczaĆ>=50. Ćwiczenia moga być zaliczane oddzielnie od całości przedmiotu.
3. Przy sprawdzianach pisemnych będą stosowane procedury wydziałowe opisane w http://www.mini.pw.edu.pl/~gswiatek/FILES/sprawdziany.pdf
4. Egzaminpisemnybędziesięskładałz trzech pytań teoretycznych,wtymconajmniejjednego opartegooprzykład,izostanieocenionywskali(0-50) – ocena(E).Możnabędziedoniegoprzystąpićbezzaliczeniaćwiczeń. Po uprzednim ogłoszeniu egzamin może przybrać częściowo formę ustną.
5. Będązawczasupodanezagadnienia w celu ułatwienia przygotowaniadoegzaminu.
6. Ocena końcowa (K) w skali (0-200) wyrazi się poprzez K=max(Ć+2E,4E40).
7. Ocena z przedmiotu będzie zależała od (K).K>=100 będzie dolną granicą oceny dostatecznej, a szczegółowa skala zostanie podana później.
8. Pozytywna ocena z przedmiotu implikuje zaliczenie ćwiczeń.
9. W przypadku jeśli student złamał zasady etycznego postępowania, prowadzący może zdecydować o niestosowaniu niniejszego regulaminu przy ocenie takiego studenta. Zastosowany będzie inny tryb postępowania zgodnie z regulaminem studiów i zarządzeniami dziekana
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1978.
2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II.
3. Folland, G.: Advanced calculus, Prentice-Hall (2002), ISBN 0-13-065265-2
4. Stein, E., Shakarchi R.: Princeton lectures in analysis III, real analysis, Princeton University Press (2005), ISBN 0-691-11386-6
5. Weintraub, S.: Differential forms, Academic Press, San Diego (1997), ISBN 978-0-12-742510-8.
- Witryna www przedmiotu:
- .
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka AM3_W01
- Zna podstawy ogólnej teorii miary i funkcji mierzalnych oraz rodzaje zbieżności i twierdzenia graniczne.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1
- Charakterystyka AM3_W02
- Ma wiedzę z teorii miary i całki Lebesgue’a
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1
- Charakterystyka AM3_W03
- Zna pojęcia analizy wektorowej i twierdzenia z nimi związane.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1
- Charakterystyka AM3_W04
- Zna aparat form różniczkowych.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1
- Charakterystyka AM3_W05
- Zna konstrukcje miar produktowych i twierdzenie Fubiniego.
Weryfikacja: Kolokwia, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka AM3_U01
- Potrafi obliczać całki wielokrotne stosując całki iterowane i zamianę zmiennych.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka AM3_U02
- Potrafi całkować po krzywych i płatach.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka AM3_U03
- Potrafi stosować twierdzenia typu Stokesa.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P6S_UW.1.o, I.P6S_UW
- Charakterystyka AM3_U04
- Potrafi stosować formy różniczkowe.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka AM3_U05
- Potrafi stosować twierdzenia i zamianie granicy i całki.
Weryfikacja: Kolokwia, kartkówki, zadania domowe, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.X.P6S_UW.1.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka AM3_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Egzamin, ocena aktywności na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK
- Charakterystyka AM3_K02
- Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych
Weryfikacja: Egzamin, ocena aktywności na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK
- Charakterystyka AM3_K03
- Rozumie społeczne aspekty stosowania nabytej wiedzy i umiejętności
Weryfikacja: Egzamin, ocena aktywności na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
MAD1_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR