Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Biogospodarka | Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska | 2021/2022 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Biogospodarka | -dr hab. inż Monika Żubrowska-Sudoł |
Cele:
-Program kształcenia na interdyscyplinarnym kierunku biogospodarka obejmuje wiedzę inżynierską z kilku dyscyplin z uwzględnieniem nauki i nowoczesnych technologii, logistyki, ekonomii, regulacji prawnych oraz zarządzania własnością intelektualną. W związku z tym, obok przekazywania najnowszej wiedzy program studiów pozwala na kształtowanie umiejętności innowacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów oraz tworzy kompetencje do współpracy nauki i biznesu. Kształcenie ukierunkowane jest na poznawanie nowych technologii i pomocy doradczej, zapoznanie ze źródłami finansowania działań proinnowacyjnych oraz przedstawienie możliwości wspierania, kreowania wiedzy i świadomości innowacyjnej przedsiębiorców oraz społeczeństwa. Program kształcenia wykorzystuje aktualną wiedzę oraz najnowsze odkrycia i osiągnięcia naukowe w obszarze biogospodarki, w tym szczególnie w zakresie przetwórstwa spożywczego, inżynierii środowiska, bioenergetyki oraz technologii i procesów przemysłowych
Warunki przyjęć:
-http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
język obcy | Blok1 | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Podstawy biogospodarki | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
podstawowe | obowiązkowe | Chemia ogólna | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka1 | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Matematyka1 | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Materiałoznawstwo | 5 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Grafika inżynierska | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Infotechnolofie | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy ekonomii | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy Zarządzania | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
język obcy | Blok1 | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
obieralne | Blok V | Zarządzanie produkcją | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Prawo w ochronie środowiska | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=1 | ||||||||||
podstawowe | obowiązkowe | Chemia bioorganiczna | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia ogólna 2 | 3 | 0 | 15 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka2 | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka2 | 3 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 2 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metrologia i systemy pomiarowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mikrobiologia | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy termodynamiki | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=25 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
język obcy | Blok1 | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Inżynieria procesowa i aparatura | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy technologiczne wody, ścieków i odpadów | 5 | 45 | 0 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
obieralne | BLOK II | Ekologia | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Rola mikroorganizmów i enzymów w gospodarce | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Blok III | Technologie wykorzystujące surowce odnawialne | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Toksykologia | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Blok IV | Chemia środowiska | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Korozja | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
podstawowe | obowiązkowe | Podstawy biochemii i biolaktazy | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Statystyka inżynierska | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Biofizyka | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Biorafinerie | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Biotechnologia przemysłowa | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Inżynieria biomateriałów | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technologie bioenergetyczne | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technologie biokonwersji i biotransformacji | 6 | 30 | 0 | 75 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
obieralne | Blok VI | Innowacyjne technologie produktów fermentowanych | 3 | 30 | 0 | 45 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Technologie biokatalizatorów | 3 | 30 | 0 | 45 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  | Blok VII | Metody sterylizacji w procesach biotechnologicznych | 2 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Żywność funkcjonalna | 2 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Blok VIII | Projekt grupowy PBL | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Biotechnologia w inżynierii środowiska | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Intensyfikacja procesów przemysłowych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Odnowa wody | 5 | 30 | 0 | 30 | 15 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Projektowanie procesów technologicznych | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | 60 | sylabus |
  |   | Recykling materiałów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologie przetwarzania odpadów | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
obieralne | Blok IX | Projektowanie procesów technologicznych | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologie przetwarzania odpadów | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Blok X | Intensyfikacja procesów przemysłowych | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Urządzenia w biotechnologii środowiska | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  | Blok XI | Ochrona powierzchni ziemi | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zasady zrównoważonego rozwoju w przemyśle | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  | Blok XII | Zanieczyszczenie środowiska a zdrowie człowieka | 1 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Naturalne prekursory substancji aktywnych | 1 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Bezpieczeństwo pracy i ergonomia (HES3) | 1 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Bio-, mikro- i nanotribologia | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Biopaliwa | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Działalność gospodarcza i zarządzania jakością | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Logistyka biopaliw | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Ochrona własności intelektualnej | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Optoelektroniczne systemy monitoringu środowiska | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Utrzymanie ruchu maszyn | 3 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia prawa w biogospodarce (HES5) | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
obieralne | Blok XIII | Budowa i eksploatacja urządzeń do transportu i dystrybucji | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Maszyny robocze i urządzenia energetyczne w Biogospodarce | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Blok XIV | Odnawialne źrodla energii | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody instrumentalne w badaniach jakości paliw ciekłych | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Blok XV | Zarządzanie biznesem technologicznym | 1 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Wybrane problemy zarządzania kryzysowego | 1 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Laboratorium dyplomowe | 5 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 4 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
obieralne | Blok XVI | Kontrola obiektów technologicznych | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Najlepsze dostępne techniki - BAT | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu biogospodarki oraz wiedzę z zakresu statystyki inżynierskiej, przydatną do prowadzenia badań i opracowania ich wyników
- Efekt K_W02
- Ma wiedzę z zakresu fizyki i chemii, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu biogospodarki oraz jej otoczenia
- Efekt K_W03
- Ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw termodynamiki, mechaniki płynów, materiałoznawstwa i ochrony przed korozją
- Efekt K_W04
- Ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw informatyki, umożliwiającą stosowanie użytkowych oprogramowań oraz korzystanie z baz danych
- Efekt K_W05
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą mikrobiologię, chemię bioorganiczną oraz biokatalizę
- Efekt K_W06
- Ma szczegółową, uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą biopaliwa i ich logistykę, biotribologię oraz zarządzanie biogospodarką
- Efekt K_W07
- Ma uporządkowaną, szczegółową, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie: biotechnologii, biofizyki, biokonwersji, biotransformacji oraz projektowania procesów
- Efekt K_W08
- Ma szczegółową, uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą inżynierię procesową i aparaturę oraz metrologię i systemy pomiarowe
- Efekt K_W09
- Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie biogospodarki
- Efekt K_W10
- Ma podstawową wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej, w tym stosowania normalizacji w zapisie konstrukcji
- Efekt K_W11
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą utrzymanie ruchu maszyn, systemy produkcji oraz dobór materiałów i surowców
- Efekt K_W12
- Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z biogospodarką
- Efekt K_W13
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną o ochronie środowiska w biogospodarce, zwłaszcza w zakresie metod i technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników, gospodarki odpadami oraz monitoringu środowiska
- Efekt K_W14
- Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu biochemii, biotechnologii oraz projektowania procesów technologicznych
- Efekt K_W15
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie biotechnologii w inżynierii środowiska, odnowy wody, recyklingu materiałów i technologii przetwarzania odpadów
- Efekt K_W16
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych stosowanych w biogospodarce
- Efekt K_W17
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, finansowych, marketingowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w biogospodarce
- Efekt K_W18
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania biogospodarką, zasobami ludzkimi, jakością w biogospodarce oraz prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W19
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
- Efekt K_W20
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla biogospodarki
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu biogospodarki z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
- Efekt K_U02
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach
- Efekt K_U03
- Potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów w zakresie biogospodarki
- Efekt K_U04
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogospodarki
- Efekt K_U05
- Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
- Efekt K_U06
- Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla biogospodarki, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt K_U07
- Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi, właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w biogospodarce
- Efekt K_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt K_U09
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w biogospodarce metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
- Efekt K_U10
- Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie systemów i procesów biogospodarczych - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, organizacyjne, ekonomiczne i prawne
- Efekt K_U11
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i usługowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
- Efekt K_U12
- Potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w biogospodarce
- Efekt K_U13
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić –zwłaszcza w powiązaniu z biogospodarką -istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności systemy, procesy i usługi oraz maszyny, urządzenia i obiekty
- Efekt K_U14
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla biogospodarki
- Efekt K_U15
- Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla biogospodarki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
- Efekt K_U16
- Potrafi – zgodnie z zadaną specyfiką - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces wykorzystywany w biogospodarce, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Wpisz opisRozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (studia II stopnia, studia podyplomowe, kursy); potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt K_K02
- Wpisz opisMa świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w biogospodarce, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
- Efekt K_K03
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt K_K04
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych
- Efekt K_K05
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera w obszarze biogospodarki
- Efekt K_K06
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Efekt K_K07
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć biogospodarki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały