- Nazwa przedmiotu:
- Współtworzenie innowacji z interesariuszami
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Danuta Rojek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS: 
20h ćwiczenia + 10h projekt +10h opracowanie rozwiązania zadań + 3h przygotowanie prezentacji + 5h przygotowanie do zaliczania  + 3h konsultacje + 2h zapoznanie się z literaturą = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS: 
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania, organizacji w otoczeniu jako obiekcie zarządzania, elementów organizacji – ludzie, technologie, procesy, informacje i komunikacja w zarządzaniu, struktury organizacyjnej, zarządzania jako procesu informacyjno-decyzyjnego, metod zarządzania, roli kierowniczej, stylów kierowania, umiejętności kierowniczych, zarządzania w warunkach globalizacji.
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Potrafi wykorzystywać właściwe metody, techniki i narzędzia do rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych.
Potrafi przekazać informację analitycznie i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
- Limit liczby studentów:
- - od 12 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu relacji interesariuszy wewnątrz   przedsiębiorstwa,
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu relacji interesariuszy zewnętr nych z przedsiębiorstwem,
- potrafił zaprojektować innowacyjne przedsięwzięcie zmieniające relacje interesariuszy wewnątrz przedsiębiorstwa,
- potrafił zaprojektować innowacyjne przedsięwzięcie zmieniające relacje interesariuszy zewnętrznych z przedsiębiorstwem,
- potrafił przekazać informacje analityczne i interpretacje rozwiązań 
  projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia: 
1.  Wprowadzenie do ćwiczeń. Przydział zadań. 
2. Identyfikacja interesariuszy wewnętrznych. Relacje z przedsiębiorstwem interesariuszy wewnętrznych. 
3. Identyfikacja interesariuszy zewnętrznych. Zdefiniowanie  relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami zewnętrznymi. 
4. Ocena interesariuszy wewnętrznych i interesariuszy zewnętrznych
5. Poszukiwanie rozwiązań innowacyjnych uwzględniających oczekiwania interesariuszy i wykorzystujących potencjał interesariuszy
6. Analiza skutków mierzalnych i niemierzalnym wdrażanych zmian
    w relacjach przedsiębiorstwa z interesariuszami.
7. Prezentacja wykonanego zdania projektowego. 
8. Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym  zajęcia dotycząca projektu.
Projekt
Opracowanie projektu współtworzenia innowacji z interesariuszami
- Metody oceny:
- Ćwiczenia
       1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) wery-
           fikowane jest wykonanie ćwiczeń – elementów projektu składa-
           jących się na końcowy projekt.
       2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń i terminowość wykonania prac:
            ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2 – 5, do uzyskania 
            zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Projekt: 
       1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) wery-
           fikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na końcowy projekt.
       2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna końco-
            wego projektu i jego możliwości implementacyjne, terminowość 
            wykonania prac, redakcja końcowego projektu, jakość prezenta-
            cji projektu na zajęciach oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z 
            prowadzącym zajęcia dotyczącej zrealizowanego projektu:
            ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2 – 5, do uzyskania 
            zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Końcowa ocena z przedmiotu: ocena łączna z ćwiczeń i projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Magier-Łakomy E., Boguszewicz-Kreft M., Dworak J., 2014 Relacje przedsiębiorstwa z interesariuszami, Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa 
2.	Porter M., 2006 Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Warszawa: PWE
3.	Buchel B., Nieminen L., Armbruster-Domeyer H., Denison D.: Managing stakeholders in team-based innovation. The dynamics of knowledge and trust networks. European journal of innovation management, 2013-01-18, Vol.16(1), p.22-49
Uzupełniająca:
1.	Nalepka A., 1999 Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zarys problematyki, Warszawa: PWN 
2.	Sapijaszka Z., 1997 Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, szanse i ograniczenia, Warszawa: PWN 
3.	Kreiling L., Serval S., i in. ,2020. University technology transfer organizations: roles adopted in response to the regional innovation system stakeholders. Journal of business research, 2020-10, vol 119,p218-229
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka Z2_WG3
- Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania innowacjami  w organizacjach 
 Weryfikacja: Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach 
Projekt - projekt wdrożenia innowacji z udziałem interesariusza, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG4
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia tworzenia i utrzymywania korzystnych relacji z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami organizacji 
 Weryfikacja: Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach 
Projekt - projekt wdrożenia innowacji z udziałem interesariusza, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG5
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę ukierunkowaną na kreowanie                  i wdrażanie innowacji, w tym na udział interesariuszy we wdrażaniu innowacji
 Weryfikacja: Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach 
Projekt - projekt wdrożenia innowacji z udziałem interesariusza, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka Z2_UK6
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do komunikowania się z interesariuszami organizacji w zakresie  rozwiązań innowacyjnych uwzględniających oczekiwania interesariuszy i wykorzystujących potencjał interesariuszy  
 Weryfikacja: Wykład – kolokwium  (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UK7
- Absolwent potrafi profesjonalnie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w dziedzinie innowacji oraz popularyzować wiedzę w tej dziedzinie wśród niespecjalistów; umie pisać teksty przydatne w pracy; potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd  i właściwie argumentując; potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
 Weryfikacja: Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW1
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotykanych w procesie zarządzania innowacjami i zmianami w warunkach gospodarki cyfrowej i globalizacji rynku. 
 Weryfikacja: Wykład – kolokwium  (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW3
- Absolwent posiada umiejętności  z zakresu kreowania i wdrażania innowacji z udziałem interesariuszy oraz oceny potencjału innowacyjnego i komercyjnego projektów. 
 Weryfikacja: Wykład – kolokwium  (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka Z2_KK1, Z2_KK3
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy  z obszaru zarządzania innowacjami oraz do uznania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych 
 Weryfikacja: Wykład – kolokwium  (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KO5, Z2_KR7
- Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób odpowiedzialny, racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować innowacyjne rozwiązania i procesy biznesowe, uwzględnia zachodzące zmiany w otoczeniu 
 Weryfikacja: Wykład – kolokwium  (test wiedzy)
Ćwiczenia – ćwiczenia realizowane na zajęciach składające się na projekt, raport końcowy
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe: