Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Fotonika | Wydział Fizyki | 2019/2020 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Fotonika | . |
Cele:
Absolwenci studiów inżynierskich kierunku Fotonika charakteryzują się wiedzą specjalistyczną z zakresu optyki falowej, fotoniki światłowodowej, metod optycznego przetwarzania informacji, fotografii oraz holografii. Uzyskują umiejętności wykorzystania tej wiedzy do opisu, modelowania i rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie fotoniki oraz obsługi niezbędnej do tego aparatury pomiarowej, diagnostycznej i laboratoryjnej. Wiedza ta i umiejętności mają bezpośrednie zastosowanie w praktyce, np. w automatycznej kontroli procesów produkcyjnych, fotonicznych systemach telekomunikacji, czujnikach światłowodowych i fotonicznych systemach zabezpieczeń, ochronie zdrowia i środowiska naturalnego, motoryzacji itp. Wszechstronne wykształcenie zdobyte w czasie studiów na kierunku fotonika umożliwia trafne definiowanie problemów natury technicznej i efektywne ich rozwiązywanie. Kształcenie na kierunku Fotonika dostarcza absolwentom szerokiej wiedzy informatycznej, umiejętności posługiwania się językami programowania oraz systemami baz danych a także projektowania wspomaganego komputerowo. Ta wiedza i umiejętności są przydatne w procesach projektowania i badania nowych urządzeń wykorzystujących układy fotoniczne oraz w technikach multimedialnych. Absolwenci są przygotowani zarówno do pracy w firmach wykorzystujących nowoczesne techniki optoelektroniczne oraz fotoniczne jak i do pracy badawczej w laboratoriach naukowych. Absolwenci studiów mają możliwość kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na Wydziale Fizyki, zarówno na kierunku Fizyka techniczna, jak również na kierunku Fotonika (Photonics) w języku angielskim.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | Przedmiot humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Matematyka 1 | 12 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Podstawy fizyki 1 | 9 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Podstawy Fotografii | 3 | 23 | 0 | 23 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy technologii informacyjnej | 4 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Laboratorium fizyki 1 | 4 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Matematyka 2 | 7 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Podstawy fizyki 2 | 7 | 45 | 60 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Podstawy Fotoniki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy programowania | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Języki programowania | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka 3 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy elektroniki | 5 | 30 | 15 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Podstawy Optyki | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do mechniki klasycznej i kwantowej | 7 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektrodynamika | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elektronika w eksperymencie fizycznym | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fotografia cyfrowa | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium optyki instrumentalnej | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody matematyczne fizyki | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy fotoniki światłowodowej | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Przedmiot humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Chemia | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elementy fizyki statystycznej | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Grafika inżynierska | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium fizyki 2 | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały i struktury fotoniczne | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania urządzeń wirtualnych | 4 | 15 | 0 | 45 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki obrazowania 3D | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wstęp do fizyki ciała stałego | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Przedmiot humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka laserów | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Holografia i informatyka optyczna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium fotoniki | 5 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium przeddyplomowe | 3 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy systemów mikroprocesorowych | 4 | 15 | 0 | 45 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne do wyboru | 5 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedsiębiorczość technologiczna | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy optoelektroniczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Obowiązkowe | Laboratorium optyki falowej | 4 | 0 | 0 | 60 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Laboratorium układów optoelektronicznych | 5 | 0 | 0 | 60 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 90 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne do wyboru | 4 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FOT_W01
- ma uporządkowaną wiedzę z matematyki obejmującą rachunek różniczkowy i całkowy, równania różniczkowe, probabilistykę, statystykę matematyczną, logikę matematyczną, algebrę, geometrię oraz ich zastosowania w zakresie niezbędnym do: - opisu i analizy podstawowych zjawisk fizycznych przy pomocy równań fizyki; - opisu i analizy zależności czasowych i przestrzennych w przebiegu zjawisk fizycznych
- Efekt FOT_W02
- ma ogólną wiedzę w zakresie fizyki obejmującą doświadczalne podstawy i metodologię fizyki, jej ogólne zasady i prawa, budowę materii oraz oddziaływania fundamentalne a w szczególności podstawy: mechaniki newtonowskiej i relatywistycznej, mechaniki płynów, termodynamiki fenomenologicznej, elementów ruchu falowego oraz elektrodynamiki
- Efekt FOT_W03
- posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, niezbędną do rozwiązywania problemów fizyko-chemicznych w technice, medycynie oraz innych naukach korzystających z metod fizyki i chemii
- Efekt FOT_W04
- posiada podstawową wiedzę z dziedziny nauk przyrodniczych, technicznych lub innych, niezbędną do zrozumienia roli i sposobów zastosowań fotoniki
- Efekt FOT_W05
- ma wiedzę pozwalającą rozumieć związki pomiędzy koncepcjami, zasadami i teoriami fizyki oraz techniki i fotoniki
- Efekt FOT_W06
- posiada wiedzę na temat zasad przeprowadzania i opracowania wyników pomiarów fizycznych, rodzajów niepewności pomiarowych i zasad ich wyznaczania
- Efekt FOT_W07
- ma podstawową wiedzę z zakresie fizyki kwantowej, fizyki ciała stałego w zastosowaniu do opisu własności fizycznych materiałów oraz układów optoelektronicznych
- Efekt FOT_W08
- posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie optyki geometrycznej i falowej oraz elektrodynamiki niezbędną do zrozumienia zasad działania układów optycznych, układów transmisyjnych oraz optycznych własności materiałów
- Efekt FOT_W09
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fotografii i holografii, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia fizycznych podstaw funkcjonowania systemów rejestracji oraz optycznego przetwarzania informacji
- Efekt FOT_W10
- orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych fotoniki
- Efekt FOT_W11
- ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów fotonicznych i optoelektronicznych
- Efekt FOT_W12
- ma wiedzę pozwalającą analizować zjawiska fizyczne występujące w elementach i układach fotonicznych
- Efekt FOT_W13
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw informatyki, systemów operacyjnych i sieci komputerowych
- Efekt FOT_W14
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania w tym języków programowania oraz metod numerycznych przydatnych do modelowania zjawisk i procesów fizycznych
- Efekt FOT_W15
- posiada podstawową wiedzę w zakresie aparatury kontrolno-pomiarowej współpracującej z komputerami, w tym dotyczącą budowy aparatury oraz jej oprogramowania
- Efekt FOT_W16
- posiada podstawową wiedzę w zakresie elektroniki, w tym zaznajomiony jest z układami analogowymi i cyfrowymi
- Efekt FOT_W17
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle
- Efekt FOT_W18
- ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
- Efekt FOT_W19
- ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FOT_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie
- Efekt FOT_U02
- potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki do analizy problemów inżynierskich związanych z fotoniką
- Efekt FOT_U03
- umie posługiwać się regułami logiki matematycznej w zastosowaniach technicznych, potrafi wyciągać wnioski i analizować związki przyczynowo-skutkowe podejmowanych działań
- Efekt FOT_U04
- potrafi zastosować poznane narzędzia matematyczne do opisu, modelowania oraz rozwiązywania problemów z zakresu fizyki i techniki, w szczególności: - umie korzystać z rachunku różniczkowego w celu rozwiązywania zadań optymalizacyjnych i aproksymacyjnych - umie rozwiązywać podstawowe typy równań różniczkowych opisujących zjawiska fizyczne - umie korzystać z rachunku macierzowego, rozwiązywać układy równań liniowych oraz umie stosować opis analityczny krzywych i powierzchni w przestrzeni
- Efekt FOT_U05
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu probabilistyki do przewidywania przebiegu zjawisk fizycznych oraz obróbki danych doświadczalnych, w szczególności umie wyznaczać prawdopodobieństwa typowych zdarzeń zarówno dla rozkładów dyskretnych jak i ciągłych
- Efekt FOT_U06
- potrafi posłużyć się nabytą wiedzą z zakresu chemii, umie przeprowadzać wybrane pomiary chemiczne
- Efekt FOT_U07
- potrafi wyjaśnić, korzystając z odpowiednich zasad i metod fizyki oraz narzędzi matematycznych podstawowe prawidłowości, zjawiska i procesy fizyczne oraz analitycznie opisać rządzące nimi prawa i równania fizyczne
- Efekt FOT_U08
- potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić eksperymenty i pomiary dotyczące zjawisk i procesów związanych z rozchodzeniem się światła w materiałach i układach optycznych
- Efekt FOT_U09
- umie zbudować i przetestować prosty układ pomiarowy do realizacji określonego zadania, umie przeprowadzić pomiary bezpośrednie i pośrednie, dokonać oceny ich wiarygodności, zanalizować niepewność ich wyników i zinterpretować je w kontekście wiedzy fizycznej
- Efekt FOT_U10
- potrafi samodzielnie wykorzystując do tego odpowiednią literaturę oraz dostępne materiały zbudować prosty układ optyczny do przesyłania bądź przekształcania obrazu
- Efekt FOT_U11
- umie posługiwać się wybranymi narzędziami do rejestracji i przetwarzania obrazów
- Efekt FOT_U12
- potrafi posługiwać się wybraną aparaturą pomiarową, diagnostyczną i laboratoryjną w zakresie fotoniki i optoelektroniki
- Efekt FOT_U13
- wykorzystując standardowe metody obliczeniowe oraz metody numeryczne potrafi modelować samodzielnie opracować, przetestować i zastosować odpowiednie oprogramowanie do rozwiązywania zagadnień z zakresu fotoniki
- Efekt FOT_U14
- potrafi tworzyć strony internetowe i komunikować się za pomocą sieci komputerowych
- Efekt FOT_U15
- potrafi zastosować grafikę inżynierską do rozwiązywania typowych zadań inżynierskich
- Efekt FOT_U16
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla fotoniki oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia
- Efekt FOT_U17
- potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego
- Efekt FOT_U18
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
- Efekt FOT_U19
- ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
- Efekt FOT_U20
- potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający wykonanie zleconego zadania w określonym czasie
- Efekt FOT_U21
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach
- Efekt FOT_U22
- potrafi sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie fotoniki
- Efekt FOT_U23
- potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów i układów optoelektronicznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne
- Efekt FOT_U24
- stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
- Efekt FOT_U25
- potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
- Efekt FOT_U26
- potrafi w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla danej specjalności przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanej specjalności
- Efekt FOT_U27
- w znanym sobie języku obcym rozumie znaczenie głównych wątków przekazu w złożonych tekstach z zakresu fotoniki, umie prowadzić dyskusje na tematy z zakresu swojej specjalności , określać i uzasadniać swoje stanowisko w oparciu o rozważane cechy poszczególnych elementów
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FOT_K01
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
- Efekt FOT_K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
- Efekt FOT_K03
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
- Efekt FOT_K04
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
- Efekt FOT_K05
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Efekt FOT_K06
- ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania opinii i informacji - m.in. poprzez środki masowego przekazu - dotyczących osiągnięć fotoniki oraz aspektów działalności inżyniera-fotonika; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
- Efekt FOT_K07
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- Efekt FOT_K08
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu