- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość
- Koordynator przedmiotu:
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_P
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ogółem 50h
w tym uczestnictwo ćwiczeniach 15h
praca własna 35h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie podstawowych informacji oraz wiedzy
niezbędnej do podjęcia racjonalnej decyzji o
rozpoczęciu prowadzenia własnej działalności
gospodarczej. W szczególności dotyczy to
zagadnień dotyczących: a) pomysłu na własny
biznes (w tym metod ich generowania
samodzielnie lub grupowo), b) modelu
biznesowego przedsiębiorstwa (w tym
mechanizmów jego udoskonalania) c) podstaw
marketingu. Uzupełnieniem dla powyższych
informacji, będzie również poznanie
podstawowych zasad i mechanizmów pracy w
grupie. Zajęcia zostały przygotowane i będą
prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i
kreatywnych form kształcenia.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcie przedsiębiorczości, przedsiębiorcy, przedsiębiorstwa.
2. Formy organizacyjno- prawne przedsiębiorstw.
3. Koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem.
4. Biznesplan.
5. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa.
7. Przedsiębiorczość międzynarodowa
8. Polskie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych.
- Metody oceny:
- Stosuje się następujące kryteria:
ocena wiedzy i aktywności studenta na zajęciach.
Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny:
- bardzo dobrej - 100% - 91%,
- dobrej plus - 90% - 81%,
- dobrej - 80% - 71%,
- dostatecznej plus - 70% - 61%,
- dostatecznej - 60% - 51%,
- niedostatecznej - 50% i mniej
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych –Jak uruchomić własny biznes. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
2) Drzewiecki J.,Niemczyk J.: Modele biznesowe –próba klasyfikacjii doświadczenia polskich przedsiębiorstw.Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu.
3) Gołębiowski T. (red.): Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Szkoła Główna
Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
1) Luecke R.: Zarządzanie kreatywnością i innowacja. Wydawnictwo MT
Biznes, Konstancin-Jeziorna 2005.
2) Mark J.:Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer. Wydawnictwo Helion, Warszawa 2014.
3) Slywotzky A.J., Morrisom D.J., Andelman B.: Strefa zysku. Strategiczne modele działalności. PWE, Warszawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- ---
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą procesów zachodzących wewnątrz
przedsiębiorstwa. W szczególności dotyczy to źródeł przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: sprawdzian, udział w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Student posiada wiedzę na temat publicznych i prywatnych źródeł informacji społeczno gospodarczej.
Weryfikacja: sprawdzian, udział w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_03
- Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych uwarunkowań prawnych zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują szereg krótkich prac pisemnych sprawdzających
opanowanie podstawowej wiedzy teoretycznej. Wyniki prac pisemnych są omawiane z
prowadzącym zajęcia..
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_04
- Student ma wiedzę nt. wspierania i barier przedsiębiorczości w Polsce
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów spotykanych w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy przez rozwiązywanie
praktycznych zadań (studium przypadku / case study), zawierających problem z zakresu
przedsiębiorczości. Rozwiązania zadań są omawiane z prowadzącym zajęcia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi dobrać odpowiednią formę organizacyjno-prawną dla przedsiębiorstwa
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach
zadania dotyczące wybranych elementów
planowania działalności gospodarczej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.X.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_03
- Student potrafi identyfikować dostępne źródła danych, korzystać z zawartej w nich wiedzy,
informacji oraz danych, a także - interpretować pozyskane dane z wykorzystaniem systemów
teleinformatycznych.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują szereg krótkich prac pisemnych sprawdzających
opanowanie podstawowych umiejętności doboru źródeł danych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_04
- Student potrafi samodzielnie lub w zespole proponować rozwiązania problemów ekonomicznych przedsiębiorców
Weryfikacja: omawianie zagadnienia w ramach dyskusji na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student ćwiczy kompetencje komunikowania się, negocjowania i zdolność przekonywania oraz
pracy w zespole.
Weryfikacja: Komunikacja, negocjowania oraz zdolność przekonywania sprawdzane są w trakcie pracy
grupy, a także w toku dyskusji z prowadzącym.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO
- Charakterystyka K_02
- Student nabywa kompetencje niezbędne do podjęcia racjonalnej decyzji o rozpoczęciu
prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub prowadzeniu działań przedsiębiorczych w
ramach przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów
planowania działalności gospodarczej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KR
- Charakterystyka K_03
- Student ma potrzebę uczenia się
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KR