Nazwa przedmiotu:
Przedmiot ogólnowydziałowy: Climate changes
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Małgorzata Kacprzak
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla wydziału
Kod przedmiotu:
WN1A_11/06
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie z kluczową literaturą - 10; przygotowanie od kolokwium - 5, Razem - 25h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10 h; Razem 10 h = 0,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykłady: min. 15
Cel przedmiotu:
Zmiany klimatyczne to jeden z najważniejszych problemów cywilizacyjnych. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom studiów licencjackich wiedzy na temat przyczyn antropogenicznych i klimatycznych oraz globalnych i regionalnych skutków zmian stężenia dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych (GHG) w atmosferze. Omówione zostaną zjawiska zmienności i zmian klimatu, zarówno obserwowane w przeszłości, jak i przewidywane na następne stulecie, które wpływają na populację ludzką i ekosystemy naturalne. Scharakteryzowane zostaną komponenty i podstawowe mechanizmy rządzące reakcją systemu klimatycznego na czynniki warunkujące zmiany. Zademonstrowana zostanie również rola nauki, polityki, kwestii społecznych, gospodarczych i medialnych w aktualnej debacie na temat tego, co zrobić ze zmianami klimatycznymi.
Treści kształcenia:
1. Zmiany klimatyczne – rys historyczny i scenariusze przyszłych zmian. 2. Obieg wodno-węglowy - procesy fizyczne i biogeochemiczne, ślad węglowy, ślad wodny. 3. Zjawiska ekstremalne - powodzie, susze i cyklony. 4. Wpływ zmian klimatycznych na ludzi i klimat (zasoby wodne, bezpieczeństwo żywnościowe, energia. 5. Globalne ocieplenie i efekt cieplarniany – wpływ globalny i regionalny. 6. Modele i prognozy klimatyczne. 7. Symulacja COP 25. 8. Adaptacja terenów zurbanizowanych – rola niebieskiej i zielonej infrastruktury; łagodzenie lokalnego klimatu i poprawa jakości powietrza, gospodarowanie wodami opadowymi; ograniczenie występowania powodzi miejskich i ich skutków. 9. Klimat i społeczeństwo – społeczne koszty zmian klimatycznych.
Metody oceny:
Zalecana obecność na wykładach. Zaleca się, aby student był obecny na wszystkich wykładach (10 godz.). Każdy wykład zakończy się krótkim quizem z treści wykładu. Jeżeli student weźmie udział we wszystkich quizach (potwierdzenie aktywności na wykładach), premią będzie podwyższenie oceny z testu o pół oceny. Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu pisemnego w piętnastym tygodniu zajęć, dotyczącego treść wykładów. W przypadku oceny niedostatecznej z kolokwium , student ma możliwość poprawienia go w następnym terminie w sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia danego materiału student może przystąpić do terminu w sesji poprawkowej. Student może powtórzyć wykład z powodu niezadowalających wyników dopiero w kolejnym roku akademickim. W trakcie kończenia kursu student może korzystać wyłącznie ze zdobytej wiedzy. Niedopuszczalne jest używanie własnych notatek, książek i skryptów. Student ma prawo do wglądu w swoją pracę zawsze w godzinach konsultacji lub w innym terminie uzgodnionym mailowo.
Egzamin:
nie
Literatura:
"1. UNFCCC, United Nations Framework Convention on Climate Change. 2007 Climate change - impacts, vulnerabilities and adaptation in developing countries, https://unfccc.int/resource/docs/publications/impacts.pdf 2. Schmittner A. 2018, Introduction to Climate Science, https://open.oregonstate.education/climatechange/ 3. Department of Food and Rural Affairs Accounting for the Effects of Climate Change Supplementary Green Book Guidance, November 2020, https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/934339/Accounting_for_the_Effects_Of_Climate_Change_-_Supplementary_Green_Book_.._.pdf 4. Ramakrishnan V, McNutt M. 2020. Climate Change Evidence & Causes, update 2020. An overview from the Royal Society and the US National Academy of Sciences, https://royalsociety.org/-/media/Royal_Society_Content/policy/projects/climate-evidence-causes/climate-change-evidence-causes.pdf"
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W16
Posiada podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia przyczyn i skutków zmian klimatu.
Weryfikacja: Kolokwium (wykład 1-9)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury angielskiej dotyczącej zmian klimatu.
Weryfikacja: Kolokwium (wykład 1-9).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K02
Ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko, zwłaszcza w kontekście zmian klimatycznych.
Weryfikacja: Aktywny udział w wykładach (quizy) (1-9)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR