Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Automatyka i Robotyka | Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych | 2019/2020 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Automatyka i Robotyka | brak |
Cele:
Absolwenci studiów inżynierskich kierunku Automatyka i Robotyka posiadają wiedzę i umiejętności potrzebne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu automatyki i robotyki. Potrafią projektować, programować oraz zajmować się wdrażaniem i eksploatacją współczesnych systemów automatyki i robotyki w różnych zastosowaniach. Posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu: elektroniki, informatyki, modelowania i identyfikacji procesów, sterowania automatycznego i robotyki, w szczególności algorytmów obliczeniowych wykorzystywanych we współczesnej automatyce i robotyce. Potrafią wykorzystywać nowoczesny sprzęt i oprogramowanie oraz potrafią opracować własne oprogramowanie pomocne podczas projektowania i eksploatacji systemów automatyki i robotyki. Mogą podejmować pracę w firmach i instytucjach zajmujących się projektowaniem lub wykorzystujących rozwiązania z dziedziny automatyki i robotyki oraz prowadzić własną działalność gospodarczą. Są przygotowani do efektywnej pracy w zespole, samokształcenia, dalszego rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji, a tym samym do adaptacji wymuszonej zmianami na rynku pracy Są przygotowani do podjęcia studiów magisterskich.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunek: automatyka i robotyka | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Podstawy prawa - ochrona własności intelektualnej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Aparatura automatyki i robotyki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Algebra liniowa | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Analiza i równania różniczkowe 1 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy programowania (I) | 6 | 30 | 15 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Podstawy techniki cyfrowej | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: automatyka i robotyka | Język obcy | Foreign language 1 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Analiza i równania różniczkowe 2 | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Fizyka ogólna | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne (J) | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody probabilistyczne i statystyka | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 4 | sylabus |
  |   | Podstawy elektroniki | 5 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe (I) | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: automatyka i robotyka | Język obcy | Foreign language 2 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Fizyczne podstawy przetwarzania informacji | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Programowanie zdarzeniowe (I) | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sterowniki Programowalne | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Teoria sygnałów i informacji | 5 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do robotyki | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: automatyka i robotyka | Język obcy | Foreign Language 3 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Anatomia robotów | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie i identyfikacja | 4 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy badań operacyjnych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sterowanie procesami | 4 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technika mikroprocesorowa | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: automatyka i robotyka | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Sztuka myślenia i uczenia się | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Diagnostyka procesów przemysłowych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne kierunku AiR | 9 | 60 | 0 | 45 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Systemy automatyki DCS i SCADA | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Systemy mikroprocesorowe w sterowaniu | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne techniczne | 6 | 60 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: automatyka i robotyka | Praktyka zawodowa | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
  | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Przedsiębiorczość w praktyce | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Przedmioty techniczne | Pracownia dyplomowa inżynierska | 3 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projektowanie układów sterowania (projekt grupowy) | 6 | 0 | 15 | 30 | 30 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne kierunku AiR | 11 | 90 | 0 | 45 | 0 | 0 | 135 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne techniczne | 8 | 75 | 0 | 30 | 0 | 0 | 135 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek: automatyka i robotyka | Przedmioty techniczne | Przedmioty obieralne kierunku AiR | 7 | 60 | 0 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne techniczne | 6 | 60 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej | 15 | 0 | 0 | 0 | 135 | 0 | 135 | sylabus |
  |   | Redakcja i edycja pracy dyplomowej inżynierskiej | 0 | 0 | 0 | 0 | 300 | 0 | 300 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe inżynierskie | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- ma wiedzę z zakresu matematyki, w tym wiedzę z zakresu: - algebry liniowej, - analizy matematycznej, - równań różniczkowych i różnicowych, - metod probabilistycznych oraz statystyki, - metod numerycznych; oraz wiedzę z zakresu fizyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu automatyki i robotyki
- Efekt K_W02
- ma podstawową wiedzę w zakresie elektroniki, w tym wiedzę z zakresu: - podstaw techniki cyfrowej, - teorii sygnałów i informacji, - elektroniki cyfrowej, - techniki mikroprocesorowej
- Efekt K_W03
- ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, w tym wiedzę z zakresu: - podstaw programowania, - programowania obiektowego, - programowania zdarzeniowego, - sieci komputerowych, - systemów czasu rzeczywistego
- Efekt K_W04
- ma podstawową wiedzę z zakresu badań operacyjnych
- Efekt K_W05
- ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki, w tym wiedzę szczegółową niezbędną do doboru nastaw i projektowania następujących algorytmów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym: - liniowego algorytmu regulacji ze sprzężeniem od stanu, - liniowego algorytmu regulacji PID, - prostego nieliniowego – rozmytego – algorytmu regulacji ze sprzężeniem od stanu, - prostego nieliniowego – rozmytego – algorytmu regulacji PID, - prostych algorytmów regulacji predykcyjnej bazujących na modelach liniowych, - prostych algorytmów regulacji predykcyjnej bazujących na modelach nieliniowych – rozmytych
- Efekt K_W06
- zna podstawy syntezy modeli fizycznych różnych procesów, a także najczęściej stosowane w praktyce modele empiryczne i podstawowe metody ich identyfikacji
- Efekt K_W07
- zna budowę podstawowych rodzajów robotów mobilnych, więzy ruchu oraz charakterystyki ruchu wybranych robotów kołowych, modele kinematyki podstawowych baz jezdnych oraz podstawowe metody lokalizacji, budowy mapy otoczenia i planowania ścieżek ruchu robota mobilnego
- Efekt K_W08
- zna strukturę układu sterowania robota, jego elementy konstrukcyjne oraz podstawowe pojęcia związane z modelowaniem, sterowaniem i programowaniem robotów
- Efekt K_W09
- zna urządzenia wykonawcze, pomiarowe i sterujące stosowane w układach automatyki i robotach; zna kwestie bezpieczeństwa i odpowiednie normy
- Efekt K_W10
- zna możliwości wykorzystania sterowników programowalnych (PLC), zna podstawy programowania sterowników
- Efekt K_W11
- zna najważniejsze metody diagnostyki stosowane we współczesnych systemach automatyki, zarówno klasyczne, jak i oparte na sztucznej inteligencji
- Efekt K_W12
- zna zasadę działania i funkcje rozproszonych systemów sterowania (DCS) oraz systemów nadzoru i zbierania danych (SCADA); zna zadania i funkcje stacji procesowych, operatorskich i inżynierskich; zna najpopularniejsze standardy sieci przemysłowych i ich zakres zastosowania
- Efekt K_W13
- ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu automatyki i robotyki, elektroniki oraz informatyki
- Efekt K_W14
- ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
- Efekt K_W15
- zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu automatyki i robotyki oraz programy komputerowe wspomagające projektowanie
- Efekt K_W16
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
- Efekt K_W17
- ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W18
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
- Efekt K_W19
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla automatyki i robotyki
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt K_K03
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt K_K04
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- Efekt K_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
- Efekt K_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt K_U03
- potrafi przygotować w języku polskim i w języku angielskim dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu automatyki i robotyki
- Efekt K_U04
- potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu automatyki i robotyki
- Efekt K_U05
- ma umiejętność samokształcenia się
- Efekt K_U06
- ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla automatyki i robotyki, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt K_U07
- potrafi posługiwać się regułami logiki matematycznej w zastosowaniach matematycznych i technicznych
- Efekt K_U08
- potrafi wykorzystać poznane metody oraz modele matematyczne i probabilistyczne do analizy podstawowych zagadnień fizycznych i technicznych oraz do obróbki danych
- Efekt K_U09
- potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki oraz odpowiednie narzędzia matematyczne do rozwiązywania typowych zadań z mechaniki, elektrodynamiki i optyki
- Efekt K_U10
- potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
- Efekt K_U11
- potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt K_U12
- potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
- Efekt K_U13
- potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
- Efekt K_U14
- ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt K_U15
- potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
- Efekt K_U16
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów – istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
- Efekt K_U17
- potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla automatyki i robotyki
- Efekt K_U18
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia; potrafi zastosować programy komputerowe wspomagające projektowanie oraz potrafi opracować własne proste aplikacje pomocne podczas projektowania
- Efekt K_U19
- potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla automatyki i robotyki, używając właściwych metod, technik i narzędzi
- Efekt K_U20
- potrafi projektować i uruchamiać układy cyfrowe
- Efekt K_U21
- potrafi opracowywać i uruchamiać programy komputerowe z wykorzystaniem następujących technik: - programowania strukturalnego, - programowania obiektowego, - programowania zdarzeniowego
- Efekt K_U22
- potrafi posługiwać się sieciami komputerowymi, potrafi projektować proste sieci komputerowe, potrafi administrować prostymi sieciami komputerowymi
- Efekt K_U23
- potrafi projektować, programować i uruchamiać proste systemy mikroprocesorowe i wbudowane
- Efekt K_U24
- potrafi zastosować podstawowe modele matematyczne, metody i narzędzia badań operacyjnych do formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych
- Efekt K_U25
- potrafi zaprojektować następujące algorytmy regulacji ze sprzężeniem zwrotnym: - liniowy algorytm regulacji ze sprzężeniem od stanu, - liniowy algorytm regulacji PID, - prosty nieliniowy – rozmyty – algorytm regulacji ze sprzężeniem od stanu, - prosty nieliniowy – rozmyty – algorytm regulacji PID, - proste algorytmy regulacji predykcyjnej bazujące na modelach liniowych, - proste algorytmy regulacji predykcyjnej bazujących na modelach nieliniowych – rozmytych
- Efekt K_U26
- potrafi dokonać syntezy podstawowych modeli fizycznych różnych procesów oraz przeprowadzić identyfikację najczęściej stosowanych w praktyce modeli empirycznych
- Efekt K_U27
- potrafi opisać ruch prostych robotów kołowych i określić ich możliwości ruchowe, wybrać i zastosować dla danego robota algorytmy sterowania ruchem, lokalizacji robota i budowy mapy otoczenia
- Efekt K_U28
- potrafi zaprojektować strukturę prostego układu sterowania robota oraz rozwiązać proste i odwrotne zagadnienie kinematyki oraz dynamiki dla układów płaskich
- Efekt K_U29
- potrafi dobrać odpowiedni sprzęt automatyki i robotyki do realizacji rozwiązywanego zadania
- Efekt K_U30
- potrafi opracowywać i uruchamiać programy dla sterowników programowalnych (PLC)
- Efekt K_U31
- potrafi dokonać analizy diagnostycznej obiektów i zaprojektować oraz analizować proste układy diagnostyczne dla procesów przemysłowych
- Efekt K_U32
- potrafi wykorzystywać rozproszone systemy sterowania (DCS) i programować aplikacje systemów nadzoru i zbierania danych (SCADA) oraz systemy wizualizacji; potrafi konfigurować sieciowe systemy sterowania; potrafi programować zadania sterowania rozproszonego
- Efekt K_U33
- potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie wymagające wiedzy o trendach rozwojowych z zakresu automatyki i robotyki, elektroniki oraz informatyki
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt K_K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
- Efekt K_K03
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt K_K04
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- Efekt K_K05
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
- Efekt K_K06
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Efekt K_K07
- ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały