Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechanika i Budowa Maszyn | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2013/2014 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne | Mechanika i Budowa Maszyn | Prof. dr hab. inż. Hieronim Jakubczak |
Cele:
Celem programu kształcenia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn i pojazdów. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Program kształcenia na kierunku MiBM Wydziału SiMR, ukierunkowany na przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, uwzględnia w szerokim zakresie zagadnienia Mechaniki płynów, Termodynamiki i Mechaniki. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania elementów konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Opiera się ona o teoretyczne podstawy analizy naprężeń, znajdując uzupełnienie w systemach do numerycznej analizy układów mechanicznych. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechanika i Budowa Maszyn jest tradycyjnym kierunkiem kształcenia inżynierów mechaników na Wydziale SiMR. System kształcenia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych). Studenci studiów II stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • pojazdy • maszyny robocze • wspomaganie komputerowe prac inżynierskich • podstawowe problemy budowy maszyn i pojazdów • automatyzacja maszyn i systemów transportowych • silniki spalinowe • dynamika maszyn • wibroakustyka • diagnostyka i bezpieczeństwo • napędy hybrydowe • nadwozia pojazdów
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Automatyka | 2 | 135 | 135 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza zespolona | 4 | 135 | 135 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
Diagnostyka maszyn | 2 | 135 | 0 | 135 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Fizyka IV | 4 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Mechanika III | 5 | 270 | 270 | 0 | 0 | 0 | 36 | sylabus | ||
Metody numeryczne w mechanice | 2 | 135 | 0 | 135 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka | 4 | 135 | 135 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Zintegrowane systemy wytwarzania | 3 | 270 | 0 | 135 | 0 | 0 | 27 | sylabus | ||
∑=24 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Degradacja konstrukcji nośnych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
Komputerowo wspomagane wytwarzanie II | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Projektowanie układów napędowych pojazdów | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Materiały konstrukcyjne o właściwościach hiperodkształcalnych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Mechanika elementów kompozytowych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Modelowanie i sterowanie maszyn roboczych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Napędy hybrydowe | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Nieliniowe zagadnienia MES | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji za pomocą pakietu ANSYS | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Podstawy CAE | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Podstawy napędów ekologicznych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Projektowanie konstrukcji cichobieżnych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Symulacja ruchu pojazdów i maszyn roboczych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Zastosowanie materiałów inteligentnych w pojazdach | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
∑=6 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=32 | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie i badania maszyn | 6 | 270 | 0 | 135 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
Podstawy robotyki | 2 | 135 | 0 | 135 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 675 | 0 | 45 | sylabus | ||
Teoria konstrukcji | 2 | 135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | sylabus | ||
Wybrane zagadnienia termodynamiki | 3 | 135 | 135 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Zaawansowane materiały konstrukcyjne | 2 | 135 | 0 | 135 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
∑=19 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algorytmy genetyczne i sieci neuronowe | 3 | 270 | 0 | 135 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
Bezpieczeństwo systemów technicznych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Modelowanie komputerowe w praktyce inżynierskiej | 2 | 135 | 0 | 135 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
∑=7 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Podstawy recyklingu | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
Spalanie i kataliza | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Aktywne sterowanie drgań pojazdu | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Dźwigi elektryczne i hydrauliczne | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Minimalizacja drgań i hałasu maszyn | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Projektowanie łożyskowań tocznych i przekładni zębatych w układach napędowych pojazdów | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Rekonstrukcje wypadków drogowych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Rozwiązywanie problemów inżynierskich | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Systemy oparte na wiedzy w projektowaniu maszyn | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Techniki pomiarowe w badaniach pojazdów | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Zaawansowane metody cyfrowej analizy sygnałów | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Zaawansowane modelowanie układów maszyn roboczych | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=30 | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Podstawy prawa pracy | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
Przedmiot społeczno-humanistyczny | 2 | 135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | sylabus | ||
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 2025 | 0 | 135 | sylabus |
Praktyka dyplomowa - 4 tygodnie | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus | ||
Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 270 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
∑=26 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
Użytkowanie maszyn roboczych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Mechanika kompozytowych elementów strukturalnych nadwozi nowoczesnych pojazdów | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Mechanika urabiania gruntu | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Pojazdy użytkowe | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Programowanie obiektowe | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Projektowanie układów hydraulicznych | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Statyka konstrukcji | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
Zaawansowane zastosowanie systemów CAD | 2 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus | ||
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=34 |