Program Wydział Rok akademicki Stopień
Transport Wydział Transportu 2013/2014 mgr
Rodzaj Kierunek Koordynator ECTS
Stacjonarne Transport Prodziekan ds. Kształcenia

Cele:

Program studiów na kierunku Transport umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prognozowania zapotrzebowania i planowania realizacji procesów przewozowych w szeroko traktowanych systemach transportowych oraz w systemach logistycznych zaopatrzenia i dystrybucji materiałów, doboru środków technicznych, organizacji i technologii przewozów, sterowania procesami przewozowymi, budowy i eksploatacji systemów telekomunikacyjnych i informatycznych dla potrzeb transportu, kształtowania jego infrastruktury, oceny bezpieczeństwa środków i systemów transportowych, oddziaływania środków transportu z infrastrukturą i środowiskiem naturalnym oraz stosowania mechanizacji, automatyzacji i robotyzacji procesów w systemach transportowych. Kształcenie, prowadzone w ramach kierunku studiów Transport, charakteryzuje systemowe podejście do projektowania, modernizacji i eksploatacji systemów transportowych oraz zarządzania tymi systemami. Podstawą kształcenia jest nauka o systemach transportowych w ujęciu logistycznym, integrującym technologię przewozów, techniczne środki transportu, infrastrukturę oraz systemy zarządzania i sterowania. Logistyka i Technologia Transportu to specjalność gdzie student zdobywa wiedzę i umiejętności z zakresu logistyki, organizacji i zarządzania transportem, modelowaniem jego procesów i systemów, technologii transportu i systemów ładunkowych. Absolwenci tej specjalności posiadają umiejętności potrzebne do organizowania i projektowania systemów logistycznych i optymalizacji procesów przewozowych, a magistrowie inżynierowie również w zakresie prowadzenia badań systemów transportowych. Sterowanie Ruchem w Transporcie – ta specjalność dostarcza wiedzy i umiejętności w zakresie organizowania, planowania i projektowania systemów sterowania ruchem i utrzymania a także budowy tych urządzeń oraz badania nowych rozwiązań w tej dziedzinie. Absolwenci tej specjalności planują, projektują i modernizują wszelkie urządzenia i systemy sterujące ruchem i zapewniające warunki bezpieczeństwa w komunikacji lądowej (drogi, koleje) i lotniczej. Inżynieria Eksploatacji Pojazdów Samochodowych obejmuje budowę i eksploatację pojazdów, modelowanie oraz badanie procesów zachodzących w pojazdach, ich bezpieczeństwo a także organizację i funkcjonowanie zakładów zaplecza technicznego motoryzacji. Absolwenci tej specjalności posiadają umiejętności opracowywania procesów technologicznych obsługi technicznej pojazdów, projektowania baz obsługi technicznej, projektowania oraz budowy urządzeń diagnostycznych i obsługowo- naprawczych a także prowadzenia badań i ekspertyz z zakresu oceny stanu technicznego i napraw pojazdów. Telematyka Transportu to specjalność obejmująca zagadnienia budowy i wykorzystania środowiska przekazu informacji, integrującego technologie telekomunikacyjne, informatyczne i sterowania dla potrzeb użytkowników systemów transportowych. Absolwenci tej specjalności posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu zastosowań elektroniki, automatyki, cyfrowych systemów sterowania oraz informatycznych narzędzi sprzętowych i programowych wykorzystywanych w sterowaniu i zarządzaniu procesami transportowymi.

Warunki przyjęć:

Studia drugiego stopnia są przeznaczone dla absolwentów studiów pierwszego stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych) kierunku Transport lub innych kierunków technicznych w zakresie specjalności dotyczących infrastruktury transportu, systemów sterowania i telematyki w transporcie, środków transportu. Przeprowadza się nabór na następujące specjalności i profile nauczania w ramach niektórych specjalności: 1. Inżynieria eksploatacji pojazdów samochodowych 2. Logistyka i technologia transportu, w tym profile nauczania: •logistyka transportu kolejowego •logistyka transportu samochodowego 3. Sterowanie ruchem w transporcie, w tym profile nauczania: •sterowanie ruchem kolejowym •sterowanie ruchem drogowym •sterowanie ruchem lotniczym 4. Telematyka transportu Decyzja o przyjęciu na studia będzie podejmowana na podstawie dokumentów kandydata oraz wyników rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów przekroczy ustalony limit przyjęć.

Efekty uczenia się


Semestr 1:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Specjalność: Audyt logistyczny
(Rozwiń)
Audyt logistycznySpecjalnościowe Kształtowanie kosztów logistycznych 2 15 0 0 15 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Technologia prac ładunkowych 3 15 0 0 15 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Diagnostyka samochodowa
(Rozwiń)
Diagnostyka samochodowaSpecjalnościowe Identyfikacja i ocena stanu technicznego pojazdów samochodowych 1 15 0 0 0 0 15 sylabus
   Podstawy prawne funkcjonowania i wyposażenie stacji kontroli pojazdów 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Systemy pomiarowe w motoryzacji 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Technika samochodowa 3 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Technologia napraw pojazdów samochodowych 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Inteligentne systemy transportowe
(Rozwiń)
Inteligentne systemy transportoweSpecjalnościowe Architektura inteligentnych systemów transportowych 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Automatyka I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Elektroniczne systemy bezpieczeństwa w transporcie 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Inteligentne systemy sterowania i diagnostyki 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Lokalizacja i zarządzanie środkami transportu 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Inżynieria eksploatacji pojazdów samochodowych
(Rozwiń)
Inżynieria eksploatacji pojazdów samochodowychSpecjalnościowe Dynamika samochodu 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Ruch drogowy 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Systemy pomiarowe w motoryzacji 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Technika samochodowa 3 30 0 15 0 0 45 sylabus
∑=11
Specjalność: Logistyka i technologia transportu kolejowego
(Rozwiń)
Logistyka i technologia transportu kolejowegoSpecjalnościowe Infrastruktura transportu kolejowego 2 15 0 0 15 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Technologia prac ładunkowych 3 15 0 0 15 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Logistyka i technologia transportu samochodowego
(Rozwiń)
Logistyka i technologia transportu samochodowegoSpecjalnościowe Infrastruktura transportu drogowego 2 15 0 0 15 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Technologia prac ładunkowych 3 15 0 0 15 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Logistyka i technologia transportu wewnętrznego i magazynowania
(Rozwiń)
Logistyka i technologia transportu wewnętrznego i magazynowaniaSpecjalnościowe Kształtowanie systemów logistycznych I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Technologia prac ładunkowych 3 15 0 0 15 0 30 sylabus
   Technologia transportu wewnętrznego i magazynowania 2 15 0 0 15 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Rzeczoznawstwo samochodowe
(Rozwiń)
Rzeczoznawstwo samochodoweSpecjalnościowe Dynamika samochodu 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Identyfikacja i ocena stanu technicznego pojazdów samochodowych 1 15 0 0 0 0 15 sylabus
   Ruch drogowy 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Technika samochodowa 3 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Technologia napraw pojazdów samochodowych 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Sterowanie ruchem drogowym
(Rozwiń)
Sterowanie ruchem drogowymSpecjalnościowe Automatyka I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Procesy ruchu drogowego I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Systemy transportu miejskiego 3 30 0 0 15 0 45 sylabus
   Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym I 4 15 0 30 0 0 45 sylabus
∑=11
Specjalność: Sterowanie ruchem kolejowym
(Rozwiń)
Sterowanie ruchem kolejowymSpecjalnościowe Automatyka I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Inżynieria sterowania ruchem kolejowym I 3 0 0 30 0 0 30 sylabus
   Inżynieria sterowania ruchem kolejowym II 3 0 0 0 30 0 30 sylabus
   Pojazdy szynowe i trakcja 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=11
Specjalność: Sterowanie ruchem lotniczym
(Rozwiń)
Sterowanie ruchem lotniczymSpecjalnościowe Automatyka I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Budowa i eksploatacja lotnisk 2 0 0 0 30 0 30 sylabus
   Budowa i eksploatacja statków powietrznych 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Inżynieria ruchu lotniczego 3 0 0 30 0 0 30 sylabus
   Nawigacja lotnicza I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=11
KierunkoweObowiązkowe Mechanika stosowana 3 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Modelowanie procesów transportowych I 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Systemy pomiarowe 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Teoria niezawodności i bezpieczeństwa 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
∑=11
PodstawoweObowiązkowe Metody matematyczne w transporcie 4 30 15 0 0 0 45 sylabus
   Wybrane działy informatyki stosowanej 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Wybrane działy matematyki stosowanej I 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
∑=8
Suma semestr: ∑=

Semestr 2:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Specjalność: Audyt logistyczny
(Rozwiń)
Audyt logistycznySpecjalnościowe Gospodarka zapasami 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych II 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Metody oceny rozwiązań projektowych 1 0 15 0 0 0 15 sylabus
   Metody prognozowania w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Modelowanie procesów transportowych II 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Procedury analityczne audytu logistycznego I 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Procedury analityczne audytu logistycznego II 2 0 0 0 15 0 15 sylabus
∑=12
Specjalność: Diagnostyka samochodowa
(Rozwiń)
Diagnostyka samochodowaSpecjalnościowe Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Materiały eksploatacyjne I 1 15 0 0 0 0 15 sylabus
   Materiały eksploatacyjne II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej I 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej II 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Obiekty zaplecza technicznego motoryzacji 3 30 0 0 15 0 45 sylabus
∑=12
Specjalność: Inteligentne systemy transportowe
(Rozwiń)
Inteligentne systemy transportoweSpecjalnościowe Analiza obrazów i sygnałów w ITS 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Automatyka II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Automatyka III 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Bezpieczeństwo informacyjne ITS 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Projektowanie elementów ITS 3 15 0 0 30 0 45 sylabus
   Środowisko telekomunikacyjne ITS 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
∑=12
Specjalność: Inżynieria eksploatacji pojazdów samochodowych
(Rozwiń)
Inżynieria eksploatacji pojazdów samochodowychSpecjalnościowe Materiały eksploatacyjne I 1 15 0 0 0 0 15 sylabus
   Materiały eksploatacyjne II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej I 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Obiekty zaplecza technicznego motoryzacji 3 30 0 0 15 0 45 sylabus
   Rzeczoznawstwo samochodowe 3 30 15 0 0 0 45 sylabus
   Technologia transportu samochodowego 2 15 0 0 15 0 30 sylabus
∑=12
Specjalność: Logistyka i technologia transportu kolejowego
(Rozwiń)
Logistyka i technologia transportu kolejowegoSpecjalnościowe Eksploatacja taboru kolejowego 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych II 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Metody oceny rozwiązań projektowych 1 0 15 0 0 0 15 sylabus
   Metody prognozowania w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Modelowanie procesów transportowych II 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Technologia i organizacja przewozów kolejowych 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
∑=12
Specjalność: Logistyka i technologia transportu samochodowego
(Rozwiń)
Logistyka i technologia transportu samochodowegoSpecjalnościowe Eksploatacja pojazdów samochodowych 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych II 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Metody oceny rozwiązań projektowych 1 0 15 0 0 0 15 sylabus
   Metody prognozowania w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Modelowanie procesów transportowych II 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Technologia i organizacja przewozów samochodowych 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
∑=12
Specjalność: Logistyka i technologia transportu wewnętrznego i magazynowania
(Rozwiń)
Logistyka i technologia transportu wewnętrznego i magazynowaniaSpecjalnościowe Eksploatacja środków transportu wewnętrznego 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Kształtowanie systemów logistycznych II 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Metody oceny rozwiązań projektowych 1 0 15 0 0 0 15 sylabus
   Metody prognozowania w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Modelowanie procesów transportowych II 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Wymiarowanie systemów logistycznych 4 15 0 0 30 0 45 sylabus
∑=12
Specjalność: Rzeczoznawstwo samochodowe
(Rozwiń)
Rzeczoznawstwo samochodoweSpecjalnościowe Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Materiały eksploatacyjne I 1 15 0 0 0 0 15 sylabus
   Materiały eksploatacyjne II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej I 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Rekonstrukcja wypadków drogowych 3 15 15 0 0 0 30 sylabus
   Rzeczoznawstwo samochodowe 3 30 15 0 0 0 45 sylabus
∑=12
Specjalność: Sterowanie ruchem drogowym
(Rozwiń)
Sterowanie ruchem drogowymSpecjalnościowe Automatyka II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Automatyka III 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Bezpieczeństwo w systemach kierowania i sterowania ruchem 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Cyfrowe systemy sterowania I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Cyfrowe systemy sterowania II 2 0 0 0 30 0 30 sylabus
   Procesy ruchu drogowego II 2 0 0 30 0 0 30 sylabus
   Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym II 2 0 0 0 15 0 15 sylabus
∑=12
Specjalność: Sterowanie ruchem kolejowym
(Rozwiń)
Sterowanie ruchem kolejowymSpecjalnościowe Automatyka II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Automatyka III 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Bezpieczeństwo w systemach kierowania i sterowania ruchem 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Cyfrowe systemy sterowania I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Cyfrowe systemy sterowania II 2 0 0 0 30 0 30 sylabus
   Systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym II 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym III 2 0 0 0 30 0 30 sylabus
∑=12
Specjalność: Sterowanie ruchem lotniczym
(Rozwiń)
Sterowanie ruchem lotniczymSpecjalnościowe Automatyka II 1 0 0 15 0 0 15 sylabus
   Automatyka III 1 0 0 0 15 0 15 sylabus
   Bezpieczeństwo w systemach kierowania i sterowania ruchem 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Cyfrowe systemy sterowania I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Cyfrowe systemy sterowania II 2 0 0 0 30 0 30 sylabus
   Nawigacja lotnicza II 2 0 0 0 15 0 30 sylabus
   Systemy zarządzania ruchem lotniczym 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=12
KierunkoweObieralne Praktyka dyplomowa 2 0 0 0 1200 0 0 sylabus
 Obowiązkowe Praca przejściowa 6 0 0 0 60 0 60 sylabus
   Sterowanie i zarządzanie ruchem 3 30 15 0 0 0 45 sylabus
   Systemy teleinformatyczne 2 15 0 15 0 0 30 sylabus
∑=11
Obieralne HESObieralne Przedmiot obieralny humanistyczno-ekonomiczno-społeczny I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Geografia transportu 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Przedsiębiorczość technologiczna 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=2
PodstawoweObowiązkowe Fizyka współczesna 3 30 15 0 0 0 45 sylabus
   Wybrane działy matematyki stosowanej II 2 15 15 0 0 0 30 sylabus
∑=5
Suma semestr: ∑=

Semestr 3:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
KierunkoweObieralne Seminarium dyplomowe magisterskie 4 0 30 0 0 0 30 sylabus
   Praca dyplomowa magisterska 20 0 0 0 30 0 30 sylabus
∑=24
Obieralne HESObieralne Przedmiot obieralny humanistyczno-ekonomiczno-społeczny II 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Geografia transportu 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Przedsiębiorczość technologiczna 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=2
Obieralne I, II, IIIObieralne Przedmiot obieralny I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Przedmiot obieralny II 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Europejski system sterowania pociągiem (ETCS) 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Organizacja i technologia morskich przewozów kontenerowych 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Systemy zarządzania jakością w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Teoria i praktyka procesów decyzyjnych 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=4
Suma semestr: ∑=

Efekty kierunkowe

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Tr2A_W01
Ma poszerzoną i pogłębioną, wiedzę w wybranym zakresie matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem Transport, obejmującą: 1) aproksymację wielkości matematycznych przy użyciu metod Monte Carlo, 2) jednowymiarowe procesy stochastyczne oraz ich zastosowania w technice, 3) funkcje zespolone i przekształcenia całkowe, 4) wielowymiarową analizę statystyczną.
Efekt Tr2A_W02
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wykorzystania metod badań operacyjnych, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z transportem.
Efekt Tr2A_W03
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, obejmującą mechanikę kwantową oraz znajomość budowy urządzeń nanowymiarowych.
Efekt Tr2A_W04
Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem Transport, obejmującą: 1) informatykę, w tym zasady zaawansowanego programowania sieciowego; 2) mechanikę, w tym podstawy mechaniki analitycznej, układów drgających, elementów analizy i syntezy układów dynamicznych stosowanych w technicznych środkach transportu; 3) telekomunikację, w tym technologie i techniki funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych wykorzystywanych dla potrzeb organizacji i kierowania transportem.
Efekt Tr2A_W05
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu kierunku studiów Transport, obejmującą: 1) modelowanie systemów i procesów transportowych, 2) kierowanie i sterowanie ruchem kolejowym, drogowym oraz lotniczym, 3) teorię niezawodności i bezpieczeństwa, 4) systemy pomiarowe, 5) telematykę transportu i inteligentne systemy transportowe.
Efekt Tr2A_W06
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybraną specjalnością, obejmującą: 1) infrastrukturę transportu, 2) środki transportu, 3) systemy transportowe, 4) kierowanie i sterowanie ruchem (kolejowym, drogowym lub lotniczym), w tym analizę rozbudowanych systemów kierowania i sterowania ruchem; 5) eksploatację techniczną, diagnostykę lub rzeczoznawstwo, 6) telematykę transportu lub inteligentne systemy transportowe, 7) audyt logistyczny.
Efekt Tr2A_W07
Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu transportu i pokrewnych dyscyplin naukowych, dotyczącą: 1) infrastruktury transportu, 2) środków transportu, 3) systemów transportowych i logistyki, 4) kierowania i sterowania ruchem kolejowym (kolei aglomeracyjnej, kolei konwencjonalnej i szybkiej), drogowym (w miastach i na drogach szybkiego ruchu) oraz lotniczym; 5) eksploatacji technicznej, 6) systemów pomiarowych, 7) telematyki transportu i inteligentnych systemów transportowych.
Efekt Tr2A_W08
Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu transportu, dotyczące: 1) infrastruktury transportu, 2) środków transportu, 3) systemów transportowych i logistyki, 4) kierowania i sterowania ruchem kolejowym (kolei aglomeracyjnej, kolei konwencjonalnej i szybkiej), drogowym (w miastach i na drogach szybkiego ruchu) oraz lotniczym; 5) eksploatacji technicznej, 6) telematyki transportu i inteligentnych systemów transportowych.
Efekt Tr2A_W09
Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu wybranej specjalności, dotyczące: 1) infrastruktury transportu, 2) środków transportu, 3) systemów transportowych kolejowych, samochodowych lub lotniczych, 4) kierowania i sterowania ruchem kolejowym, drogowym lub lotniczym, 5) eksploatacji technicznej, diagnostyki lub rzeczoznawstwa, 6) telematyki transportu lub inteligentnych systemów transportowych, 7) audytu logistycznego.
Efekt Tr2A_W10
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej dotyczącej: 1) ogólnych zagadnień transportu, 2) szczegółowych zagadnień określonych wybraną specjalnością.
Efekt Tr2A_W11
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej.

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Tr2A_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w wybranym języku obcym. Potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie dotyczące: 1) ogólnych zagadnień transportu, 2) szczegółowych zagadnień transportu określonych wybraną specjalnością.
Efekt Tr2A_U02
Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w wybranym języku obcym.
Efekt Tr2A_U03
Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w wybranym języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych.
Efekt Tr2A_U04
Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Efekt Tr2A_U05
Ma umiejętności językowe w zakresie transportu, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Posługuje się wybranym językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego.
Efekt Tr2A_U06
Potrafi wykorzystać metody optymalizacji, metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych dotyczących transportu, w tym: 1) potrafi rozwiązywać zadania dynamiki układów drgających, dokonywać jakościowej i ilościowej analizy dynamicznych układów drgających oraz modelować układy mechaniczne; 2) potrafi dokonywać pomiarów, zna budowę przyrządów i własności wielkości mierzonych stałych i zmiennych w czasie (losowych i zdeterminowanych); 3) potrafi dokonać oceny niezawodności eksploatacyjnej oraz bezpieczeństwa systemów technicznych; 4) potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu; 5) potrafi sformułować jakościowe i formalne kryteria optymalizacji.
Efekt Tr2A_U07
Potrafi wykorzystać metody optymalizacji, metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych dotyczących wybranej specjalności, w tym: 1) potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów, urządzeń i systemów transportowych, 2) potrafi zaplanować oraz przeprowadzić symulację i pomiary charakterystyk, a także ekstrakcję parametrów charakteryzujących elementy, układy, urządzenia i systemy transportowe.
Efekt Tr2A_U08
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody i umiejętności w wybranym zakresie obejmującym: 1) metody Monte Carlo, w tym generowanie liczb losowych, przybliżone wyznaczanie całek, rozwiązywanie równań różniczkowych i rozwiązywanie układów równań liniowych; 2) rozwiązywanie problemów opisywanych za pomocą procesów stochastycznych; 3) praktyczne zastosowanie funkcji zespolonych i przekształceń całkowych; 4) wielowymiarową analizę statystyczną danych empirycznych w badaniach inżynierskich.
Efekt Tr2A_U09
Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie transportu - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne, w tym: 1) potrafi integrować wiedzę z dziedziny elektroniki, mechaniki, elektrotechniki, elektroenergetyki, informatyki, automatyki, telekomunikacji, ekonomii, prawa, eksploatacji technicznej, ergonomii i bezpieczeństwa pracy, teorii niezawodności i bezpieczeństwa; 2) potrafi integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
Efekt Tr2A_U10
Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie wybranej specjalności – integrować wiedzę: 1) z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanej specjalności oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne; 2) pochodzącą z różnych źródeł.
Efekt Tr2A_U11
Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie transportu, w tym: 1) potrafi formułować oraz - wykorzystując odpowiednie narzędzia analityczne, symulacyjne i eksperymentalne - testować hipotezy związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów transportowych, 2) potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu.
Efekt Tr2A_U12
Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie wybranej specjalności.
Efekt Tr2A_U13
Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w transporcie, w tym: 1) potrafi ocenić przydatność technologii teleinformatycznych; 2) potrafi sformułować kryteria oceny wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w transporcie ze względu na bezpieczeństwo i niezawodność, w odniesieniu do infrastruktury, środków, systemów, urządzeń, układów i obiektów transportu.
Efekt Tr2A_U14
Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w wybranej specjalności, w tym potrafi sformułować kryteria oceny ze względu na własności takie jak: interoperacyjność, kompatybilność, efektywność, wrażliwość, bezpieczeństwo, niezawodność, sprawność, energooszczędność, ochronę środowiska w odniesieniu do infrastruktury, środków, systemów, urządzeń, układów i obiektów transportu.
Efekt Tr2A_U15
Potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych dotyczących transportu lub wybranej specjalności, w tym potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów transportowych ze względu na określone kryteria.
Efekt Tr2A_U16
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla transportu, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne, w tym: 1) potrafi sformułować specyfikację projektową złożonego elementu, układu, urządzenia lub systemu transportowego, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych, prawnych, w tym ochrony własności intelektualnej, oraz innych aspektów pozatechnicznych, w tym oddziaływania na otoczenie, 2) potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg zasady równych kosztów średnich oraz wg równych kosztów krańcowych, 3) potrafi korzystać z informacji zawartych w uregulowaniach prawnych dotyczących transportu zawartych w ustawach o transporcie zbiorowym, kolejowym, drogowym, prawo budowlane, prawo o ruchu drogowym i innych pozostałych i branżowych uregulowań prawnych, 4) potrafi konfigurować urządzenia komunikacyjne w lokalnych i rozległych sieciach teleinformatycznych, 5) potrafi ocenić jakość sieci teleinformatycznych.
Efekt Tr2A_U17
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla wybranej specjalności, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne.
Efekt Tr2A_U18
Potrafi ocenić przydatność i dostrzec ograniczenia metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, w tym: 1) potrafi ocenić przydatność technologii telekomunikacyjnych; 2) potrafi ocenić i porównać rozwiązania projektowe oraz procesy budowy i eksploatacji elementów, układów i urządzeń transportowych ze względu na zadane kryteria techniczno-ekonomiczne. Potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla transportu, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy.
Efekt Tr2A_U19
Potrafi ocenić przydatność i dostrzec ograniczenia metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla wybranej specjalności. Potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla wybranej specjalności, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy. Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania, wytwarzania i eksploatacji do projektowania, budowy i eksploatacji układów, urządzeń i systemów transportowych.
Efekt Tr2A_U20
Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system, usługę lub proces, związane z transportem, oraz zrealizować ten projekt – co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia. 1) potrafi wykorzystywać oprogramowanie sieciowe; 2) potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów transportowych; 3) potrafi projektować elementy, układy, urządzenia i systemy transportowe z uwzględnieniem zadanych kryteriów techniczno-ekonomicznych, w razie potrzeby przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody projektowania lub komputerowe narzędzia wspomagania projektowania; 4) potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Efekt Tr2A_U21
Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system, usługę lub proces, związane z wybraną specjalnością, oraz zrealizować ten projekt – co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia. Potrafi przeprowadzić analizę bezpieczeństwa i niezawodności zaprojektowanych układów, urządzeń i systemów.

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Tr2A_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Efekt Tr2A_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.