Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Gospodarka Przestrzenna | Wydział Geodezji i Kartografii | 2020/2021 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Gospodarka Przestrzenna | Dr inż. Andrzej Borkowski |
Cele:
Program kształcenia na studiach stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku Gospodarka Przestrzenna pozwala zdobyć wysoko specjalizowaną wiedzę z zakresu: planowania zrównoważonego rozwoju, kształtowania środowiska przestrzennego ludzi zgodnie z ich potrzebami, wymogami cywilizacyjnymi i możliwościami technicznymi oraz zasadami ładu przestrzennego, przy zachowaniu europejskiego dziedzictwa kultury. Absolwenci uzyskują kompetencje analityczne, kreatywne, metodologiczne oraz negocjacyjne, poznając jednocześnie uwarunkowania społeczne i interkulturowe działalności z zakresu gospodarki przestrzennej. Otrzymują niezbędne przygotowanie do: opracowywania dokumentów planistycznych i konstruowania wizji oraz programów rozwoju jednostek przestrzennych; zarządzania przestrzenią, opracowywania analiz, modelowania, prognozowania i symulowania różnych wariantów rozwoju przestrzennego, przy jednoczesnym wykorzystaniu w realizacji zadań wiedzy i umiejętności z zakresu stosowania technologii systemów informacji przestrzennej oraz cyfrowych opracowań teledetekcyjnych. Program studiów został poddany modernizacji w ramach realizacji zadania 5 NERW PW (https://www.nerw.pw.edu.pl/Zadania-projektu-oferta/Zadanie-5). Niniejszy opis dla semestrów 1-3 odnosi się do zmodernizowanego programu studiów. Rozpoczęcie pierwszej edycji studiów według zmodernizowanego programu nastąpiło w lutym 2019 r.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Gospodarka przestrzenna w Unii Europejskiej | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Planowanie regionalne | 1 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Polityka regionalna i prawodawstwo UE w gospodarowaniu przestrzenią | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Rewitalizacja obszarów zdewastowanych | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technologie SIP | 4 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Urbanistyka w krajach UE | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Kształtowanie krajobrazu | 4 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich | 4 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Monitoring środowiska | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi | 4 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Środowiskowe uwarunkowania gospodarowania przestrzenią
(Rozwiń)
|
||||||||||
Środowiskowe uwarunkowania gospodarowania przestrzenią | Obowiązkowe | Gospodarowanie surowcami mineralnymi | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Oceny oddziaływania na środowisko | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe SUGP | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Wycena nieruchomości dla potrzeb gospodarki przestrzennej | 4 | 15 | 15 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zagrożenia i ochrona ekosystemów miejskich | 3 | 15 | 0 | 0 | 45 | 0 | 60 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
Specjalność: Urbanistyka w planowaniu przestrzennym
(Rozwiń)
|
||||||||||
Urbanistyka w planowaniu przestrzennym | Obowiązkowe | Funkcje Mieszkaniowe w Rozwoju Miast | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego | 3 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie informacji o budynku (BIM) | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projekt zagospodarowania przestrzennego terenu o różnych funkcjach | 4 | 30 | 0 | 0 | 45 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe UPP | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=13 | ||||||||||
HES | HES | Przedmiot obieralny 1 - Sytuacje konfliktowe - możliwości ich rozwiązywania, negocjacje | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 3 - Ekoinnowacje w przedsiębiorstwach | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 3 - Ekonomia środowiska | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie kartograficzne | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie w gospodarce przestrzennej | 2 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 4 - Analizy wielokryterialne w systemach informacji geograficznej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 4 - Geografia fizyczna Polski | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 5 - Prognoza skutków finansowych uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania p | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 5 - Zastosowania technik teledetekcyjnych w gospodarce przestrzennej | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Techniki legislacyjne w planowaniu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teledetekcja w gospodarce przestrzennej | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Teoria organizacji i Zarządzania | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Środowiskowe uwarunkowania gospodarowania przestrzenią
(Rozwiń)
|
||||||||||
Środowiskowe uwarunkowania gospodarowania przestrzenią | Obowiązkowe | Seminarium dyplomowe SUGP | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Teledetekcja środowiska | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Specjalność: Urbanistyka w planowaniu przestrzennym
(Rozwiń)
|
||||||||||
Urbanistyka w planowaniu przestrzennym | Obowiązkowe | Planowanie Przestrzenne Rozwoju Miasta | 3 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe UPP | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
HES | HES | Public relations i reklama we współczesnym świecie - przedmiot obieralny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język obcy | Język obcy | Język obcy specjalistyczny - angielski , niemiecki, rosyjski, francuski | 1 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=1 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Marketing terytorialny | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Modele biznesowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą teorię systemów
- Efekt K_W02
- zna metody realizacji kompleksowych prac urządzeniowo-rolnych w tym szczegółowe zasady opracowania założeń do projektu scalenia gruntów uwzględniające współczesne wymogi rozwoju obszarów wiejskich
- Efekt K_W03
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie systemów kontroli i oceny jakości stanu środowiska, skali zagrożeń środowiska w Polsce i na świecie
- Efekt K_W04
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie technologii GIS oraz metod i technik pozyskiwania i przetwarzania danych (również obrazowych) oraz użytkowania systemów informacji przestrzennej a także ich zastosowań
- Efekt K_W05
- zna podstawy zarządzania ludźmi i organizacjami oraz zna techniki prowadzenia negocjacji
- Efekt K_W06
- ma podstawową wiedzę o czynnikach rozwoju regionalnego, zna instrumenty polityki regionalnej
- Efekt K_W07
- ma podstawową wiedzę o samorządzie terytorialnym i planowaniu przestrzennym w krajach UE
- Efekt K_W08
- ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce planistycznej zarówno w kraju, jak i w Europie
- Efekt K_W09
- zna uwarunkowania prawno-gospodarcze występujące w miastach UE, które mają wpływ na rozwiązania urbanistyczne
- Efekt K_W10_SR
- ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące powstawania złóż kopalin, przyrodniczych, ekonomicznych i prawnych aspektów działalności geologicznej i górniczej, racjonalnego gospodarowania złożami kopalin, wpływu złóż kopalin na środowisko oraz planowanie przestrzenne
- Efekt K_W10_UR
- ma podstawową wiedzę o zakresie roli i osadzania planów zagospodarowania przestrzennego województwa i kraju w systemie planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego
- Efekt K_W11_SR
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą prognoz oddziaływania na środowisko zamierzeń opisanych w podstawowych dokumentach planistycznych
- Efekt K_W11_UR
- ma wiedzę pozwalającą na opracowanie koncepcji dokumentu planistycznego wyrażającego politykę przestrzenną miasta
- Efekt K_W12_SR
- ma wiedzę z zakresu ekonomi i budownictwa niezbędną dla potrzeb gospodarowania i administrowania nieruchomościami; zna zasady określania wartości nieruchomości do celów wynikających z przepisów dotyczących planowania przestrzennego
- Efekt K_W12_UR
- zna podstawowe zasady programowania ośrodków miejskich skupiających usługi centro- twórcze oraz zasady kreacji przestrzeni publicznych o walorach kulturowych; zna podstawowe zasady kształtowania struktur architektoniczno-budowlanych dla różnych obiektów użyteczności publicznej, zasady ich łączenia z funkcjami mieszkaniowymi i rekreacyjnymi oraz zasady ich obsługi infrastrukturą komunikacyjną i inżynieryjną
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
- Efekt K_U02
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
- Efekt K_U03
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych opracowań
- Efekt K_U04
- biegle wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim, czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim
- Efekt K_U05
- planuje i wykonuje zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego
- Efekt K_U06
- umie przygotować wystąpienia ustne z wykorzystaniem rożnych środków komunikacji werbalnej
- Efekt K_U07
- potrafi właściwie analizować proces planowania w jednostce organizacyjnej, ocenić wady i zalety różnych modeli struktur organizacyjnych
- Efekt K_U08
- potrafi sformułować cele polityki regionalnej, ocenić innowacyjność regionów, dokonać krytycznej oceny jednostek terytorialnych realizujących określone zadania
- Efekt K_U09
- potrafi analizować uwarunkowania planowania przestrzennego oraz rozumie wieloaspektowość tego procesu
- Efekt K_U10
- potrafi interpretować wyniki monitoringu stanu środowiska
- Efekt K_U11_SR
- potrafi opracować założenia do projektu scalenia wykorzystując dostępne metody techniki i dane
- Efekt K_U11_UR
- potrafi ocenić i zinterpretować projekt, plany i realizacje urbanistyczne pod względem ich specyfiki i oryginalności w świetle zasad zrównoważonego rozwoju. Potrafi określić zakres istotnych uwarunkowań przestrzennego rozwoju miasta, wskazać mocne i słabe jego strony oraz zidentyfikować szanse rozwojowe i zagrożenia rozwojowe
- Efekt K_U12_SR
- potrafi określić ekonomiczną efektywność inwestycji w nieruchomość oraz wybrać najlepszy wariant inwestycji
- Efekt K_U12_UR
- potrafi przedstawić diagnozę stanu zagospodarowania wybranego regionu lub subregionu, ze wskazaniem jego najistotniejszych uwarunkowań i problemów rozwojowych; potrafi określić podstawowe cechy zagospodarowania przestrzennego terenu miejskiego przeznaczonego na cele koncentracji obiektów użyteczności publicznej, przeanalizować zebrane informacje pod kątem możliwości ukształtowania ośrodka usługowego wzbogaconego o przestrzenie publiczne o walorach kulturowych
- Efekt K_U13_SR
- potrafi dokonać oceny stanu zagospodarowania i stanu techniczno-użytkowego nieruchomości
- Efekt K_U13_UR
- potrafi zaprogramować i zaprojektować miejski ośrodek usługowy o wielofunkcyjnej strukturze, właściwie obsłużony infrastrukturą komunikacyjną i inżynieryjną i nadać mu reprezentacyjną formę urbanistyczną uwzględniającą lokalną tożsamość przestrzenną
- Efekt K_U14
- potrafi wykorzystać technologię GIS do organizacji i przetwarzania danych przestrzennych (również obrazów cyfrowych) w celu: modelowania, symulacji i prognozowania zjawisk i procesów istotnych dla gospodarki przestrzennej, wspomagania procesów podejmowania decyzji planistycznych oraz opracowania właściwej prezentacji kartograficznej otrzymanych wyników
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego prowadzonego w różnych skalach
- Efekt K_K02
- potrafi współpracować i pracować w grupie projektantów o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje projektowe
- Efekt K_K03
- potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności