Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2014/2015 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechatronika | Dziekan Wydziału SiMR prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski |
Cele:
Celem programu kształcenia na kierunku Mechatronika jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn, pojazdów oraz systemów mechatronicznych. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Ze względu na ukierunkowanie efektów kształcenia na wymagania stawiane przez przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, program kształcenia na kierunku MTR Wydziału SiMR w szerokim zakresie uwzględnia zagadnienia z dziedziny Mechaniki płynów, Termodynamiki, Mechaniki i Dynamiki pojazdów. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania systemów mechatronicznych stosowanych w pojazdach i maszynach roboczych oraz inteligentnych elementów infrastruktury. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania tego typu systemu, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechatronika umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych) oraz ich systemów mechatronicznych. Studenci studiów I stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • mechatronika pojazdów • mechatronika maszyn roboczych • konstrukcje inteligentne • mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | Obowiązkowe | Historia techniki | 1 | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Własność intelektualna / BHP | 1 | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algebra | 4 | 450 | 225 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Analiza I | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Chemia | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizyka I | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały konstrukcyjne | 4 | 675 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowania geometryczne | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Ochrona środowiska | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy modelowania geometrycznego | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy zapisu konstrukcji z elementami geometrii wykreślnej | 3 | 450 | 0 | 0 | 225 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki komputerowe | 5 | 450 | 0 | 450 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Warsztaty | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza II | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika i elektronika I | 4 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka II | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium materiałów konstrukcyjnych | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Mechanika ogólna I | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy zapisu konstrukcji z elementami geometrii wykreślnej | 3 | 0 | 0 | 0 | 675 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Równania różniczkowe | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Techniki komputerowe | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Technologia | 3 | 675 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Mechanika płynów | 3 | 450 | 225 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do mechatroniki | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektrotechnika i elektronika II | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika ogólna II | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metrologia i zamienność | 2 | 225 | 225 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria mechaniki i podstaw automatyki | 4 | 450 | 0 | 0 | 225 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do systemów mikroprocesowych | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów I | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zaawansowane modelowanie geometryczne | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Inżynieria programowania | 2 | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium mechaniki płynów | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Mechatroniczne systemy sensoryczne i wykonawcze | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pomiary wielkości dynamicznych | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy automatyki | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Termodynamika | 3 | 450 | 225 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy elektroniczne w systemach sterowania i regulacji | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Drgania mechaniczne | 3 | 450 | 225 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji maszyn | 4 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn I | 2 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria mechaniki i podstaw automatyki | 5 | 450 | 0 | 0 | 225 | 0 | 45 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy | 4 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Komputerowe systemy w mechatronice | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstrukcje inteligentne | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium pomiarów wielkości dynamicznych | 1 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Maszyny robocze | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Napędy elektryczne | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Naprawa mechatronicznych systemów pojazdów | 1 | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy napędów hydraulicznych i pneumatycznych | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy projektowania systemów mechatronicznych | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie podstaw konstrukcji maszyn II | 2 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Silniki spalinowe | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzanie do robotyki | 1 | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do przetwarzania obrazów | 1 | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Pojazdy | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Konstrukcje inteligentne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje inteligentne | Specjalnościowe | Mechanika kompozytów | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki numeryczne analizy | 4 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Teoria drgań układów ciągłych | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja maszyn roboczych | 4 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Dźwigi osobowe | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Maszyny budowlane | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów | Specjalnościowe | Mechatronika pojazdów | 4 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Pokładowa diagnostyka pojazdów | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych | Specjalnościowe | Automatyzacja maszyn roboczych | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechatronika pojazdów | 4 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy napędowe pojazdów | 3 | 450 | 0 | 225 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Diagnostyka układów mechatronicznych | 1 | 0 | 0 | 2250 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Modele funkcjonalne maszyn roboczych | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie diagnostyczne systemów mechatronicznych | 1 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy MES | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 600 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Projektowanie systemów mechatronicznych | 2 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przetwarzanie i analiza obrazów | 3 | 225 | 0 | 450 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Układy hydrauliczne i pneumatyczne | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka III | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy diagnostyki | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Konstrukcje inteligentne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Konstrukcje inteligentne | Specjalnościowe | Aktywna redukcja drgań układów mechanicznych | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Analiza sygnałów wielowymiarowych | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały inteligentne | 3 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika maszyn roboczych | Specjalnościowe | Podstawy elektromechanicznych napędów hybrydowych | 3 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy modelowania i sterowania maszyn roboczych | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy monitorowania maszyn roboczych | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów | Specjalnościowe | Akustyka pojazdów | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pojazdy autonomiczne | 3 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy informatyczne pojazdów | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Specjalność: Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych | Specjalnościowe | Systemy informatyczne pojazdów | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia dźwigów osobowych | 3 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia maszyn budowlanych | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
HES | Obowiązkowe | Ekonomia | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot społeczno-humanistyczny | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów mechatronicznych | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | PLM - podejście bazodanowe | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 2250 | 0 | 150 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |