Nazwa przedmiotu:
Antropologia filozoficzna a specyfika pracy administracyjnej
Koordynator przedmiotu:
dr M. Stelmach
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_AFSPA
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny rozkładają się według następującego algorytmu: - lektura tekstów przewidzianych dla ćwiczeń, średnio 2 godziny tygodniowo; - uczestnictwo w zajęciach, 2 godziny tygodniowo; - przygotowanie pracy zaliczeniowej, lub kolokwium zaliczeniowego, ok. 10 godzin. - przygotowanie indywidualnych lub grupowych referatów, 2-4 godzin. Suma: do 70-74 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot zakłada wcześniejsze ukończenie kursu Etyka w administracji prowadzonego na WAiNS, lub kursu pokrewnego w wypadku studiów na innej uczelni (np. Etyka w administracji publicznej, etyka urzędnika, etyka służby cywilnej, itp.).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zajęcia Antropologia filozoficzna a specyfika pracy administracyjnej mają za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi kierunkami myśli antropologicznej oraz wskazanie na specyficzne cechy pracy administracyjnej. Zajęcia zapoznają studentów z wyborem najważniejszych stanowisk w antropologicznej refleksji nad człowiekiem. Antropologia filozoficzna wykorzystywana jest nie tylko jako wiedza sama dla siebie rozwijająca i kształtująca horyzonty, lecz również jako system przesłanek ugruntowujących refleksję nad pracą administracyjną. Wykład skonstruowany jest w sposób umożliwiający wykorzystanie zdobytej wiedzy do napisania prac licencjackich z zakresu filozoficznej refleksji nad szeroko pojętą pracą administracyjną, pracą w zawodzie urzędnika, pracą urzędu, etyką w administracji, badaniami nad etycznymi aspektami pracy służby cywilnej. Wykład zawiera elementy filozofii prawa, filozofii państwa, filozofii polityki, a także elementy refleksji filozoficznej na temat pracy w ogóle oraz relacji międzyludzkich w kontekstach zawodowych i kontekstach porządkowanych przez prawo.
Treści kształcenia:
ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA A SPECYFIKA PRACY ADMINISTRACYJNEJ Prowadzący: Dr M. Stelmach 1. Antropologia filozoficzna i specyfika pracy administracyjnej, przedstawienie problematyki, dokumentów, źródeł. Wprowadzenie. Podstawowe koncepcje człowieka. 2. Początki refleksji nad człowiekiem: Starożytność. Sokrates, Platon i Arystoteles. Zestawienie z problematyką współczesną. Cz. I. 3. Początki refleksji nad człowiekiem: Starożytność. Sokrates, Platon i Arystoteles. Zestawienie z problematyką współczesną. Cz. II. 4. Potrzeba refleksji etycznej w pracy urzędników. Etyka a państwo. Przykłady historyczne nadużyć. Refleksja nad pracą administracyjną w systemach totalitarnych (Zygmunt Bauman). 5. Antropologia Immanuela Kanta. Człowiek i etyka. Refleksja nad państwem w kontekście etyki. 6. Refleksje o człowieku i władzy: Marks, Engels, Kołakowski. 7. Antropologia filozoficzna, filozofia pracy i sfery publicznej u Hannah Arendt. 8. Refleksje o człowieku: Martin Heidegger i Edyta Stein. Człowiek i świat. Praca. 9. Karol Wojtyła, Jan Paweł II – pisma filozoficzne i encykliki papieskie. Refleksja nad człowiekiem i państwem. 10. Roman Ingarden o odpowiedzialności. 11. Antropologiczne przesłanki budowy kodeksów etycznych dla pracowników administracji publicznej. Na podstawie współczesnych dokumentów europejskich. 12. Antropologia filozoficzna Józefa Tischnera. Refleksja nad pracą, demokracją i zadaniami służby cywilnej. 13. Timothy Snyder O Tyranii. Refleksje nad świadomością urzędników i obywateli. 14. Kodeksy etyczne dla Służby Cywilnej III RP. Refleksje antropologiczno-filozoficzne. 15. Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie rezultatów.
Metody oceny:
Zaliczenie przebiega według jednego z wybranych przez studenta scenariuszy: a) Kolokwium zaliczeniowe odbywające się na ostatnich zajęciach. b) Praca zaliczeniowa na wybrany temat (tematy podawane są do wiadomości studentów w 3, lub 4 tygodniu zajęć). c) Kolokwium ustne na podstawie przeczytanej lektury (lista lektur prezentowana jest na pierwszym wykładzie).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura: Arendt H. Kondycja ludzka. Warszawa 2010, Tischner J. Polski kształt dialogu. Kraków 1991, Jan Paweł II. Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II. Kraków 2009, Snyder T. O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków 2017, Michalski K. (red.). Człowiek w nauce współczesnej. Paryż 1988, Heidegger M. Kant a problem metafizyki. Warszawa 2012, Heller M. Maszyna i śrubki. Warszawa 1989, Stein E. O zagadnieniu wczucia. Kraków 2014, Bauman Z. Nowoczesność i Zagłada. Warszawa 1992, Stargardt N. Wojna Niemców. Warszawa 2017, Arcimowicz J. Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa. Warszawa 2010, Bogucka I., Pietrzykowski T., Etyka w administracji publicznej. Warszawa 2015, Kołakowski L. Główne nurty marksizmu t. 1-3, Warszawa 2009.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się