Nazwa przedmiotu:
Global transportation and logistics
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mariusz Kostrzewski, prof. uczelni, PW, Wydział Transportu, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne dla specjalności anglojęzycznej
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
55 godz., w tym: praca na wykładach 29 godz., konsultacje 5 godz., udział w pre-teście zaliczeniowym 1 godz., analiza wybranych pozycji literatury (bez ograniczeń do wcześniej określonych pozycji) 15 godz., własne badanie na potrzeby testu końcowego (zaliczenia) 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 29 godz., konsultacje 5 godz., udział w pre-teście zaliczeniowym 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań w zakresie wcześniejszych zaliczeń. Spodziewa się od studenta podstawowych umiejętności w zakresie obsługi edytora prezentacji, edytora, tekstowego, oprogramowania do analizy danych oraz edytora graficznego.
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Przedstawienie studentom dobrych praktyk w zakresie efektywnej komunikacji w języku rzeczywistych technologii związanych z transportem i logistyką na świecie. Ponadto, celem przedmiotu jest wymiana poglądów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących różnych gałęzi transportu i w szczególności logistyki (w tym transportu wewnętrznego). Omawiana problematyka dotyczy transportu w przypadku różnych rynków lokalnych i regionalnych, ich wzajemnego wpływu oraz ich wpływu na rynek globalny i odwrotnie (omawiane będą jedynie wyselekcjonowane rynki - pod tym względem każda edycja zajęć będzie zróżnicowana). Dobór zagadnień będzie aktualizowany w oparciu o bieżące trendy gospodarcze lub rozwiązania technologiczne i techniczne w zakresie omawianych zagadnień oraz zainteresowania studentów zgłaszane na początku semestru. Ponadto pewien pakiet zagadnień będzie cykliczny, tj. będą one omawiane bez względu na zgłoszoną przez zainteresowanych studentów problematykę. Przykłady zagadnień cyklicznych podane są w części Treści merytoryczne. Wybrane fragmenty kursu będą prowadzone zgodnie z podejściem wobec edukacji: problem-based learning. Studenci są zobowiązani do uzyskania podstawowych umiejętności w zakresie obsługi wybranych narzędzi informatycznych przed rozpoczęciem kursu i jest to związane z zastosowaniem wybranego edytora prezentacji, edytora tekstów, oprogramowania do analizy danych i edytora graficznego. Ponadto oczekuje się, że na wybrane spotkania (ustalane w trakcie semestru) uczestnicy przyniosą własne urządzenia mobilne - w szczególności laptopy. Program przedmiotu został skonstruowany w oparciu o dotychczasowe doświadczenia krajowe kierownika przedmiotu (zarówno w biznesie, jak i w środowisku akademickim) oraz jego współpracę międzynarodową (więcej informacji w części notatki).
Treści kształcenia:
Wykorzystanie źródeł wiedzy naukowej: podręczników, czasopism, naukowych baz danych, stron internetowych, broszur, dokumentów urzędowych i osobistych, patentów, encyklopedii, słowników, leksykonów i tekstów źródłowych. Pakiet zagadnień cyklicznych będzie obejmował w szczególności: przemysł 4.0 jako punkt wyjścia dla logistyki 4.0 (rozwiązania dedykowane logistyce 4.0; innowacyjne aspekty robotyki w służbie logistyki 4.0), analizę tras pokonywanych przez statki różnych typów i kategorii w oparciu o dane historyczne dotyczące ruchu statków morskich dostępne w narzędziu on-line (baza danych on-line w czasie rzeczywistym; obejmuje wpływ rosnących kosztów końcowych na sieć transportu kontenerowego), ogólnoświatowy układ długości torów przeładunkowych, analizę operacji w intermodalnych terminalach towarowych, sekwencjonowanie operacji logistycznych i mierzenie czasu ich trwania w przypadku transportu intermodalnego (w odniesieniu do środków transportu kolejowego), intensywne i skoordynowane podejście do badania przepływu towarów i usług od dostawców surowców do odbiorcy końcowego w oparciu o rzeczywiste lub hipotetyczne urządzenia i systemy logistyczne. Całość materiału wprowadzi słuchaczy w wybrane kluczowe aspekty inżynierii i zarządzania logistycznego, tworząc ramy dla pogłębienia wiedzy z zakresu przedmiotu mającego zastosowanie do szerokiego spektrum wybranych branż w wybranych krajach.
Metody oceny:
Test jednokrotnego wyboru na koniec semestru (oceniany przez kierownika przedmiotu). Wynik uzyskany na podstawie testu, wyrażony w procentach wyników zadowalających, przekłada się na następujące oceny: 0% - 50% -> 2,0, 50% - 60% -> 3,0, 60% - 70% -> 3,5, 70% - 80% -> 4,0, 80% - 90% -> 4,5, 90% -100% -> 5,0. Prezentacje nie są oceniane (ich celem jest wywołanie dyskusji na temat różnych realiów transportowych na całym świecie).
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Grzybowska K., Awasthi A., Sawhney R. (eds) Sustainable Logistics and Production in Industry 4.0. EcoProduction (Environmental Issues in Logistics and Manufacturing). Springer, Cham, pp 243-262. ISBN 978-3-030-33368-3. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-33369-0_14 2) Kostrzewski, M. Sensitivity Analysis of Selected Parameters in the Order Picking Process Simulation Model, with Randomly Generated Orders. Entropy 2020, 22, is. 4, 423, pp. 1021. https://doi.org/10.3390/e22040423 3) Kostrzewski Mariusz, Kosacka-Olejnik Monika, WernerLewandowska Karolina, 2019, Assessment of innovativeness level for chosen solutions related to Logistics 4.0, Procedia Manufacturing, Volume 38, pp. 621-628, ISSN 2351-9789, https://doi.org/10.1016/j.promfg.2020.01.080 4) Kostrzewski M., Kostrzewski A., 2019, Transshipment tracks length arrangement (Úprava dĺźky dĺžky prekládkových koľaji), 24th International Conference Current Problems in Rail Vehicles, Zilina, September 17 - 19, 2019, Slovakia, Proceedings, Vol. 1, pp. 345- 354 5) Varjan P., Gnap J., Ďurana P., Kostrzewski M., 2019, Research on relationship between freight transport and transport infrastructure in selected European countries, Transport Problems, Volume 14, Issue 3, pp. 63-74. DOI: 10.20858/tp.2019.14.3.6
Witryna www przedmiotu:
Brak. / The course does not have any website.
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonej przez Radę Wydziału Transportu na rok akademicki 2022/2023 oferty przedmiotów obieralnych dla grupy przedmiotów „Przedmiot obieralny humanistyczny lub społeczny I”. Wymagane jest, aby poprzez Przedmiot obieralny humanistyczny lub społeczny I student osiągał efekt uczenia się nr Tr2A_W12. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe oraz najważniejsze nowe osiągnięcia, a także dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, w szczególności: infrastruktury transportowej, środków transportu, systemów transportowych i logistyki. Główne trendy rozwojowe oraz nowe osiągnięcia dotyczą różnych rynków lokalnych i regionalnych, ich wzajemnego wpływu oraz ich wpływu na rynek globalny (i społeczeństwo) i odwrotnie.
Weryfikacja: Wykład: zaliczenie na podstawie 30-elementowego arkusza testu z odpowiedziami jednokrotnego wyboru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W11, Tr2A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny wybranych, istniejących specjalistycznych rozwiązań technologicznych, technicznych i organizacyjnych, w szczególności urządzeń, obiektów, systemów, procesów, usług, logistyki międzynarodowej i technologii transportowych.
Weryfikacja: Wykład: zaliczenie na podstawie 30-elementowego arkusza testu z odpowiedziami jednokrotnego wyboru. Ponadto studenci wygłaszają referaty związane z wybranymi rozwiązaniami transportowymi stosowanymi w ich krajach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student jest przygotowany do wypełniania obowiązków transportowych wobec społeczeństwa, do inspirowania i inicjowania lub organizowania działalności transportowej na rzecz środowiska społecznego.
Weryfikacja: Dyskusja w trakcie zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_K, I.P7S_KO