Program Wydział Rok akademicki Stopień
Automatyka i Robotyka Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych 2019/2020 inż
Rodzaj Kierunek Koordynator ECTS
Stacjonarne Automatyka i Robotyka brak

Cele:

Absolwenci studiów inżynierskich kierunku Automatyka i Robotyka posiadają wiedzę i umiejętności potrzebne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu automatyki i robotyki. Potrafią projektować, programować oraz zajmować się wdrażaniem i eksploatacją współczesnych systemów automatyki i robotyki w różnych zastosowaniach. Posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu: elektroniki, informatyki, modelowania i identyfikacji procesów, sterowania automatycznego i robotyki, w szczególności algorytmów obliczeniowych wykorzystywanych we współczesnej automatyce i robotyce. Potrafią wykorzystywać nowoczesny sprzęt i oprogramowanie oraz potrafią opracować własne oprogramowanie pomocne podczas projektowania i eksploatacji systemów automatyki i robotyki. Mogą podejmować pracę w firmach i instytucjach zajmujących się projektowaniem lub wykorzystujących rozwiązania z dziedziny automatyki i robotyki oraz prowadzić własną działalność gospodarczą. Są przygotowani do efektywnej pracy w zespole, samokształcenia, dalszego rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji, a tym samym do adaptacji wymuszonej zmianami na rynku pracy Są przygotowani do podjęcia studiów magisterskich.

Warunki przyjęć:

http://www.pw.edu.pl/Kandydaci

Efekty uczenia się


Semestr 1:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaPrzedmioty ekonomiczno-społeczne Podstawy prawa - ochrona własności intelektualnej 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
 Przedmioty techniczne Aparatura automatyki i robotyki 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Algebra liniowa 6 30 30 0 0 0 60 sylabus
   Analiza i równania różniczkowe 1 6 30 30 0 0 0 60 sylabus
   Podstawy programowania (I) 6 30 15 30 0 0 75 sylabus
   Podstawy techniki cyfrowej 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
∑=29
Suma semestr: ∑=

Semestr 2:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaJęzyk obcy Foreign language 1 4 0 60 0 0 0 60 sylabus
 Przedmioty techniczne Analiza i równania różniczkowe 2 4 30 15 0 0 0 45 sylabus
   Fizyka ogólna 4 30 30 0 0 0 0 sylabus
   Metody numeryczne (J) 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
   Metody probabilistyczne i statystyka 5 30 30 0 0 0 4 sylabus
   Podstawy elektroniki 5 30 15 15 0 0 60 sylabus
   Programowanie obiektowe (I) 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
∑=31
Suma semestr: ∑=

Semestr 3:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaJęzyk obcy Foreign language 2 4 0 60 0 0 0 60 sylabus
 Przedmioty techniczne Fizyczne podstawy przetwarzania informacji 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Podstawy automatyki 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Programowanie zdarzeniowe (I) 4 30 0 0 30 0 60 sylabus
   Sterowniki Programowalne 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Teoria sygnałów i informacji 5 30 15 15 0 0 60 sylabus
   Wstęp do robotyki 5 30 0 30 0 0 45 sylabus
∑=30
Suma semestr: ∑=

Semestr 4:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaJęzyk obcy Foreign Language 3 4 0 60 0 0 0 60 sylabus
 Przedmioty techniczne Anatomia robotów 4 15 0 30 0 0 45 sylabus
   Modelowanie i identyfikacja 4 30 15 0 15 0 60 sylabus
   Podstawy badań operacyjnych 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Sieci komputerowe 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Sterowanie procesami 4 30 15 0 15 0 60 sylabus
   Technika mikroprocesorowa 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
∑=30
Suma semestr: ∑=

Semestr 5:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaPrzedmioty ekonomiczno-społeczne Sztuka myślenia i uczenia się 2 0 30 0 0 0 0 sylabus
 Przedmioty techniczne Diagnostyka procesów przemysłowych 3 15 0 15 0 0 30 sylabus
   Przedmioty obieralne kierunku AiR 9 60 0 45 0 0 105 sylabus
   Systemy automatyki DCS i SCADA 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Systemy mikroprocesorowe w sterowaniu 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Przedmioty obieralne techniczne 6 60 0 30 0 0 60 sylabus
∑=24
 ObieralneKreatywny Semestr Projektowania        Informacje
Suma semestr: ∑=

Semestr 6:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaPraktyka zawodowa Praktyka zawodowa 4 0 0 0 0 0 160 sylabus
 Przedmioty ekonomiczno-społeczne Przedsiębiorczość w praktyce 2 0 30 0 0 0 0 sylabus
 Przedmioty techniczne Pracownia dyplomowa inżynierska 3 0 0 0 45 0 45 sylabus
   Projektowanie układów sterowania (projekt grupowy) 6 0 15 30 30 0 75 sylabus
   Przedmioty obieralne kierunku AiR 11 90 0 45 0 0 135 sylabus
   Przedmioty obieralne techniczne 8 75 0 30 0 0 135 sylabus
∑=9
 ObieralneKreatywny Semestr Projektowania        Informacje
Suma semestr: ∑=

Semestr 7:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: automatyka i robotykaPrzedmioty techniczne Przedmioty obieralne kierunku AiR 7 60 0 30 0 0 90 sylabus
   Przedmioty obieralne techniczne 6 60 0 30 0 0 60 sylabus
   Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej 15 0 0 0 135 0 135 sylabus
   Redakcja i edycja pracy dyplomowej inżynierskiej 0 0 0 0 300 0 300 sylabus
   Seminarium dyplomowe inżynierskie 2 0 30 0 0 0 30 sylabus
∑=30
 ObieralneKreatywny Semestr Projektowania        Informacje
Suma semestr: ∑=

Efekty kierunkowe

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W01
ma wiedzę z zakresu matematyki, w tym wiedzę z zakresu: - algebry liniowej, - analizy matematycznej, - równań różniczkowych i różnicowych, - metod probabilistycznych oraz statystyki, - metod numerycznych; oraz wiedzę z zakresu fizyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu automatyki i robotyki
Efekt K_W02
ma podstawową wiedzę w zakresie elektroniki, w tym wiedzę z zakresu: - podstaw techniki cyfrowej, - teorii sygnałów i informacji, - elektroniki cyfrowej, - techniki mikroprocesorowej
Efekt K_W03
ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, w tym wiedzę z zakresu: - podstaw programowania, - programowania obiektowego, - programowania zdarzeniowego, - sieci komputerowych, - systemów czasu rzeczywistego
Efekt K_W04
ma podstawową wiedzę z zakresu badań operacyjnych
Efekt K_W05
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki, w tym wiedzę szczegółową niezbędną do doboru nastaw i projektowania następujących algorytmów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym: - liniowego algorytmu regulacji ze sprzężeniem od stanu, - liniowego algorytmu regulacji PID, - prostego nieliniowego – rozmytego – algorytmu regulacji ze sprzężeniem od stanu, - prostego nieliniowego – rozmytego – algorytmu regulacji PID, - prostych algorytmów regulacji predykcyjnej bazujących na modelach liniowych, - prostych algorytmów regulacji predykcyjnej bazujących na modelach nieliniowych – rozmytych
Efekt K_W06
zna podstawy syntezy modeli fizycznych różnych procesów, a także najczęściej stosowane w praktyce modele empiryczne i podstawowe metody ich identyfikacji
Efekt K_W07
zna budowę podstawowych rodzajów robotów mobilnych, więzy ruchu oraz charakterystyki ruchu wybranych robotów kołowych, modele kinematyki podstawowych baz jezdnych oraz podstawowe metody lokalizacji, budowy mapy otoczenia i planowania ścieżek ruchu robota mobilnego
Efekt K_W08
zna strukturę układu sterowania robota, jego elementy konstrukcyjne oraz podstawowe pojęcia związane z modelowaniem, sterowaniem i programowaniem robotów
Efekt K_W09
zna urządzenia wykonawcze, pomiarowe i sterujące stosowane w układach automatyki i robotach; zna kwestie bezpieczeństwa i odpowiednie normy
Efekt K_W10
zna możliwości wykorzystania sterowników programowalnych (PLC), zna podstawy programowania sterowników
Efekt K_W11
zna najważniejsze metody diagnostyki stosowane we współczesnych systemach automatyki, zarówno klasyczne, jak i oparte na sztucznej inteligencji
Efekt K_W12
zna zasadę działania i funkcje rozproszonych systemów sterowania (DCS) oraz systemów nadzoru i zbierania danych (SCADA); zna zadania i funkcje stacji procesowych, operatorskich i inżynierskich; zna najpopularniejsze standardy sieci przemysłowych i ich zakres zastosowania
Efekt K_W13
ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu automatyki i robotyki, elektroniki oraz informatyki
Efekt K_W14
ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Efekt K_W15
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu automatyki i robotyki oraz programy komputerowe wspomagające projektowanie
Efekt K_W16
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Efekt K_W17
ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Efekt K_W18
zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Efekt K_W19
zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla automatyki i robotyki

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Efekt K_K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekt K_K04
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Efekt K_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Efekt K_U02
potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Efekt K_U03
potrafi przygotować w języku polskim i w języku angielskim dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu automatyki i robotyki
Efekt K_U04
potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu automatyki i robotyki
Efekt K_U05
ma umiejętność samokształcenia się
Efekt K_U06
ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla automatyki i robotyki, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Efekt K_U07
potrafi posługiwać się regułami logiki matematycznej w zastosowaniach matematycznych i technicznych
Efekt K_U08
potrafi wykorzystać poznane metody oraz modele matematyczne i probabilistyczne do analizy podstawowych zagadnień fizycznych i technicznych oraz do obróbki danych
Efekt K_U09
potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki oraz odpowiednie narzędzia matematyczne do rozwiązywania typowych zadań z mechaniki, elektrodynamiki i optyki
Efekt K_U10
potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Efekt K_U11
potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Efekt K_U12
potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Efekt K_U13
potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Efekt K_U14
ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Efekt K_U15
potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Efekt K_U16
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów – istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Efekt K_U17
potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla automatyki i robotyki
Efekt K_U18
potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia; potrafi zastosować programy komputerowe wspomagające projektowanie oraz potrafi opracować własne proste aplikacje pomocne podczas projektowania
Efekt K_U19
potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla automatyki i robotyki, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Efekt K_U20
potrafi projektować i uruchamiać układy cyfrowe
Efekt K_U21
potrafi opracowywać i uruchamiać programy komputerowe z wykorzystaniem następujących technik: - programowania strukturalnego, - programowania obiektowego, - programowania zdarzeniowego
Efekt K_U22
potrafi posługiwać się sieciami komputerowymi, potrafi projektować proste sieci komputerowe, potrafi administrować prostymi sieciami komputerowymi
Efekt K_U23
potrafi projektować, programować i uruchamiać proste systemy mikroprocesorowe i wbudowane
Efekt K_U24
potrafi zastosować podstawowe modele matematyczne, metody i narzędzia badań operacyjnych do formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych
Efekt K_U25
potrafi zaprojektować następujące algorytmy regulacji ze sprzężeniem zwrotnym: - liniowy algorytm regulacji ze sprzężeniem od stanu, - liniowy algorytm regulacji PID, - prosty nieliniowy – rozmyty – algorytm regulacji ze sprzężeniem od stanu, - prosty nieliniowy – rozmyty – algorytm regulacji PID, - proste algorytmy regulacji predykcyjnej bazujące na modelach liniowych, - proste algorytmy regulacji predykcyjnej bazujących na modelach nieliniowych – rozmytych
Efekt K_U26
potrafi dokonać syntezy podstawowych modeli fizycznych różnych procesów oraz przeprowadzić identyfikację najczęściej stosowanych w praktyce modeli empirycznych
Efekt K_U27
potrafi opisać ruch prostych robotów kołowych i określić ich możliwości ruchowe, wybrać i zastosować dla danego robota algorytmy sterowania ruchem, lokalizacji robota i budowy mapy otoczenia
Efekt K_U28
potrafi zaprojektować strukturę prostego układu sterowania robota oraz rozwiązać proste i odwrotne zagadnienie kinematyki oraz dynamiki dla układów płaskich
Efekt K_U29
potrafi dobrać odpowiedni sprzęt automatyki i robotyki do realizacji rozwiązywanego zadania
Efekt K_U30
potrafi opracowywać i uruchamiać programy dla sterowników programowalnych (PLC)
Efekt K_U31
potrafi dokonać analizy diagnostycznej obiektów i zaprojektować oraz analizować proste układy diagnostyczne dla procesów przemysłowych
Efekt K_U32
potrafi wykorzystywać rozproszone systemy sterowania (DCS) i programować aplikacje systemów nadzoru i zbierania danych (SCADA) oraz systemy wizualizacji; potrafi konfigurować sieciowe systemy sterowania; potrafi programować zadania sterowania rozproszonego
Efekt K_U33
potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie wymagające wiedzy o trendach rozwojowych z zakresu automatyki i robotyki, elektroniki oraz informatyki

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Efekt K_K02
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Efekt K_K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Efekt K_K04
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Efekt K_K05
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Efekt K_K06
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Efekt K_K07
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały