Program |
Wydział |
Rok akademicki |
Stopień |
Ochrona Środowiska |
Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska |
2017/2018 |
inż |
Rodzaj |
Kierunek |
Koordynator ECTS |
Stacjonarne |
Ochrona Środowiska |
brak |
Cele:
Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów:
Program studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku Ochrona Środowiska umożliwia studentowi zdobycie wiedzy umożliwiającej organizowanie oraz prowadzenie działalności w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, głównie w ujęciu lokalnym. Absolwent kierunku Ochrona Środowiska posiada podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biologii, ekologii, matematyki, fizyki i informatyki, biochemii, geologii i gleboznawstwa, hydrologii, meteorologii i klimatologii, mikrobiologii oraz toksykologii. Posiada wiedzę o podstawowych metodach, technologiach i urządzeniach, służących ochronie atmosfery, wód i gleby. Absolwent posiada umiejętność wykonywania badań i oceny stanu/jakości środowiska oraz interpretacji zachodzących w nim zmian i proponowania rozwiązań technicznych, prowadzących do ograniczenia negatywnego wpływu człowieka na środowisko. Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską i znajomość mechanizmów ekonomicznych oraz społecznych do poprawy stanu środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Absolwent potrafi posługiwać się literaturą fachową, zna język obcy oraz posiada zasób wiedzy niezbędny dla podjęcia studiów II stopnia. Absolwent może podjąć pracę: na obiektach związanych z kształtowaniem, wykorzystywaniem i ochroną środowiska (zbiorniki retencyjne, ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, zakłady przekształcania odpadów, itp.), w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się remediacją gleb i gruntów oraz rekultywacją obszarów zdegradowanych, w miejskich przedsiębiorstwach wodociągów i kanalizacji, miejskich i gminnych przedsiębiorstwach oczyszczania, w przedsiębiorstwach zajmujących zbiórką, transportem, odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, w działach ochrony środowiska przedsiębiorstw przemysłowych, w instytucjach zajmujących się monitoringiem środowiska, w administracji rządowej i samorządowej (Ministerstwo Środowiska, fundusze ochrony środowiska, wydziały ochrony środowiska urzędów wojewódzkich, powiatowych i gminnych), w firmach konsultingowych zajmujących się ochroną środowiska, w biurach projektowych specjalizujących się w przeglądach (audytach) ekologicznych, projektach certyfikacji systemów zarządzania środowiskowego i ocenach oddziaływania na środowisko, w przedsiębiorstwach produkcyjnych i dostarczających urządzenia i aparaturę ochrony środowiska, w przedsiębiorstwach (firmach) zajmujących się alternatywnymi źródłami energii oraz w instytucjach zajmujących się zarządzaniem kryzysowym.
Efekty uczenia się
Semestr 1: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
HES | HES | Techniki prezentacji |
2 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=2 |
|
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Ekologia |
5 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Zagrożenia cywilizacyjne i zrównowazony rozwój 1 |
2 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=7 |
|
Podstawowe | Obowiązkowe | Biologia |
5 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Chemia 1 |
3 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Fizyka 1 |
5 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Matematyka 1 |
5 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=18 |
|
Przedmioty kształcenia ogólnego | Obowiązkowe | Podstawy Informatyki 1 |
3 |
15 |
30 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
|
∑=3 |
|
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=0 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 2: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
HES | HES | Ochrona środowiska pracy |
2 |
0 |
450 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Podstawy prawoznawstwa |
2 |
450 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=4 |
|
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Meteorologia |
3 |
15 |
15 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Ochrona przyrody |
3 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Zagrożenia cywilizacyjne i zrównowazony rozwój 2 |
2 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=8 |
|
Podstawowe | Obowiązkowe | Chemia 2 |
3 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Fizyka 2 |
4 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Matematyka 2 |
5 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Statystyka |
4 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=16 |
|
Przedmioty kształcenia ogólnego | Obowiązkowe | Podstawy Informatyki 2 |
2 |
0 |
30 |
30 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=2 |
|
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=0 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 3: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy |
4 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=4 |
|
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Geologia, hydrogeologia i geomorfologia |
3 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Gleboznawstwo |
4 |
30 |
0 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Klimatologia |
3 |
15 |
30 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
|
∑=10 |
|
Podstawowe | Obowiązkowe | Biochemia |
3 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Chemia |
4 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Matematyka 3 |
3 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Mechanika płynów |
3 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=13 |
|
Przedmioty kształcenia ogólnego | Obowiązkowe | Elementy grafiki inżynierskiej |
2 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=2 |
|
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=0 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 4: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy |
4 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=4 |
|
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Hydrologia |
4 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Monitoring Środowiska |
3 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Ochrona Powietrza |
5 |
15 |
30 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Oczyszczanie wody |
4 |
15 |
15 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Podstawy toksykologii środowiska |
5 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=21 |
|
Podstawowe | Obowiązkowe | Mikrobiologia |
5 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=5 |
|
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=0 |
|
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 5: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy |
4 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
|
∑=4 |
|
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Elementy planowania przestrzennego |
3 |
15 |
30 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Gospodarowanie odpadami 1 |
3 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Oczyszczanie ścieków |
4 |
15 |
15 |
15 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Oddziaływanie transportu na środowisko |
4 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Prawodawstwo w ochronie środowiska |
2 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Procesy przenoszenia masy i energii |
4 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Systemy informacji przestrzennej |
4 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Racjonalne gospodarowanie energią |
2 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=24 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 6: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Alternatywne źródła energii |
3 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Gospodarowanie odpadami 2 |
4 |
15 |
0 |
0 |
30 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Gospodarowanie Wodą |
6 |
15 |
15 |
0 |
30 |
0 |
60 |
sylabus |
  |   | Ochrona przed hałasem |
2 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Ochrona środowiska w transporcie |
4 |
30 |
15 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa (pomiarowa) |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sylabus |
  |   | Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów |
4 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
45 |
sylabus |
|
∑=30 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 7: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Obieralne | Obieralne | Architektura i ekologia krajobrazu |
4 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Infrastruktura miejska |
4 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Materiały a środowisko, recykling odpadów |
4 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Obiekty hydrotechniczne |
4 |
15 |
15 |
0 |
0 |
0 |
30 |
sylabus |
  |   | Techniki i technologie oczyszczania miast |
4 |
15 |
0 |
0 |
15 |
0 |
30 |
sylabus |
|
∑=20 |
|
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Ekonomika i finanse w ochronie środowiska |
4 |
15 |
30 |
0 |
0 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Oceny oddziaływania na środowisko |
8 |
30 |
0 |
0 |
15 |
0 |
45 |
sylabus |
  |   | Zarządzanie ochroną środowiska |
6 |
15 |
15 |
0 |
15 |
0 |
45 |
sylabus |
|
∑=18 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Semestr 8: |
Blok |
Grupa |
nazwa |
ECTS |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Projekt |
Lekcje komputerowe |
Suma |
sylabus |
Ochrona Środowiska | Obowiązkowe | Praca dyplomowa |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe |
1 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
sylabus |
|
∑=30 |
|
| Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania |
| | | | | |
Informacje |
|
Suma semestr: |
∑= |
|
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Posiada wiedzę z matematyki pozwalającą na posługiwanie się metodami matematycznymi właściwymi dla kierunku ochrona środowiska, w tym wykonywanie obliczeń inżynierskich, statystycznych oraz budowę modeli matematycznych i interpretację zjawisk przyrodniczych.
- Efekt K_W02
- Posiada wiedzę z fizyki pozwalającą na posługiwanie się modelami i pojęciami właściwymi dla kierunku ochrona środowiska, rozumienie odpowiednich pojęć i interpretację zjawisk przyrodniczych oraz formułowanie i rozwiązywanie prostych zadań inżynierskich.
- Efekt K_W03
- Posiada ugruntowaną wiedzę ogólną z podstawowych działów chemii obejmującą chemię nieorganiczną, organiczną i fizyczną.
- Efekt K_W04
- Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu biologii oraz podstawową z zakresu biochemii, biotechnologii i mikrobiologii.
- Efekt K_W05
- Ma wiedzę z zakresu inżynierii środowiska, ochrony przyrody, ekologii i ekotoksykologii.
- Efekt K_W06
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi.
- Efekt K_W07
- Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu nauk o ziemi w tym m.in. geologii, hydrogeologii, hydrologii, meteorologii i klimatologii.
- Efekt K_W08
- Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych i biologicznych podstaw procesów zachodzących w środowisku naturalnym.
- Efekt K_W09
- Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu dotyczącego poszczególnych komponentów środowiska naturalnego: powierzchni ziemi, wód powierzchniowych i podziemnych oraz atmosfery.
- Efekt K_W10
- Posiada wiedzę z zakresu gospodarowania zasobami naturalnymi, jak również gospodarowania odpadami i oczyszczania ścieków oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
- Efekt K_W11
- Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych technik i narzędzi badawczych monitorowania oraz ochrony poszczególnych komponentów środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami.
- Efekt K_W12
- Posiada ogólną orientację w aktualnych trendach rozwojowych w ochronie i inżynierii środowiska, w tym w szczególności dotyczące zrównoważonego rozwoju i walki z zagrożeniami cywilizacyjnymi.
- Efekt K_W13
- Posiada wiedzę z zakresu zarządzania środowiskiem w tym m.in. planowania przestrzennego i zarządzania danymi przestrzennymi z wykorzystaniem baz danych i systemów GIS.
- Efekt K_W14
- Posiada wiedzę z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością, oraz uwarunkowań środowiskowych prowadzenia działalności gospodarczej.
- Efekt K_W15
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii informacyjnych, w tym znajomość pakietów biurowych, statystycznych, do obliczeń inżynierskich, wizualizacji danych oraz grafiki inżynierskiej.
- Efekt K_W16
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki i prawa ochrony środowiska oraz uwarunkowań społecznych i pozatechnicznych działalności inżynierskiej w dziedzinie ochrony środowiska.
- Efekt K_W17
- Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii .
- Efekt K_W18
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii z zakresu ochrony środowiska oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zagadnień ochrony własności przemysłowej, intelektualnej i prawa patentowego, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
- Efekt K_W19
- Posiada ogólną wiedzę o aspektach ekologicznych procesów wytwarzania energii i podstawowych procesów przemysłowych oraz o alternatywnych źródłach energii, aspektach technicznych, ekologicznych i ekonomicznych ich wykorzystania.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi interpretować uzyskane informacje, oraz oceniać ich rzetelność i wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opinie.
- Efekt K_U02
- Porozumiewa się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym, w tym także w języku obcym.
- Efekt K_U03
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w dziedzinie ochrony środowiska i w dziedzinach pokrewnych, również w języku obcym.
- Efekt K_U04
- Zna język obcy na poziomie biegłości B2 i umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu ochrony środowiska w stopniu niezbędnym do posługiwania się specjalistyczną bieżącą literaturą fachową.
- Efekt K_U05
- Potrafi samodzielnie przedstawić wyniki badań własnych w postaci samodzielnie przygotowanej rozprawy (referatu) zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań.
- Efekt K_U06
- Potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia lub realizacji zadania badawczego, w tym także w języku obcym
- Efekt K_U07
- Potrafi w sposób popularny przedstawić najnowsze wyniki badań i odkryć dokonanych w zakresie ochrony środowiska i pokrewnych dyscyplin przyrodniczych.
- Efekt K_U08
- Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym programami komputerowymi wspomagającymi realizację zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
- Efekt K_U09
- Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania badań eksperymentalnych, realizacji prostych zadań badawczych i przeprowadzenia ekspertyz pod opieką opiekuna naukowego.
- Efekt K_U10
- Posiada umiejętność interpretacji i krytycznej dyskusji wyników prowadzonych badań, a także jest zdolny do wyciągania wniosków w celu modyfikacji wcześniej przyjętych założeń.
- Efekt K_U11
- Potrafi wykorzystać proste metody obliczeniowe i statystyczne, eksperymentalne i analityczne do formułowania i rozwiązywania problemów w zakresie badania i ochrony środowiska naturalnego .
- Efekt K_U12
- W oparciu o wiedzę ogólną wyjaśnia podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami zachodzącymi w środowisku naturalnym .
- Efekt K_U13
- Potrafi stosować zasady projektowania monitoringu środowiska oraz potrafi interpretować dane pomiarowe.
- Efekt K_U14
- Potrafi oceniać zagrożenia poszczególnych komponentów środowiska i zdrowia ludzkiego związane z działalnością człowieka.
- Efekt K_U15
- Posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi w zakresie badania stanu środowiska naturalnego.
- Efekt K_U16
- Stosuje metody analityczne i aparaturę do prowadzenia badań i obserwacji stanu środowiska w laboratorium i w terenie.
- Efekt K_U17
- Zna zasady BHP i stosuje podstawowe regulacje prawne umożliwiające odpowiedzialne stosowanie nabytej wiedzy w pracy zawodowej.
- Efekt K_U18
- Potrafi stosować zasady racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi oraz wykorzystywać alternatywne źródła energii.
- Efekt K_U19
- Potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatność rutynowych metod i technik służących ochronie środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami.
- Efekt K_U20
- Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania istniejących i opracowania nowych metod i technik oczyszczania ścieków, gazów odlotowych i gospodarowania odpadami.
- Efekt K_U21
- Potrafi przeprowadzać ocenę oddziaływania przedsięwzięć i inwestycji na różne komponenty środowiska naturalnego.
- Efekt K_U22
- Potrafi stosować zasady zrównoważonego rozwoju i potrafi wykazać zagrożenia związane z rozwojem cywilizacyjnym.
- Efekt K_U23
- Potrafi zarządzać informacjami związanymi z ochroną środowiska, w tym umie interpretować dane o charakterze przestrzennym
- Efekt K_U24
- Posiada umiejętność samodzielnego projektowania prostych systemów lub procesów stosowanych w ochronie środowiska.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia.
- Efekt K_K02
- Potrafi formułować problemy w celu pogłębienia rozumienia danego zagadnienia lub uzupełnienia luk w rozumowaniu.
- Efekt K_K03
- Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania prawa, w tym praw autorskich.
- Efekt K_K04
- Potrafi pracować w zespole, pełnić w nim różne funkcje (w tym kierownicze) i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową.
- Efekt K_K05
- Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności stałego pogłębiania i aktualizowania wiedzy.
- Efekt K_K06
- Potrafi formułować opinie dotyczące kwestii zawodowych oraz argumentować na ich rzecz zarówno w środowisku specjalistów jak i niespecjalistów.
- Efekt K_K07
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
- Efekt K_K08
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę popularyzacji osiągnięć techniki i technologii, w tym w szczególności dotyczących ochrony środowiska oraz podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców bez przygotowania technicznego.