Nazwa przedmiotu:
Technologie Informacyjne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Szymon Borkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK326
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 45 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 30 godzin b) konsultacje - 15 godzin 2. Praca własna studenta – 20 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć w pracowni komputerowej - 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 45, w tym: a) obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 30 godzin b) konsultacje - 15 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 pkt. ECTS - 65 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach w pracowni komputerowej - 30 godzin b) konsultacje - 15 godzin c) przygotowanie do zajęć w pracowni komputerowej - 20 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera. Wiedza i umiejętności z przedmiotów: Informatyka, Grafika inżynierska, Podstawy kartografii.
Limit liczby studentów:
30 - studentów na ćwiczeniach
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy w zakresie technologii CAD oraz BIM wykorzystywanych w projektowaniu inżynierskim oraz umiejętności wykorzystania aplikacji opartych na tych technologiach dla potrzeb planowania i zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo na zajęciach prezentowany jest najnowszy stan wiedzy i techniki pozwalający dochodzić do idei Cyfrowego Bliźniaka.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do technologii informacyjnych 2. Zaawansowane narzędzia technologii CAD 2.1. Zestawienie klawiszy funkcyjnych i popularnych skrótów klawiaturowych 2.2. Stałe i tymczasowe tryby lokalizacji 2.3. Wymiarowanie, zmiana stylu wymiarowania, wielolinia odniesienia 2.4. Parametry projektowania 2.5. Opcje wydruku i publikacji (DWF) 2.6. Tabele w różnych postaciach 2.7. Praca z podkładami rastrowymi i wektorowymi 2.8. Własne rodzaje linii 2.9. Lispy 2.10. AutoCAD Design Center oraz popularne źródła danych 2.11. Opcja E-transmit 2.12. Zestawienie zmiennych systemowych 3. Podstawy technologii BIM z wykorzystaniem aplikacji Autodesk Revit 3.1. Podstawy teoretyczne i ważne podziały 3.2. Rozpoczęcie pracy z programem i rozszerzenia plików 3.3. Interfejs użytkowania oraz jednostki 3.4. Elementy odniesienia 3.5. Projektowanie podstawowych elementów budynku 3.6. Tworzenie modelu terenu 3.7. Wstawienie obszarów podrzędnych i granic nieruchomości 3.8. Wstawianie komponentów terenu 3.9. Tworzenie widoków z bryły 3.10. Rendering 3.11. Komponowanie arkusza 3.12. Eksport widoku 3D do formatu IFC 3.13. Zestawienie skrótów klawiaturowych
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie dwóch oddanych zadań oraz pozytywnym ocenieniu poszczególnych ćwiczeń. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
Materiały dydaktyczne do przedmiotu Technologie Informacyjne opracowane wykonane w ramach zadania nr 4 – „Modernizacja kształcenia studentów I stopnia studiów na kierunku Gospodarka Przestrzenna” realizowanego w ramach projektu „NERW 2 PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz literatura: 1. Revit Architecture 2011. Podręcznik użytkownika, Autodesk Inc., 2010 2. Kozłowski W., Fijka J., Szajrych K. Revit Architecture 2010. AEC DESIGN 2010. 3. Węgierek P., Stępień A. Autodesk AutoCAD: poziom zaawansowany 2D, Lublin, 2014. 4. Węgierek P., Borkowski A. Sz. Revit Architecture. Podstawy projektowania, Lublin, 2015. 5. Kensek K. Building Information Modeling, Routledge, 2014. 6. Kasznia D., Magiera J., Wierzowiecki P. BIM w praktyce. Standardy, wdrożenie, case study. PWN, 2017. 7. Kacprzyk Z. Projektowanie w procesie BIM, Oficyna Wydawnicza PW, 2020.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK326_W1
ma wiedzę na temat oprogramowania typu GIS, w tym aplikacji open source, zna podstawowe formaty danych przestrzennych
Weryfikacja: ocena poszczególnych ćwiczeń w aplikacji AutoCAD Map3D
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt GP.SIK326_W2
ma wiedzę na temat zastosowania systemów GIS do tworzenia i generowania map tematycznych, zna podstawowe i zaawansowane narzędzia oprogramowania CAD
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego podstawowych poleceń i zmiennych systemowych w oprogramowaniu AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt GP.SIK326_W3
ma wiedzę na temat dostępnych układów współrzędnych, zna możliwości kalibracji podkładów rastrowych oraz ich blokowania przed edycją
Weryfikacja: ocena kalibracji podkładów w aplikacjach AutoCAD (CAD) oraz AutoCAD Map 3D (GIS)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK326_U1
potrafi korzystać z literatury przedmiotu oraz zasobów internetowych (portale branżowe, fora dyskusyjne)
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego pobierania i korzystania z bloków podstawowych, parametrycznych oraz dynamicznych w aplikacji AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.SIK326_U2
ma umiejętność samokształcenia się, potrafi sprawnie posługiwać się Pomocą programu oraz korzystać z zasobów internetowych
Weryfikacja: ocena umiejętności wyszukania i skorzystania z Pomocy programu AutoCAD
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt GP.SIK326_U3
potrafi posługiwać się zaawansowanymi narzędziami aplikacji AutoCAD oraz AutoCAD Map 3d, potrafi tworzyć kompozycje kartograficzne na układzie
Weryfikacja: ocena ćwiczeń w formie wydrukowanej z układu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt GP.SIK326_U4
potrafi korzystać z serwisów Web Map Service (WMS) oraz portali mapowych, potrafi wektoryzować i tworzyć dane przestrzenne
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK326_K1
rozumie ideę tzw. long life learning (uczenia się przez całe życie), ma świadomość samodzielnej nauki oprogramowania projektowego
Weryfikacja: ocena projektów końcowych oraz oddanych analiz oprogramowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt GP.SIK326_K2
potrafi konsultować swoje projekty ze specjalistami w danej dziedzinie
Weryfikacja: ocena udziału w konsultacjach z innymi nauczycielami akademickimi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01