Nazwa przedmiotu:
Vehicle Structures and Crashworthiness
Koordynator przedmiotu:
PhD Jarosław Seńko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Electric and Hybrid Vehicles Engineering
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
405
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Number of contact hours - 33, including: a) lecture - 30 hours; b) consultations - 3 hours 2) Student's own work - 45 hours, including: a) 15 hours - current preparation of the student for the lecture; b) 15 hours - literature studies; c) 15 hours - preparing the student for tests. 3) TOTAL - 78 hours
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.2 ECTS point - number of contact hours - 33, including: a) lecture - 30 hours; b) consultations - 3 hours;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Basic knowledge of computer aided engineering works, strength of materials and the basics of machine construction.
Limit liczby studentów:
In accordance with the Rector's order
Cel przedmiotu:
Understanding the basics of the practical principles use of computational aided engineering in the design of crashworthiness structures of vehicles.
Treści kształcenia:
Basic information about car body structures Rules for calculating the car body structure. Estimation of loads representing the basic road model. Designing beams and thin-walled nodes. Energy absorbing structures - the fundamentals of crush mechanics. Progressive crush of thin-walled columns. Principles of designing energy absorbing constructions. Structures filled with foam, skeleton and honeycomb. Models of calculations in specialized numerical softwares. The construction provides torsional stiffness, bending stiffness and energy absorbing. Advanced calculation and optimization models.
Metody oceny:
Lecture - is passing on the basis of 2 tests.
Egzamin:
tak
Literatura:
Jones, N., Wierzbicki, W.: Structural Crashworthiness, Butterworth, 1983 Abramowicz W., Jones, N., Dynamic Progressive Buckling of Circular and Square Tubes, Int. J. Impact Engng., 4, 4, 243 - 270, 1986 Abramowicz, W., Macro element method in crashworthiness of Vehicles in Crashworthiness – energy management and occupant protection , Springer Wien New York, 2001 Huang M.: Vehicle Crash Mechanics. CRC Press LLC, Boca Raton 2002
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 405_W1
Has theoretically grounded knowledge about the structures of the body
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08
Efekt 405_W2
Has knowledge about modern techniques of designing car body structures in engineering practice
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08
Efekt 405_W3
Has knowledge about the key stages in the design of the car body structure
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 405_U1
Can analyze the behavior of the car body structure when kinematic forced
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U12
Efekt 405_U2
Can to plan work related to the initial design of the car body structure
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U12
Efekt 405_U3
Can pre-determine the impact of adopted assumptions on the endurance of the structure
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 405_K1
Is aware of the importance of the adopted assumptions, the accuracy of the design calculations and the need to verify simulation investigations
Weryfikacja: Final test
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04