Nazwa przedmiotu:
Wdrożenie procesów w przedsiębiorstwie
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Szwed
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15h ćwiczenia + 20h projekt + 5h przygotowanie do projektu +3h konsultacje + 7h przygotowanie do egzaminu = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu budowy i doskonalenia organizacji procesowej oraz uwarunkowań wdrażania procesów w przedsiębiorstwach.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Diagnoza stanu i dojrzałość organizacji w kontekście wdrażania / doskonalenia procesów. 2. Modele i metody projektowania / doskonalenia procesów. 3. Uwarunkowania i ograniczenia przekształceń w kierunku organizacji procesowej. Elementy organizacji podlegające zmianom w trakcie wdrażania procesów. 4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w trakcie i po wdrożeniu procesów. 5. Dobór strategii wdrażania procesów w organizacjach. 6. Zalety i ryzyka dla organizacji wynikające z wdrażania procesów. 7. Dobre praktyki we wdrażaniu procesów w organizacjach. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta / zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem uzyskanej na wykładzie wiedzy w zakresie projektowania i wdrażania procesów. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta / zespół studentów i prowadzącego zajęcia z zakresu oceny gotowości organizacji do wdrażania procesów, doboru strategii wdrażania procesów, przeciwdziałania i ograniczenia ryzyk wdrożeniowych, zastosowania poznanych dobrych praktyk wdrożeniowych, zarządzania procesem wdrażania, zarządzania zasobami ludzkimi w trakcie wdrażania procesów, itp. Raport z zadania projektowego powinien zawierać co najmniej: 1. Temat rozwiązywanego problemu, cel i zakres zadania projektowego. 2. Diagnoza stanu obecnego w zakresie rozważanego problemu. 3. Określenie założeń oraz ograniczeń w realizacji zadania projektowego. 4. Przedstawienia propozycji rozwiązania rozważanego problemu. 5. Przeprowadzenia analizy i oceny proponowanego rozwiązania. 6. Przedstawienia podsumowania i wniosków końcowych. 7. Przedstawienia bibliografia. Prezentacja na obronę projektu powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanym rozwiązaniu problemu oraz sformułowanych wnioskach.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: oceniany jest systematyczny przyrost wiedzy pozyskanej podczas poprzednich ćwiczeń (pytania sprawdzające) oraz aktywność uczestników ćwiczeń; 2. Ocena sumatywna : oceniany jest wynik egzaminu przeprowadzonego na koniec zajęć. Projekt: 1. Ocena formatywna: na zajęciach, na podstawie raportów składanych przez studentów, jest weryfikowane wykonanie zadań projektowych (praca w zespołach 2-3 osobowych); po dokonaniu oceny przez koordynatora przedmiotu elementy raportu są omawiane ze studentami; 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wnioski oraz wynik przeprowadzonej prezentacji (obrony) uzyskanych rozwiązań. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z przedmiotu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 oraz zaliczenie zarówno ćwiczeń, jak i projektu. Ocenę końcową stanowi średnia ważona z ocen z ćwiczeń (waga 0,6) oraz z projektu (waga 0,4).
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Grajewski P., 2012, Procesowe zarządzanie organizacją, Warszawa: PWE 2. Grajewski P., 2016, Organizacja procesowa, Warszawa, PWE. 3. Stachurski A., 2009, Wprowadzenie do optymalizacji, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 4. Bitkowska A., 2013, Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Warszawa: Difin. Uzupełniająca: 1. Bojar W., Rostek K., Knopik L., 2013, Systemy wspomagania decyzji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Kosieradzka Anna, Klimkiewicz Marek, Pająk Edward, 2014, Zarządzanie produkcją i usługami, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 3. Szczepańska Katarzyna, Bugdol Marek (red.), 2016, Podstawy zarządzania procesami, Warszawa: Difin. 4. Harmon, P., 2014. Business Process Change. New York: Elsevier Inc. (książka dostęna pod linkiem: https://bpmtraining.net/wp-content/uploads/2019/01/Business_Process_Change.pdf)
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG7
Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu zarządzania procesowego, w tym analizowania i modelowania procesów w organizacji
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie egzaminu końcowego Projekt – zaliczenie części projektowych i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla podejścia procesowego do zarządzania w gospodarce cyfrowej
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie egzaminu końcowego Projekt – zaliczenie części projektowych i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO14
Absolwent potrafi pracując samodzielnie oraz w zespole poszerzać i aktualizować swoją wiedzę z zakresu podejścia procesowego do zarządzania, właściwie ten proces planując
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie egzaminu końcowego
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UW4
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do analizowania i modelowania procesów w organizacji
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie egzaminu końcowego
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu zarządzania procesowego dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Ćwiczenia – zaliczenie egzaminu końcowego Projekt – zaliczenie części projektowych i prezentacji
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: