Nazwa przedmiotu:
Lean startup
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Skala Agnieszka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia + 15h projekt + 20h praca samodzielna poza zajęciami +5h konsultacje + 10h przygotowanie do egzaminu= 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8 ECTS:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup.
Treści kształcenia:
Wykład: Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania: 1: Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe; 2: Rodzaje dopasowań rynkowych (fit) oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS); 3: Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera; 4: Odkrywanie klienta – zasady projektowania i przeprowadzania wywiadów z interesariuszami projektu; 5: Prototypowanie, koncepcja MVP; 6: Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego; 7: Zasady prawidłowego „pitchu” projektu. Ćwiczenia Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy): 1: Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta, 2: Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3: Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich, 4: Weryfikacja hipotez biznesowych, 5: Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni). Projekt: Praca nad realizacją startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy): 1: Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta, 2: Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3: Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich, 4: Weryfikacja hipotez biznesowych, 5: Prezentacja końcowa projektu (w obecności gości spoza uczelni).
Metody oceny:
Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach 2. Ocena sumatywna : suma punktów zdobytych na egzaminie (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu. Ćwiczenia, 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pracy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pracy zbiorowej (w zespołach) (20%) 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1. Projekt: 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania zadań i pracy wykonywanej między zajęciami (50%), w tym także jakość pracy zbiorowej (w zespołach) (20%) 2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: ćwiczenia, projekt, 20% prezentacja końcowa zadania (zadań)
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons 2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2014. Value Proposition Design : How to Create Products and Services Customers Want, New Jersey: John Wiley & Sons 3. Aulet, B., 2013. Disciplined Entrepreneurship : 24 Steps to a Successful Startup, John Wiley & Sons, Incorporated, New York. 4. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model genera-tion: a handbook for visionaries, game changers, and chal-lengers, New Jersey: John Wiley & Sons Uzupełniająca: 1. Wise, S, & Feld, B 2017, Startup Opportunities : Know When to Quit Your Day Job, John Wiley & Sons, Incorporated, New York. 2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2014. Value Proposition Design : How to Create Products and Services Customers Want, New Jersey: John Wiley & Sons 3. Aulet, B., 2013. Disciplined Entrepreneurship : 24 Steps to a Successful Startup, John Wiley & Sons, Incorporated, New York.
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG4
Absolwent ma zaawansowana wiedzę w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie pisemne lub ustne egzaminu Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych Projekt – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_WG5
Absolwent zna i rozumie podstawy funkcjonowanie Start-up’ów we współczesnej gospodarce cyfrowej
Weryfikacja: Wykład – zaliczenie pisemne lub ustne egzaminu Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych Projekt – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla lean startup
Weryfikacja: Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych Projekt – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO13
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, narzędzia oraz techniki informacyjno-komunikacyjne do planowania i organizowania pracy indywidualnej oraz w zespołach, w szczególności w zakresie tworzenia i rozwoju lean startup
Weryfikacja: Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych Projekt – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_WK13
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się przez całe życie, w szczególności śledzenia najnowszych trendów w obszarze zarządzania startupami w gospodarce cyfrowej
Weryfikacja: Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych Projekt – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu lean startup dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych Projekt – aktywność na zajęciach i realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: