- Nazwa przedmiotu:
- Marketing
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Domański Jarosław, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 5 ECTS
125h = 30h wykład +30h ćwiczenia + 8h konsultacje + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 22h przygotowanie do egzaminu 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,7 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Kwalifikacje pełne na poziomie 5 PRK
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia))
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu jednej z funkcji współczesnego 
przedsiębiorstwa jaką jest marketing oraz elementów marketingu mix jako narzędzia oddziaływania firmy na rynek
- potrafił  wykorzystać wiedzę dla rozwiązania problemu z zakresu marketingu 
- potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, w tym dotyczących marketingu oraz umiejętnością pracy zespołowej
- Treści kształcenia:
- Wykład: 
1.	Zagadnienia wstępne historia, koncepcje marketingowe, definicja marketingu, rola marketingu w przedsiębiorstwie, 2h
2.	Podstawowe pojęcia marketingu II. 2h
3.	Proces zarządzania marketingowego 2h
4.	Analiza możliwości marketingowych 3h
5.	Badania marketingowe jako element systemu informacji marketingowej; 3h
6.	Badania ilościowe i jakościowe; istota i typologia badań marketingowych; proces i projektowanie badania marketingowego 2h
7.	Badanie i wybór docelowych rynków działania (marketing docelowy) 2h
8.	Projektowanie strategii marketingowych 3h
9.	Sporządzanie planów marketingowych 3h
10.	Teoretyczne podstawy komunikacji marketingowej – modele komunikacji społecznej i na tym tle modele komunikacji marketingowej 2h
11.	Zarządzanie komunikacją marketingową 2h
12.	Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) 2h
13.	Marketing społecznie odpowiedzialny i etyka działań marketingowych 2h
Ćwiczenia:
Ćwiczenia realizowane przez kilkuosobowe zespoły:
1.	Wprowadzenie do ćwiczeń 2h
2.	Wartość dostarczana klientowi – case study 2h
3.	Analiza możliwości marketingowych – case study 2h
4.	Marketing docelowy – case study 2h
5.	Projekt badania marketingowego 6h
6.	Projekt planu promocji 4h
7.	Diagnoza i analiza strategii marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, ich krytyczna ocena, propozycje poprawy oraz wykazanie ich opłacalności ekonomicznej i zasadności wdrożenia do praktyki. 10h
8.	Podsumowanie ćwiczeń 2h
- Metody oceny:
- Wykład: 
1.	Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury
2.	Ocena sumatywna : przeprowadzenie egzaminu, zwierającego pytania testowe ; ocena z egzaminu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ćwiczenia: 
1.	Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń zespołowych wykonanych przez studentów. Ocenie podlega terminowość realizacji, poprawność merytoryczna, sposób prezentacji, udział w dyskusji – oceny są indywidualizowane w stosunku do poszczególnych studentów.
2.	Ocena sumatywna: Na ocenę z ćwiczeń składają się cząstkowe oceny ze wszystkich ćwiczeń zespołowych. Ćwiczenia 1-3 po 10 pkt, ćwiczenie 4-7 za 40 pkt.
Ocena końcowa  z przedmiotu: 
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń jak i z egzaminu >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z egzaminu + 0,3 * ocena z ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Kotler Ph., Keller K. L.,, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012; 
2.	Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2001;
3.	Wiktor J. W.: Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
4.	Kaczmarczyk, S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011;
Uzupełniająca: 
1.	Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V.: Principles of Market-ing – Fifth European Edition, Pearson Education Limited, Edinburgh Gate 2016.(lub polskie tłumaczenie)
2.	Dyché J., Customer Relationship Management. Tł [z ang.] M. Witek., Helion, Gliwice, 2005.
3.	Emery. B., Sustainable Marketing, Pearson Harlow UK, 2012,
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka Z1_WG3, Z1_WG4
- Absolwent zna i rozumie teorię i narzędzia wykorzystywane we współczesnym marketingu z punktu widzenia procesu zarządzania marketingowego, w szczególności czym zajmuje się marketing oraz jak analizuje się i zaspokaja potrzeby klientów z wykorzystaniem narzędzi marketing-mix
 Weryfikacja: Wykład - Egzamin pisemny (test),
Ćwiczenia – raport z ćwiczeń  (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka Z1_UK10
- Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla marketingu
 Weryfikacja: Ćwiczenia – raport z ćwiczeń  (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UO14
- Absolwent potrafi pracując samodzielnie oraz w zespole poszerzać i aktualizować swoją wiedzę z zakresu marketingu właściwie ten proces planując
 Weryfikacja: Ćwiczenia – raport z ćwiczeń  (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_UW5, Z1_UW7
- Absolwent potrafi analizować potrzeby klientów, krytycznie zanalizować pod tym kątem stosowane w organizacjach strategie, zaproponować ich efektywne usprawnienie
 Weryfikacja: Ćwiczenia – raport z ćwiczeń  (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka Z1_KK1,  Z1_KK2, Z1_KO4
- Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu marketingu dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
 Weryfikacja: Wykład - Egzamin pisemny (test),
Ćwiczenia – raport z ćwiczeń  (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z1_KO3
- Absolwent jest gotowy do inicjowania w organizacjach działań z zakresu marketingu społecznie odpowiedzialnego
 Weryfikacja: Wykład - Egzamin pisemny (test),
Ćwiczenia – raport z ćwiczeń  (zespołowy), prezentacja, udział w dyskusji
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe: