- Nazwa przedmiotu:
- Integracja i optymalizacja procesów biznesowych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Kucharska Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
8h wykład + 12h zajęcia projektowe +10h studiowanie literatury + 10h wykonanie projektów i prezentacji + 7h przygotowanie do zajęć i obrony + 3h konsultacji= 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotów drugiego stopnia studiów na kierunku Zarządzanie: Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Uwarunkowania i zasady modelowania procesów
- Limit liczby studentów:
- -- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
• posiadał wiedzę z zakresu integracji i optymalizacji procesów biznesowych,
• posiadał wiedzę z zakresu metod optymalizacyjnych stosowanych w zarządzaniu oraz znał zakres stosowania metod optymalizacji
• potrafił stosować metody określania celów; metody diagnozy stanu obecnego i metody optymalizacji procesów;
• potrafił dobrać metody optymalizacji do rodzajów procesów biznesowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
(1) Zarządzanie projektami
(2) Analiza i diagnoza procesów
(3) Metody optymalizacji procesów
(4) Narzędzia do optymalizacji procesów
Projekt:
Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta / zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod usprawniania i optymalizacji procesów stosowanych w zarządzaniu. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta / zespół studentów i prowadzącego zajęcia z zakresu optymalizacji procesów biznesowych, m. in.: proces sprzedaży, proces obsługi klienta, proces produkcji, proces zakupów i inne.
Raport z zadania projektowego powinien zawierać co najmniej:
(1) Temat rozwiązywanego problemu, cel i zakres zadania projektowego.
(2) Diagnoza stanu obecnego w zakresie rozważanego problemu. Wykonanie mapy procesów oraz schematu głównego procesu biznesowego.
(3) Wybór metod i narzędzi proponowanych do rozwiązania problemu.
(4) Określenie założeń oraz ograniczeń w realizacji zadania projektowego.
(5) Rozwiązanie problemu (propozycje usprawnień, kryteria wyboru rozwiązania, analiza ekonomiczna przedstawionych propozycji). Przedstawienie schematu usprawnionego procesu biznesowego.
(6) Podsumowanie i wnioski końcowe.
(7) Bibliografia.
Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanym rozwiązaniu problemu oraz sformułowanych wnioskach.
W trakcie zajęć wykorzystywane będzie oprogramowanie do modelowania procesów.
- Metody oceny:
- Wykład:
1. Ocena formatywna: aktywność i zaangażowanie studenta, sprawdzian w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte).
2. Ocena sumatywna:
• ocena z prezentacji opracowanego tematu (skala:2-5, waga 20%)
• ocena merytoryczna z testu wiedzy (skala:2-5, waga 80%):
51%-65% – ocena dostateczna,
66%-80% – ocena dostateczna plus,
81%-86% – ocena dobra,
87%-94% – ocena dobra plus,
- 95%-100% – ocena bardzo dobra.
Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie poszczególnych etapów projektów, elementy projektów są omawiane ze studentami.
Oceniana jest:
• wartość merytoryczna projektu oraz poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu;
• wartość merytoryczna prezentacji i sprawność przedstawienia prezentacji wyników projektu;
• umiejętność obrony zaproponowanego rozwiązania problemu, w tym trafność używanych argumentów;
• terminowość wykonania projektów.
2. Ocena sumatywna:
ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia projektów wymagane jest uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie projektu, prezentacji z obroną projektu
Końcowa ocena z przedmiotu: 40% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 60% - stanowi ocena z projektu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bitkowska, A., 2021. Zarządzanie procesowe w organizacjach. Podejście klasyczne i nowe koncepcje. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
2. Grajewski, P., 2012. Procesowe zarządzanie organizacją. Warszawa: PWE.
3. Stachurski, A., 2009. Wprowadzenie do optymalizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
4. Kosieradzka, A., Rostek, K. 2021. Process management and organizational process maturity : economic and non-economic organizations. Cham: Springer Nature Publishing AG.
Uzupełniająca:
1. Bojar, W., Rostek, K., Knopik, L., 2013. Systemy wspomagania decyzji. Warszawa: PWE.
2. Kosieradzka, A., Klimkiewicz, M., Pająk, E., 2014. Zarządzanie produkcją i usługami. Warszawa: PWE.
5. Szczepańska, K., Bugdol, M., red., 2016. Podstawy zarządzania procesami. Warszawa: Difin.
6. OMG 2011. Business Process Model and Notation (BPMN), Version 2.0, Object Management Group, https://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/PDF
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Projekt jest przygotowywany przez studenta / zespół studentów etapowo. Konsultacje odbywają się systematycznie w trakcie semestru podczas zajęć.
Obrona projektu odbywa się w terminie ostatnich zajęć.
Projekt powinien zawierać ok. 30 stron. Projekt, prezentacja oraz inne materiały (modele, arkusze kalkulacyjne, itp.) są przekazywane prowadzącym zajęcia w wersji elektronicznej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG4
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu integracji i optymalizacji procesów biznesowych, w tym metod optymalizacyjnych stosowanych w zarządzaniu
Weryfikacja: Wykład - aktywność i zaangażowanie studenta, sprawdzian w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte)
Projekt - zaliczenie projektu, realizowanego w etapach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WG4
- Absolwent ma pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania, w szczególności podejścia procesowego, w tym projektowania/ modelowania procesów biznesowych we współczesnych organizacjach w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: Wykład - aktywność i zaangażowanie studenta, sprawdzian w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte)
Projekt - zaliczenie projektu, realizowanego w etapach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UK6
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do komunikowania się z członkami zespołu projektowego w celu zdefiniowania uzasadnienia biznesowego oraz założeń projektowych, a następnie realizacji projektu oraz obrony wyników projektu w perspektywie ustalonych kryteriów oceny
Weryfikacja: Wykład - aktywność i zaangażowanie studenta, sprawdzian w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte)
Projekt - zaliczenie projektu, realizowanego w etapach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW1, Z2_UW4
- Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do projektowania/ modelowania procesów biznesowych w warunkach gospodarki cyfrowej i globalizacji rynku. Wykorzystuje w tym procesie zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, zapewnia właściwy dobór źródeł informacji, dokonuje ich oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji
Weryfikacja: Wykład - aktywność i zaangażowanie studenta, sprawdzian w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte)
Projekt - zaliczenie projektu, realizowanego w etapach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KK1, Z2_KK3
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu projektowania/ modelowania procesów biznesowych oraz do uznania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w organizacji
Weryfikacja: Wykład - aktywność i zaangażowanie studenta, sprawdzian w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte)
Projekt - zaliczenie projektu, realizowanego w etapach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KO5
- Absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy, potrafi projektować/ modelować i analizować procesy biznesowe
Weryfikacja: Projekt - zaliczenie projektu, realizowanego w etapach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: