Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Fizyka Techniczna | Wydział Fizyki | 2015/2016 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Fizyka Techniczna | . |
Cele:
Studia II stopnia na Wydziale Fizyki są adresowane do absolwentów studiów na kierunkach pokrewnych do fizyki technicznej, którzy uzyskali tytuł zawodowy inżyniera lub licencjata, a po ich ukończeniu otrzymają odpowiednio dyplom magistra inżyniera lub magistra. Studia trwają 4 semestry i dotyczą jednej z 7 specjalności: • Nanostruktury • Ekologiczne źródła energii • Fizyka i technika jądrowa • Modelowanie układów złożonych • Fotonika • Informatyka optyczna • Fizyka medyczna Na pierwszym semestrze studenci uzupełniają umiejętności z zakresu fizyki technicznej według indywidualnych potrzeb z ukierunkowaniem na wybraną specjalność. Absolwenci kierunku Fizyka Techniczna mogą być przyjęci na drugi semestr studiów. Na tym etapie nauki wykłady specjalistyczne uzupełnione są o liczne zajęcia laboratoryjne oraz seminaria naukowe. Na ostatnim semestrze Studiów studenci wykonują w pracowniach Wydziału pracę dyplomową związaną z tematyką badań prowadzonych w poszczególnych Zakładach. Prace dyplomowe mogą być również wykonywane we współpracy z innymi instytucjami naukowymi w kraju lub za granicą. Ukończenie kierunku Fizyka Techniczna daje umiejętność stosowania metod fizycznych do rozwiązywania problemów związanych nie tylko z techniką, ale również z naukami jak ekonomia, bądź socjologia. Dzięki temu przed absolwentami naszego Wydziału otwierają się możliwości zatrudnienia w bankowości, finansach i ubezpieczeniach. Studiowanie fizyki prowadzi do wykształcenia zdolności analitycznego myślenia i samodzielnego rozwiązywania problemów. Są to uniwersalne, poszukiwane przez różnych pracodawców, umiejętności, a dodatkowo umożliwiające absolwentowi szybką adaptację do ciągle zmieniającego się rynku pracy.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specjalność: Fizyka i technika jądrowa
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka i technika jądrowa | Obowiązkowe | Wstęp do fizyki jądrowej | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Fizyka i technika jądrowa
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka i technika jądrowa | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Detekcja promieniowania jądrowego | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka zderzeń ciężkich jonów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika kwantowa 2 | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie procesów jądrowych | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Oprogramowanie eksperymentu fizycznego | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy fizyczne energetyki jądrowej | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot matematyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Specjalność: Fizyka Medyczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka Medyczna | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Biochemia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Elektrofizjologia | 5 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Metody optyczne w medycynie | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Statystyka w medycynie | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Tomografia rezonansu magnetycznego | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Specjalność: Fotonika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fotonika | Obieralne | Przedmnioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Laboratorium informatyki optycznej | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Optyka ciała stałego | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Półprzewodnikowe przyrządy optoelektroniczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot matematyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium współczesnych problemów optyki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technika Laserów | 6 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Teoria światłowodów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Specjalność: Modelowanie układów złożonych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie układów złożonych | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Analiza sygnału w dziedzinie czasu i częstości | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka sieci złożonych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka w ekonomii i naukach społecznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Komputerowe metody optyki | 6 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Kwantowe metody fizyki ciała stałego | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Procesy stochastyczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot matematyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Specjalność: Nanostruktury
(Rozwiń)
|
||||||||||
Nanostruktury | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 6 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Fotowoltaika | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Kwantowe metody fizyki ciała stałego | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Laboratorium nanotechnologii | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Optyka ciała stałego | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Półprzewodnikowe przyrządy optoelektroniczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot matematyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Przedmiot humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Obieralne | Chaos deterministyczny a medycyna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ewolucja Wszechświata | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Java 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nadprzewodnictwo i nadciekłość | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria grup | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria pomiarów i analiza sygnałów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wiązki i impulsy światła | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do kwantowej teorii pola | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Fizyka i technika jądrowa
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka i technika jądrowa | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Fizyka jądra i cząstek elementarnych | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki i techniki jądrowej 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Nowe rozwiązania w energetyce jądrowej | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy kontrolno-pomiarowe w instalacjach jądrowych | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Specjalność: Fizyka Medyczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka Medyczna | Obieralne | Akceleratory biomedyczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Aparatura ultrasonograficzna | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nieliniowa analiza sygnałów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Laboratorium fizyki medycznej | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Optoelektroniczne metody w diagnostyce medycznej | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Oscylacje w układach biologicznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Tomografia komputerowa | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Specjalność: Fotonika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fotonika | Obieralne | Przedmnioty obieralne do wyboru | 6 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Elektrodynamika kwantowa | 5 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka molekularna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fotonika światłowodowa | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Optyka ośrodków anizotropowych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Specjalność: Modelowanie układów złożonych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie układów złożonych | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 6 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Fizyka sieci złożonych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nieliniowa analiza sygnałów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Termodynamika materiałów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zatosowania układów złożonych | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Specjalność: Nanostruktury
(Rozwiń)
|
||||||||||
Nanostruktury | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Obowiązkowe | Fizyka molekularna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Kwantowe przyrządy półprzewodnikowe | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Magnetyzm ciał stałych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody "ab-initio" w modelowaniu właściwości materiałów | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Nanoskopowe metody charakteryzacji materiałów | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Termodynamika materiałów | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Laboratorium przeddyplomowe | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Obieralne | Obieralne | Bazy danych | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody optyki molekularnej w fizyce eksperymentalnej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Radiacyjna modyfikacja materiałów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Fizyka i technika jądrowa
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka i technika jądrowa | Obowiązkowe | Współczesne problemy fizyki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Specjalność: Fizyka Medyczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fizyka Medyczna | Obowiązkowe | Wybrane zagadnienia fizyki medycznej | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Specjalność: Fotonika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Fotonika | Obowiązkowe | Współczesne problemy fizyki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Specjalność: Modelowanie układów złożonych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie układów złożonych | Obowiązkowe | Współczesne problemy fizyki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Specjalność: Nanostruktury
(Rozwiń)
|
||||||||||
Nanostruktury | Obowiązkowe | Współczesne problemy fizyki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Kierunkowe wspólne | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 180 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Obieralne | Obieralne | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 8: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Modelowanie układów złożonych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie układów złożonych | Obieralne | Analisys and Design of Communications Protocols | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Computational Electromagnetics for Telecommunication | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Computer Networks | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Contemporary Heuristic Techniques | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Digital Signal Processing | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Introduction to Signal Transmission | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Multi-Service and Multimedia Networks | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Optical Fiber Transmission | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Satellite Communication Systems | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Signal Processing in Telecommunications and Radar | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Wireless Networking | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FT2_W01
- ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki kwantowej
- Efekt FT2_W02
- ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zaawansowanych metod matematyki niezbędnych dla wybranej specjalności
- Efekt FT2_W03
- ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w jednym z następujących zakresów: 1. Zakres Ekologiczne źródła energii (EZE) obejmujący: - fizykę ciała stałego, w tym fizykę procesów jonowych w ciałach stałych, fizykę materiałów niskowymiarowych, magnetyzm oraz optykę ciał stałych; - metody charakteryzacji materiałów, w tym nanoskopowe; - technologię i charakteryzację układów niskowymiarowych; - fotowoltaikę; - fizykę molekularną; - fizykę statystyczną i termodynamikę, w tym termodynamikę materiałów; - przetwarzanie i magazynowanie energii, w tym fizyczne podstawy energetyki jądrowej oraz ogniwa paliwowe; - półprzewodnikowe przyrządy optoelektroniczne; - metody numeryczne, w tym komputerowe metody: symulacji i analizy danych doświadczalnych; - podstawy projektowania przyrządów wirtualnych; - podstawy systemów mikroprocesorowych. 2. Zakres Fizyka medyczna (FMD) obejmujący: - podstawy fizyki jądrowej, ciała stałego, optyki, fizyki statystycznej i termodynamiki; - fizykę układów złożonych i jej zastosowanie w diagnostyce i terapii medycznej; - analizę sygnałów, w tym metody nieliniowe; - fizyczne podstawy obrazowania w diagnostyce medycznej; - metody i techniki jądrowe tym techniki medycyny nuklearnej stosowane w diagnostyce i terapii medycznej; - metody optyczne i optoelektroniczne stosowane w diagnostyce i terapii medycznej; - podstawy fizyki medycznej wraz z dozymetrią; - biochemię; - anatomię i fizjologię, w tym elektrofizjologię. 3. Zakres Fizyka i Technika Jądrowa (FTJ) obejmujący: - fizykę struktury jądra i cząstek elementarnych, w tym fizykę zderzeń ciężkich jonów oraz modelowanie procesów jądrowych; - metody i techniki jądrowe, w tym układy kontrolno-pomiarowe w instalacjach jądrowych, detekcja promieniowania i dozymetria; - podstawy fizyczne energetyki jądrowej; - komputerowe systemy kontrolno-pomiarowe oraz oprogramowanie eksperymentu fizycznego; - metody numeryczne, w tym komputerowe metody: symulacji i analizy danych doświadczalnych; - podstawy projektowania przyrządów wirtualnych; - podstawy systemów mikroprocesorowych; - podstawy elektroniki, w tym zastosowanie elektroniki w eksperymencie fizycznym. 4. Zakres Fotonika (FOT) obejmujący: - optykę ciała stałego, ośrodków anizotropowych oraz optykę fourierowską; - fizykę i technikę laserów; - elektrodynamikę klasyczna i kwantową; - metody matematyczne fizyki; - podstawy fizyki ciała stałego i fizyki medycznej; - fotonikę światłowodową oraz układy i przyrządy optoelektroniczne; - metody numeryczne, w tym komputerowe metody: symulacji i analizy danych doświadczalnych; - podstawy projektowania przyrządów wirtualnych; - podstawy systemów mikroprocesorowych. 5. Zakres Informatyka Optyczna (IOP) obejmujący: - optykę ciała stałego, ciekłych kryształów, optykę nieliniową oraz optykę fourierowską; - elektrodynamikę klasyczną i kwantową; - metody matematyczne fizyki; - fizykę i technikę laserów; - podstawy informatyki optycznej; - układy i przyrządy optoelektroniczne; - metody numeryczne, w tym komputerowe metody: optyki, symulacji i analizy danych doświadczalnych; - podstawy projektowania przyrządów wirtualnych; - podstawy systemów mikroprocesorowych. 6. Zakres Modelowanie Układów Złożonych (MUZ) obejmujący: - fizykę statystyczną, termodynamikę, mechanikę, fizykę sieci neuronowych oraz podstawy fizyki ciała stałego; - fizykę w ekonomii i naukach społecznych; - fizykę układów złożonych, w tym ich zastosowania w problemach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - metody matematyczne fizyki; - algorytmy genetyczne; - podstawy projektowania przyrządów wirtualnych; - podstawy systemów mikroprocesorowych; - metody numeryczne, w tym komputerowe metody symulacji; - analiza sygnałów, w tym metody nieliniowe. 7. Zakres Nanostruktury (NAN) obejmujący: - fizykę molekularną, fizykę statystyczna, elektrodynamikę oraz fizykę ciała stałego, w tym fizykę półprzewodników, fizykę materiałów niskowymiarowych, magnetyzm i optykę ciała stałego, kwantowe metody ciała stałego i fizykę procesów jonowych w ciałach stałych; - termodynamikę, w tym termodynamikę materiałów; - metody charakteryzacji materiałów, w tym metody nanoskopowe; - fotowoltaikę; - kwantowe przyrządy półprzewodnikowe; - metody „ab-initio” w modelowaniu właściwości ciał stałych; - podstawy projektowania przyrządów wirtualnych; - podstawy systemów mikroprocesorowych; - metody numeryczne, w tym komputerowe metody: symulacji i analizy danych doświadczalnych.
- Efekt FT2_W04
- ma wiedzę o tendencjach rozwojowych i najistotniejszych osiągnięciach z zakresu studiowanej specjalności.
- Efekt FT2_W05
- ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwarunkowań praktyce inżynierskiej z zakresu fizyki technicznej
- Efekt FT2_W06
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
- Efekt FT2_W07
- ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów
- Efekt FT2_W08
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla fizyki technicznej
- Efekt FT2_W09
- ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FT2_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, standardów, baz danych, specyfikacji technicznych oraz innych źródeł: potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
- Efekt FT2_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach w języku angielskim lub innym obcym języku stosowanym w dziedzinie
- Efekt FT2_U03
- potrafi przygotować krótki doniesienie naukowe w języku polskim i angielskim przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
- Efekt FT2_U04
- potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
- Efekt FT2_U05
- ma umiejętności językowe ogólne i w zakresie tematyki fizyki technicznej zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt FT2_U06
- potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
- Efekt FT2_U07
- potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie fizyki technicznej
- Efekt FT2_U08
- potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt FT2_U09
- potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę matematyczną i z zakresu fizyki technicznej oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
- Efekt FT2_U10
- potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi z zakresu fizyki technicznej
- Efekt FT2_U11
- potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć techniki i technologii w zakresie fizyki technicznej
- Efekt FT2_U12
- ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym właściwym dla fizyki technicznej i zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt FT2_U13
- potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
- Efekt FT2_U14
- potrafi zaproponować ulepszenia funkcjonalne lub użytkowe istniejących rozwiązań technicznych w zakresie fizyki technicznej
- Efekt FT2_U15
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów – istniejące rozwiązania techniczne w zakresie fizyki technicznej
- Efekt FT2_U16
- potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich w dziedzinie fizyki technicznej, w tym nietypowych, uwzględniając aspekty pozatechniczne w zakresie studiowanej specjalności: 1. Zakres Ekologiczne źródła energii (EZE) obejmujący: - wykorzystanie istniejących metod, narzędzi, układów i opracowań w celu wytworzenia materiałów, w tym nowych, stosowanych w ekologicznych źródłach energii; - wykorzystanie istniejących metod, narzędzi, układów i opracowań w celu charakteryzacji materiałów stosowanych w ekologicznych źródłach energii; - zaprojektowanie i zbudowanie układów do charakteryzacji wybranych właściwości materiałów stosowanych w ekologicznych źródłach energii. 2. Zakres Fizyka medyczna (FMD) obejmujący: - wykorzystanie metod optycznych, optoelektronicznych, technik i metod jądrowych w diagnostyce i terapii medycznej; - wykorzystanie fizyki układów złożonych, w tym liniowej i nieliniowej analizy sygnałów w diagnostyce medycznej; - zastosowanie statystyki do zagadnień medycznych. 3. Zakres Fizyka i Technika Jądrowa (FTJ) obejmujący: - wykorzystanie technik i metod jądrowych w celach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - wykorzystanie oprogramowania eksperymentu fizycznego; - projektowanie i wykorzystanie układów kontrolno-pomiarowych w kompleksach badawczych; - wykorzystania metod matematycznych i informatycznych do modelowania procesów jądrowych. 4. Zakres Fotonika (FOT) obejmujący: - wykorzystanie wiedzy z zakresu FOT do zaprojektowania układów optycznych i optoelektronicznych przeznaczonych do celów inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - zaadoptowanie i zastosowanie właściwego oprogramowania systemów fotonicznych w zagadnieniach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - zaprojektowanie i zastosowanie układów ze światłowodami do celów inżynierskich. 5. Zakres Informatyka Optyczna (IOP) obejmujący: - wykorzystanie wiedzy z zakresu IOP do zaprojektowania układów optycznych i optoelektronicznych przeznaczonych do celów inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - wykorzystanie wiedzy z zakresu IOP do zaprojektowania i zbudowania układów obrazujących i przetwarzających sygnał optyczny przeznaczonych do celów inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - zaadoptowanie i zastosowanie właściwego oprogramowania do systemów optycznych i optoelektronicznych.6. Zakres Modelowanie Układów Złożonych (MUZ) obejmujący: - zastosowanie fizyki układów złożonych, w zagadnieniach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - wykorzystanie komputerowych metod symulacji w zagadnieniach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - zastosowanie komputerowych systemów pomiarowych w zagadnieniach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych; - zastosowanie fizyki w ekonomii i naukach społecznych; - zastosowanie statystycznej eksploracji danych w zagadnieniach inżynierskich, badawczych, medycznych i innych. 7. Zakres Nanostruktury (NAN) obejmujący: - wykorzystanie istniejących metod, narzędzi, układów i opracowań w celu wytworzenia i charakteryzacji nanostruktur; - zaprojektowanie i zbudowanie układów do charakteryzacji wybranych właściwości nanostruktur.
- Efekt FT2_U17
- potrafi krytycznie ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu fiyzki technicznej, w tym dostrzec ich ograniczenia; potrafi – stosując także koncepcyjnie nowe metody – rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu fizyki technicznej, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające zagadnienia badawcze
- Efekt FT2_U18
- potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne – zaprojektować złożone urządzenia, eksperyment badawczy, usługę lub system z zakresu fizyki technicznej, oraz zrealizować, przetestować, zainstalować i udokumentować ten projekt (co najmniej w części) używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FT2_K01
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
- Efekt FT2_K02
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt FT2_K03
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
- Efekt FT2_K04
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt FT2_K05
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- Efekt FT2_K06
- ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej: podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia