- Nazwa przedmiotu:
- Antropologia filozoficzna a specyfika pracy administracyjnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr M. Stelmach
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_AFSPA
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny rozkładają się według następującego algorytmu:
- lektura tekstów przewidzianych dla ćwiczeń, średnio 2 godziny tygodniowo;
- uczestnictwo w zajęciach, 2 godziny tygodniowo;
- przygotowanie pracy zaliczeniowej, lub kolokwium zaliczeniowego, ok. 10 godzin.
- przygotowanie indywidualnych lub grupowych referatów, 2-4 godzin.
Suma: do 70-74 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot zakłada wcześniejsze ukończenie kursu Etyka w administracji prowadzonego na WAiNS, lub kursu pokrewnego w wypadku studiów na innej uczelni (np. Etyka w administracji publicznej, etyka urzędnika, etyka służby cywilnej, itp.).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zajęcia Antropologia filozoficzna a specyfika pracy administracyjnej mają za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi kierunkami myśli antropologicznej oraz wskazanie na specyficzne cechy pracy administracyjnej. Zajęcia zapoznają studentów z wyborem najważniejszych stanowisk w antropologicznej refleksji nad człowiekiem. Antropologia filozoficzna wykorzystywana jest nie tylko jako wiedza sama dla siebie rozwijająca i kształtująca horyzonty, lecz również jako system przesłanek ugruntowujących refleksję nad pracą administracyjną. Wykład skonstruowany jest w sposób umożliwiający wykorzystanie zdobytej wiedzy do napisania prac licencjackich z zakresu filozoficznej refleksji nad szeroko pojętą pracą administracyjną, pracą w zawodzie urzędnika, pracą urzędu, etyką w administracji, badaniami nad etycznymi aspektami pracy służby cywilnej. Wykład zawiera elementy filozofii prawa, filozofii państwa, filozofii polityki, a także elementy refleksji filozoficznej na temat pracy w ogóle oraz relacji międzyludzkich w kontekstach zawodowych i kontekstach porządkowanych przez prawo.
- Treści kształcenia:
- ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA A SPECYFIKA PRACY ADMINISTRACYJNEJ
Prowadzący: Dr M. Stelmach
1. Antropologia filozoficzna i specyfika pracy administracyjnej, przedstawienie problematyki, dokumentów, źródeł. Wprowadzenie. Podstawowe koncepcje człowieka.
2. Początki refleksji nad człowiekiem: Starożytność. Sokrates, Platon i Arystoteles. Zestawienie z problematyką współczesną. Cz. I.
3. Początki refleksji nad człowiekiem: Starożytność. Sokrates, Platon i Arystoteles. Zestawienie z problematyką współczesną. Cz. II.
4. Potrzeba refleksji etycznej w pracy urzędników. Etyka a państwo. Przykłady historyczne nadużyć. Refleksja nad pracą administracyjną w systemach totalitarnych (Zygmunt Bauman).
5. Antropologia Immanuela Kanta. Człowiek i etyka. Refleksja nad państwem w kontekście etyki.
6. Refleksje o człowieku i władzy: Marks, Engels, Kołakowski.
7. Antropologia filozoficzna, filozofia pracy i sfery publicznej u Hannah Arendt.
8. Refleksje o człowieku: Martin Heidegger i Edyta Stein. Człowiek i świat. Praca.
9. Karol Wojtyła, Jan Paweł II – pisma filozoficzne i encykliki papieskie. Refleksja nad człowiekiem i państwem.
10. Roman Ingarden o odpowiedzialności.
11. Antropologiczne przesłanki budowy kodeksów etycznych dla pracowników administracji publicznej. Na podstawie współczesnych dokumentów europejskich.
12. Antropologia filozoficzna Józefa Tischnera. Refleksja nad pracą, demokracją i zadaniami służby cywilnej.
13. Timothy Snyder O Tyranii. Refleksje nad świadomością urzędników i obywateli.
14. Kodeksy etyczne dla Służby Cywilnej III RP. Refleksje antropologiczno-filozoficzne.
15. Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie rezultatów.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przebiega według jednego z wybranych przez studenta scenariuszy:
a) Kolokwium zaliczeniowe odbywające się na ostatnich zajęciach.
b) Praca zaliczeniowa na wybrany temat (tematy podawane są do wiadomości studentów w 3, lub 4 tygodniu zajęć).
c) Kolokwium ustne na podstawie przeczytanej lektury (lista lektur prezentowana jest na pierwszym wykładzie).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura:
Arendt H. Kondycja ludzka. Warszawa 2010,
Tischner J. Polski kształt dialogu. Kraków 1991,
Jan Paweł II. Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II. Kraków 2009,
Snyder T. O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków 2017,
Michalski K. (red.). Człowiek w nauce współczesnej. Paryż 1988,
Heidegger M. Kant a problem metafizyki. Warszawa 2012,
Heller M. Maszyna i śrubki. Warszawa 1989,
Stein E. O zagadnieniu wczucia. Kraków 2014,
Bauman Z. Nowoczesność i Zagłada. Warszawa 1992,
Stargardt N. Wojna Niemców. Warszawa 2017,
Arcimowicz J. Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa. Warszawa 2010,
Bogucka I., Pietrzykowski T., Etyka w administracji publicznej. Warszawa 2015,
Kołakowski L. Główne nurty marksizmu t. 1-3, Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się