Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Inżynieria Środowiska | Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska | 2020/2021 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Inżynieria Środowiska | brak |
Cele:
Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów: Na kierunku Inżynieria Środowiska na studiach I stopnia kształcenia odbywa się na trzech specjalnościach. Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku Inżynieria Środowiska, na specjalności Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo (COWiG) posiada wiedzę z zakresu przedmiotów ogólnych i podstawowych technicznych, niezbędnych dla inżyniera inżynierii środowiska. Zdobył także wiedzę specjalistyczną, która daje podstawę do projektowania, wykonawstwa, eksploatacji oraz oceny jakości pracy sieci i instalacji technicznych służących do kształtowania środowiska wewnętrznego w obiektach budowlanych przy jednoczesnym spełnianiu wymagań dotyczących ochrony środowiska zewnętrznego, w zakresie: systemów ciepłowniczych tj. źródeł ciepła, sieci ciepłowniczych, węzłów ciepłowniczych; instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, kotłowni wbudowanych oraz ciepłowni osiedlowych w budownictwie ogólnym i przemysłowym; systemów wentylacji i klimatyzacji w budownictwie ogólnym i przemysłowym; instalacji gazowych. Absolwent studiów inżynierskich kierunku Inżynieria Środowiska, na specjalności Inżynieria Sanitarna i Wodna (ISiW) posiada wiedzę z zakresu przedmiotów ogólnych i podstawowych technicznych, niezbędnych dla inżyniera inżynierii środowiska. Zdobył także wiedzę specjalistyczną, która daje podstawę do realizacji, eksploatacji, utrzymania i remontów oraz oceny pracy podstawowych instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych oraz obiektów infrastruktury technicznej związanych z ochroną środowiska i budownictwem wodnym w zakresie: budowli piętrzących i zbiorników wodnych gromadzących wodę dla potrzeb gospodarki komunalnej, energetyki, przemysłu i rolnictwa; obiektów inżynierii wodnej i komunalnej, w tym składowisk odpadów; urządzeń do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania osadów ścieków na wiejskich i miejskich terenach zasiedlonych oraz w zakładach przemysłowych; sieci i instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych. Ponadto uzyskał przygotowanie do oceny i właściwego wykorzystania materiałów i tworzyw do śródlądowych budowli wodnych i obiektów gospodarki wodno-ściekowej. Absolwent specjalności Gospodarka Odpadami (GO) posiada wiedze technologiczna pozwalającą na rozwiązywanie problemów inżynierskich o charakterze organizacyjnym, inwestycyjno realizacyjnym i eksploatacyjnym w zakresie gospodarki odpadami, oczyszczania miast oraz rekultywacji terenów zdegradowanych. Zna podstawowe procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w środowisku, potrafi identyfikować podstawowe zagrożenia dla środowiska oraz oceniać ich skutki. Posiada wiedze o metodach, technologiach, instalacjach i urządzeni ach stosowanych w gospodarce odpadami komunalnymi i przemysłowymi i oczyszczaniu miast , ma umiejętność posługiwania się narzędziami informatycznymi umożliwiającymi gromadzenia, przetwarzanie , zarządzanie i interpretacje danych oraz planowanie technologiczne. Zna podstawowe akty prawa polskiego oraz obowiązujące normy z zakresu ochrony środowiska. Przygotowany jest do nadzorowania technologicznego, wykonawstwa i eksploatacji instalacji w omawianym zakresie, planowania i eksploatacji systemów, przygotowywania wymaganych prawem dokumentów planistycznych, opracowywania wniosków i wydawania decyzji administracyjnych, sporządzania raportów o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięć, w tym inwestycji z zakresu gospodarki komunalnej.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmioty Wspólnego Kształcenia | Podstawowe | Chemia | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka 1 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Geometria wykreślna i grafika inżynierska 1 | 5 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka I | 8 | 30 | 60 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Ochrona środowiska | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Przedmioty kształcenia ogólnego | Podstawy informatyki 1 | 4 | 225 | 225 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Ochrona środowiska pracy | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Przedmioty Wspólnego Kształcenia | Podstawowe | Biologia i ekologia | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia Laboratorium | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka 2 | 5 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Geodezja inżynierska | 2 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka 2 | 7 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Materiałoznawstwo 1 | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów i mechanika budowli 1 | 4 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  | Przedmioty kształcenia ogólnego | Podstawy informatyki 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 15 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Podstawy prawodawstwa i ekonomii | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Jezyk obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Przedmioty Wspólnego Kształcenia | Podstawowe | Biologia i ekologia (lab) | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Budownictwo i konstrukcje inżynierskie I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Hydrologia | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Matematyka 3 | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów 1 | 4 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Meteorologia | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technika cieplna | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów i mechanika budowli (lab.) | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  | Przedmioty kształcenia ogólnego | Podstawy informatyki 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 30 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Fizyka budynków | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Geometria wykreślna i grafika inżynierska 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Miernictwo cieplne | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do CAD/BIM | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | 60 | sylabus |
  |   | Wymiana ciepła | 3 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wymiana masy | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Sanitarna i Wodna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Sanitarna i Wodna | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Ogrzewnictwo, wentylacja, klimatyzacja, gazownictwo | 8 | 45 | 0 | 0 | 45 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Technologia uzdatniania wody | 6 | 30 | 0 | 45 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  | podstawowe | Informatyka i programowanie | 4 | 15 | 60 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Terenów Zurbanizowanych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Terenów Zurbanizowanych | Kierunkowe i Specjalizacyjne | GIS w inżynierii terenów zurbanizowanych | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | 30 | sylabus |
  |   | Gospodarka o obiegu zamkniętym | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nawodnienia i odwodnienia | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ochrona powierzchni ziemi | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Podstawowe technologie przemysłowe | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy prawne gospodarowania odpadami | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Prowadzenie procesu inwestycyjnego | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  | przedmioty podstawowe | Informatyka i programowanie | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | 60 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
HES | HES | Ekonomika i prawo w inżynierii środowiska (HES II) | 2 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Jezyk obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Przedmioty Wspólnego Kształcenia | Podstawowe | Budownictwo i konstrukcje inżynierskie II | 3 | 0 | 0 | 30 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów 2 | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Instalacje i urządzenia gazowe | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Komputerowe wspomaganie projektowania | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ogrzewnictwo | 6 | 30 | 30 | 15 | 30 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji mechanicznych | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wentylacja i klimatyzacja I | 6 | 30 | 30 | 0 | 30 | 0 | 90 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Sanitarna i Wodna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Sanitarna i Wodna | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Hydrologia terenów zurbanizowanych | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy geologii i geotechniki 1 | 5 | 30 | 15 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Statyka budowli | 3 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technologia oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania osadów | 5 | 30 | 0 | 45 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Urządzenia do oczyszczania wody | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wodociągi | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Terenów Zurbanizowanych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Terenów Zurbanizowanych | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Ochrona atmosfery na terenach zurbanizowanych | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Planowanie przestrzenne | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy hydrogeologii inżynierskiej i geotechniki | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania instalacji sanitarnych | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania wewnętrznych instalacji sanitarnych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologia gospodarki odpadami | 5 | 30 | 0 | 30 | 15 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Technologia oczyszczania wody i ścieków | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technologie i urządzenia oczyszczania gazów odlotowych | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Jezyk obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Chłodnictwo i pompy ciepła | 6 | 30 | 0 | 0 | 45 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Gazownictwo | 6 | 30 | 0 | 0 | 45 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Magazynowane energii | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Ogrzewnictwo | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Wentylacja i klimatyzacja I (lab) | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do projektowania zintegrowanego | 5 | 15 | 0 | 0 | 45 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technologiczne instalacje powietrzne | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
∑=27 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Sanitarna i Wodna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Sanitarna i Wodna | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Budowle i urządzenia hydrotechniczne 1 | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Kanalizacje | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Odwodnienia i nawodnienia | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy geologii i geotechniki 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Urządzenia do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania osadów | 6 | 45 | 0 | 0 | 30 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Żegluga śródlądowa | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Terenów Zurbanizowanych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Terenów Zurbanizowanych | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Biologia sanitarna w gospodarce odpadami | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Gospodarka wodno-ściekowa | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Hydrologia inżynierska i gospodarka wodna | 5 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Planowanie i eksploatacja systemów oczyszczania terenów zurbanizowanych | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  | obieralne | Hydrotechnika | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Meteorologia inżynierska | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Oceny jakości powietrza | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Toksykologia | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Podstawy automatyki procesów | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sieci ciepłownicze | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zarządzanie inwestycjami infrastrukturalnymi | 4 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Źródła ciepła | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  | Obieralna | Auditing energetyczny w budownictwie i przemyśle | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Racjonalizacja zużycia ciepła | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elementy ekonomiki, marketingu i zarządzania | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Międzywydziałowy projekt interdyscyplinarny BIM - mpiBIM | 12 | 15 | 0 | 0 | 90 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Prawo i Ekonomika Przedsiębiorstw | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sieci gazowe | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy sterowania w COW | 5 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Węzły ciepłownicze | 5 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Sanitarna i Wodna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Sanitarna i Wodna | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Budowle i urządzenia hydrotechniczne 2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Kosztorysowanie i organizacja robót | 9 | 0 | 30 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technologia i wykonawstwo robót | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Obieralne | Eksploatacja systemów wodociągowo-kanalizacyjnych (ZW) | 6 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elementy biotechnologii w inżynierii środowiska (ZW) | 6 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Informatyka i programowanie 2 (IW) | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Śródlądowe drogi wodne (IW) | 6 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy informacji geograficznej w inżynierii wodnej (IW) | 6 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Komputerowe wspomaganie projektowania w inżynierii wodnej | 6 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Międzywydziałowy projekt interdyscyplinarny BIM - mpiBIM | 12 | 15 | 0 | 0 | 90 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Systemy informacji geograficznej w wodociagach i kanalizacji | 6 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Współpraca konstrukcji z podłożem | 6 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
∑=46 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Terenów Zurbanizowanych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Terenów Zurbanizowanych | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Oceny oddziaływania na środowisko | 8 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technologia odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych | 7 | 15 | 0 | 30 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technologia odzysku i unieszkodliwiania odpadów przemysłowych | 7 | 15 | 0 | 30 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  | obieralne | Dokumentacje hydrologiczne i pozwolenia prawne | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mokre składowiska popiołów | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 8: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i Gazownictwo | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Sanitarna i Wodna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Sanitarna i Wodna | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Specjalność: Inżynieria Terenów Zurbanizowanych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Inżynieria Terenów Zurbanizowanych | Kierunkowe i Specjalizacyjne | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IS_W01
- Posiada uporządkowana wiedzę z matematyki obejmującą rachunek różniczkowy i całkowy, algebrę liniową, elementy logiki, algebrę abstrakcyjną, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa i statystykę matematyczną oraz rachunek współrzędnych geodezyjnych.
- Efekt IS_W02
- Posiada uporządkowaną wiedzę z geometrii wykreślnej i grafiki inżynierskiej do potrzeb projektowania z wykorzystaniem podkładów mapowych klasycznych i numerycznych obiektów budowlanych i urządzeń oraz sieci i instalacji COWIG, Wod-Kan oraz gospodarki przestrzennej, oraz gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych.
- Efekt IS_W03
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie języków programowania oraz wykorzystania metod numerycznych do modelowania procesów. Posiada wiedzę z języka obcego na poziomie B2.
- Efekt IS_W04
- Posiada wiedzę w zakresie fizyki klasycznej oraz podstaw fizyki relatywistycznej i kwantowej, w szczególności z zakresu mechaniki bryły sztywnej, dynamiki cieczy i gazów, termodynamiki oraz elektryczności i magnetyzmu lub podstawowej wiedzę w zakresie nauk o ziemi - hydrologii i meteorologii, lub posiada wiedzę w zakresie wielkości fizycznych, metod i kryteriów oceny hałasu w środowisku oraz prognozowania, wpływu hałasu na organizm ludzki.
- Efekt IS_W05
- Posiada uporządkowaną wiedzę z chemii środowiska biologii środowiska w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów jakości powietrza, wody, gleby, ścieków, osadów i odpadów, lub ekotoksykologii.
- Efekt IS_W06
- Posiada podstawową wiedzę z biologii, ekologii i ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu powietrza, wody, ścieków, osadów i odpadów, oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych lub zna zależności fizyczne pomiędzy przepływami wody i ruchem powietrza atmosferycznego a innymi procesami zachodzącymi w środowisku naturalnym.
- Efekt IS_W07
- Posiada podstawową wiedzę z ochrony wody, gleby i powietrza w zakresie inżynierii środowiska oraz zna podstawowe akty prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz obowiązujące normy i przepisy z zakresu ochrony środowiska.
- Efekt IS_W08
- Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą analizy wytrzymałościowej podstawowych konstrukcji budowlanych i mechanicznych w zakresie obiektów budowlanych, urządzeń, sieci instalacji COWIG, Wod-Kan, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych lub w zakresie opisu właściwości dynamicznych procesów COWiG, Wod-Kan i zasad ich sterowania.
- Efekt IS_W09
- Posiada szczegółową wiedzę z techniki cieplnej oraz wymiany ciepła i masy w zakresie sieci i instalacji COWIG, Wod-Kan instalacjach do odwadniania terenów, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
- Efekt IS_W10
- Posiada szczegółową wiedzę z mechaniki i dynamiki płynów w zakresie przepływów w sieciach i instalacjach COWiG, Wod-Kan, urządzeniach do oczyszczania wody i ścieków, wód powierzchniowych i podziemnych, lub w atmosferze.
- Efekt IS_W11
- Posiada szczegółową wiedzę w zakresie fizycznych, chemicznych i biologicznych technik oraz metod także matematycznych stosowanych w inżynierii środowiska, lub o podstawowych komponentach i procesach fizycznych w atmosferze, wodach powierzchniowych i podziemnych, lub metod i kryteriów oceny hałasu w środowisku, wpływu hałasu na organizm ludzki, lub technik pomiarów meteorologicznych in-situ, geodezyjnych i teledetekcyjnych.
- Efekt IS_W12
- Posiada szczegółową wiedzę z zakresu projektowania, budowy, modernizacji i eksploatacji sieci, instalacji i obiektów gospodarki wodnej, lub zaopatrzenia wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub COWIG lub gospodarki odpadami.
- Efekt IS_W13
- Posiada szczegółową wiedzę z zakresu możliwości korzystania z pakietów inżynierskiego oprogramowania przy doborze i eksploatacji urządzeń technologicznych i regulacyjnych w sieciach i instalacjach COWiG, lub Wod-Kan lub w inżynierii wodnej, lub w ochronie atmosfery.
- Efekt IS_W14
- Posiada podstawową wiedzę o cyklu życia produktów, obiektów, lub instalacji i urządzeń sanitarnych, lub obiektów i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, lub w zakresie wpływu regulacji automatycznej na jakość i ekonomikę procesów COWIG, Wod-Kan a także zna zasady zrównoważonego rozwoju lub posiada podstawową wiedzę w zakresie planowania przestrzennego.
- Efekt IS_W15
- Posiada podstawową wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i modernizacji w zakresie systemów ciepłowniczych lub systemów ogrzewania, lub systemów klimatyzacji, lub systemów gazowych, lub zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków oraz inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami.
- Efekt IS_W16
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zagadnień ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
- Efekt IS_W17
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy.
- Efekt IS_W18
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej.
- Efekt IS_W19
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu właściwości fizycznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w obiektach budowlanych, urządzeniach, sieciach i instalacjach COWiG, Wod-Kan lub w gospodarce odpadami.
- Efekt IS_W20
- Posiada szczegółową wiedzę z chemii, biologii, ekologii i ochrony środowiska w zakresie wybranych chemicznych i biologicznych technik i metod stosowanych w inżynierii środowiska, lub zna podstawowe techniki pomiarów meteorologicznych in-situ i teledetekcyjnych.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IS_U01
- Potrafi opisać przebieg procesów fizycznych i chemicznych z wykorzystaniem praw termodynamiki, transportu ciepła i masy oraz mechaniki płynów i hydrodynamiki w zastosowaniu do procesów występujących w ciepłownictwie, lub w ogrzewnictwie, lub w klimatyzacji lub w gazownictwie, lub w inżynierii wodnej lub w odzysku i unieszkodliwianiu odpadów lub bioinżynierii, lub potrafi opisać i zinterpretować równania opisujące ruch wody i powietrza oraz inne procesy występujące w wodach śródlądowych i powietrzu atmosferycznym, lub potrafi opisać i zinterpretować równanie opisujące ruch wody i powietrza w warunkach środowiska naturalnego w języku polskim i języku obcym.
- Efekt IS_U02
- Potrafi wykorzystać prawa fizyki i metody eksperymentalne fizyki w analizie przebiegu różnych procesów fizycznych i chemicznych, potrafi podać rozwiązania i wykonać obliczenia związane z przepływem wód powierzchniowych i podziemnych w warunkach eksploatacji tych zasobów, lub Posiada umiejętność obliczenia podstawowych parametrów akustycznych i określania wpływu hałasu na organizm ludzki, prognozowania hałasu w przestrzeni otwartej i obszarach ograniczonych oraz doboru pasywnych i aktywnych metod redukcji hałasu.
- Efekt IS_U03
- Potrafi obliczyć wielkość emisji substancji szkodliwych do środowiska, wytwarzanych w procesach spalania paliw, lub innych procesach technologicznych w tym odzysku i unieszkodliwianiu odpadów oraz rekultywacji terenów zdegradowanych, lub bioinżynierii.
- Efekt IS_U04
- Potrafi modelować proste układy sieci cieplnych, lub instalacji centralnego ogrzewania, lub instalacji wentylacji i klimatyzacji lub sieci gazowych, lub pompowni, urządzeń i sieci i instalacji Wod-Kan lub elementy konstrukcji i urządzeń wodnych, lub potrafi wykorzystać właściwości statyczne i dynamiczne podstawowych procesów COWiG, Wod-Kan do opracowania odpowiednich struktur układów regulacji.
- Efekt IS_U05
- Potrafi dobrać typowe urządzenia stosowane w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji lub gazownictwie, lub systemach wodociągowych i kanalizacyjnych, lub w inżynierii wodnej, lub w ochronie atmosfery, lub w gromadzeniu, transporcie, odzysku i unieszkodliwianiu odpadów oraz utrzymaniu czystości na terenach zurbanizowanych, lub w bioinżynierii.
- Efekt IS_U06
- Potrafi przeprowadzać ocenę techniczną, lub technologiczną, lub funkcjonalną typowych urządzeń stosowanych w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji lub gazownictwie, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub w inżynierii wodnej, lub w gromadzeniu, transporcie, odzysku i unieszkodliwianiu odpadów oraz utrzymaniu czystości na terenach zurbanizowanych.
- Efekt IS_U07
- Potrafi zaprojektować instalacje lub układy automatycznej regulacji w zakresie: kształtowania wymaganej jakości powietrza wewnętrznego, lub wytwarzania i transportu ciepła lub gazu, lub uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, lub zagospodarowania odpadów, stosując właściwe narzędzia do wspomagania projektowania lub grafiki inżynierskiej.
- Efekt IS_U08
- Potrafi ocenić prawidłowość działania i obliczyć parametry eksploatacyjne urządzeń sieci cieplnych, lub instalacji centralnego ogrzewania, lub instalacji wentylacji i klimatyzacji lub sieci gazowych, lub sieci i obiektów wodociągowych i kanalizacyjnych lub urządzeń wodnych, lub do gromadzenia, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, lub w innych procesach technologicznych.
- Efekt IS_U09
- Potrafi określić wartości skumulowanych wskaźników zużycia energii i zasobów naturalnych lub emisji zanieczyszczeń (zna zasady inżynierii zrównoważonego rozwoju), w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie lub klimatyzacji lub gazownictwie, lub wskaźników zapotrzebowania i zużycia wody oraz ilości ścieków lub wskaźników nagromadzenia odpadów i bilansów ilościowych w gospodarce odpadami oraz wskaźników zużycia środków i materiałów w letnim i zimowym oczyszczaniu terenów zurbanizowanych.
- Efekt IS_U10
- Potrafi planować i prowadzić pomiary i badania pozwalające ocenić wskaźniki charakteryzujące procesy cieplne w skali technicznej w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie lub klimatyzacji lub gazownictwie lub właściwości technologiczne odpadów i stopień zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, lub potrafi dobrać, ustawić i eksploatować układy regulacji w systemach COWiG, Wod-Kan lub potrafi wykonać wybrane pomiary meteorologiczne, ocenić poprawność pomiaru, skorygować lub/i oszacować błędy pomiaru, przedstawić analizę wyników.
- Efekt IS_U11
- Potrafi prowadzić metodami matematycznymi analizy porównawcze rożnych rozwiązań technologicznych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji, lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub elementów konstrukcji w inżynierii wodnej, lub znając zakres dostępnej informacji meteorologicznej i hydrologicznej potrafi dobrać i zastosować informację właściwą do rozwiązania praktycznych problemów technicznych.
- Efekt IS_U12
- Potrafi prowadzić analizę wpływu wybranych parametrów procesu na jego efektywność energetyczną lub emisję zanieczyszczeń, szczególnie w trakcie eksploatacji systemów ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub efektywność technologiczną oczyszczania wody, ścieków i osadów, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Efekt IS_U13
- Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt, system lub proces typowy dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych oraz rekultywacji terenów zdegradowanych, lub bioinżynierii w języku polskim i języku obcym.
- Efekt IS_U14
- Potrafi przeprowadzić analizę techniczno-ekonomiczną układów technologicznych stosowanych w praktyce w zakresie ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Efekt IS_U15
- Potrafi czytać prasę fachową (także w języku obcym) i prowadzić proces samokształcenia się.
- Efekt IS_U16
- Potrafi opisać i ocenić przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych w systemach ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub systemach zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych lub w ochronie atmosfery w języku polskim i języku obcym.
- Efekt IS_U17
- Potrafi zastosować procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne w projektowaniu, modernizacji i eksploatacji systemów ogrzewczych, lub ciepłowniczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Efekt IS_U18
- Potrafi projektować, realizować i eksploatować elementy systemu ogrzewczego, lub klimatyzacyjnego, lub gazowego, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych.
- Efekt IS_U19
- Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie materiały na urządzenia i instalacje stosowane w ciepłownictwie lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji, lub gazownictwie, lub systemach wodociągowych i kanalizacyjnych, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami BHP.
- Efekt IS_U20
- Potrafi przygotowywać wymagane dokumenty planistyczne, geodezyjne i raporty o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięć w zakresie gospodarki komunalnej, lub potrafi opracowywać wnioski i zna zasady wydawania decyzji administracyjnych w ochronie środowiska, lub przygotowywać dokumenty wymagane przy uzgadnianiu projektów z zakresu ciepłownictwa lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji, lub gazownictwa, lub systemów wodociągowych i kanalizacyjnych, lub inżynierii wodnej.
- Efekt IS_U21
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w opisie zjawisk fizycznych chemicznych, biologicznych zachodzących w procesach typowych dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów, lub w geodezji inżynierskiej, lub w ochronie atmosfery, również w języku obcym. Posługuje się poprawnie językiem obcym na poziomie B2.
- Efekt IS_U22
- Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania badań eksperymentalnych, realizacji prostych zadań badawczych w systemach ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub systemach zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IS_K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
- Efekt IS_K02
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
- Efekt IS_K03
- Ma świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- Efekt IS_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową.
- Efekt IS_K05
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
- Efekt IS_K06
- Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w ję¬zyku polskim i języku obcym.