Program Wydział Rok akademicki Stopień
Mechatronika Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych 2015/2016 mgr
Rodzaj Kierunek Koordynator ECTS
Stacjonarne Mechatronika Dziekan Wydziału SiMR prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski

Cele:

Celem programu kształcenia na kierunku Mechatronika jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn, pojazdów oraz systemów mechatronicznych. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Ze względu na ukierunkowanie efektów kształcenia na wymagania stawiane przez przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, program kształcenia na kierunku MTR Wydziału SiMR w szerokim zakresie uwzględnia zagadnienia z dziedziny Mechaniki płynów, Termodynamiki, Mechaniki i Dynamiki pojazdów. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania systemów mechatronicznych stosowanych w pojazdach i maszynach roboczych oraz inteligentnych elementów infrastruktury. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania tego typu systemu, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechatronika umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych) oraz ich systemów mechatronicznych. Studenci studiów II stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • Mechatronika Pojazdów • Mechatronika Maszyn Roboczych • Konstrukcje Inteligentne • Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych

Warunki przyjęć:

http://www.pw.edu.pl/Kandydaci

Efekty uczenia się


Semestr 1:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
KierunkoweObowiązkowe Modelowanie systemów mechatronicznych 2 15 0 15 0 0 20 sylabus
∑=2
PodstawoweObowiązkowe Analiza zespolona 4 30 15 0 0 0 30 sylabus
   Diagnostyka maszyn 2 15 0 15 0 0 20 sylabus
   Fizyka IV 4 45 0 0 0 0 30 sylabus
   Mechanika III 5 30 30 0 0 0 40 sylabus
   Metody numeryczne w mechanice 2 15 0 15 0 0 20 sylabus
   Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka 4 30 15 0 0 0 30 sylabus
   Zintegrowane systemy wytwarzania 3 30 0 15 0 0 30 sylabus
∑=24
SpecjalnościoweSpecjalnościowe Modelowanie i sterowanie maszyn roboczych 2 15 0 15 0 0 20 sylabus
   Rozproszone systemy mechatroniczne 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
∑=4
Suma semestr: ∑=

Semestr 2:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
KierunkoweObowiązkowe Modelowanie maszyn roboczych 2 15 15 0 0 0 20 sylabus
   Planowanie ruchu pojazdów autonomicznych 3 15 0 15 0 0 20 sylabus
   Praca przejściowa 4 0 0 0 75 0 50 sylabus
   Sieci komputerowe 1 15 0 0 0 0 10 sylabus
   Sterowanie i regulacja maszyn roboczych 2 15 15 0 0 0 20 sylabus
   Systemy czasu rzeczywistego 2 15 0 15 0 0 20 sylabus
   Uszkodzeniowo zorientowane sterowanie układami dynamicznymi 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
   Zaawansowane metody analizy sygnałów i obrazów 3 15 0 15 0 0 20 sylabus
∑=19
PodstawoweObowiązkowe Algorytmy genetyczne i sieci neuronowe 3 30 0 15 0 0 30 sylabus
   Bezpieczeństwo systemów technicznych 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
   Modelowanie komputerowe w praktyce inżynierskiej 2 15 0 15 0 0 20 sylabus
∑=7
SpecjalnościoweSpecjalnościowe Kogeneracja energii w pojazdach 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
   Napędy hybrydowe 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
∑=4
Suma semestr: ∑=

Semestr 3:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
HESObowiązkowe Podstawy prawa pracy 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
   Przedmiot społeczno-humanistyczny 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
∑=4
KierunkoweObowiązkowe Praca dyplomowa 20 0 0 0 270 0 180 sylabus
   Praktyka dyplomowa - 4 tygodnie 4 0 0 0 0 0 0 sylabus
   Seminarium dyplomowe 2 0 30 0 0 0 20 sylabus
∑=26
SpecjalnościoweSpecjalnościowe Identyfikacja hałasowo-wibracyjna zagrożeń środowiska 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
   Termoakustyka 2 30 0 0 0 0 20 sylabus
∑=4
Suma semestr: ∑=

Efekty kierunkowe

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KMchtr2_W01
ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, mechaniki, metod numerycznych, metod optymalizacji w tym algorytmów genetycznych i sieci neuronowych niezbędnych do: 1. modelowania i analizy zaawansowanych problemów projektowych systemów mechatronicznych maszyn i pojazdów, 2. modelowania i syntezy zaawansowanych układów mechatronicznych, 3. modelowania i analizy, a także syntezy zaawansowanych, złożonych procesów występujących w systemach mechatronicznych
Efekt KMchtr2_W02
ma elementarną wiedzę w zakresie fizyki ciała stałego, fizyki kwantowej, fizyki relatywistycznej i fizyki jądrowej.
Efekt KMchtr2_W03
ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki (zwłaszcza mechaniki, mechaniki płynów i termodynamiki)
Efekt KMchtr2_W04
ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki materiałów, niezbędną do prowadzenia analiz wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych, w tym z zastosowaniem systemów komputerowych
Efekt KMchtr2_W05
ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zaawansowanych problemów modelowania i analizy stosowanych w mechanice płynów i termodynamice
Efekt KMchtr2_W06
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie nowoczesnych materiałów stosowanych w budowie maszyn i sposobów wyznaczania ich właściwości mechanicznych, jak również zna aspekty ekonomiczne ich stosowania
Efekt KMchtr2_W07
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie współczesnych zintegrowanych systemów mechatronicznych
Efekt KMchtr2_W08
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie rozwiązań stosowanych w układach mechatronicznych maszyn i pojazdów,
Efekt KMchtr2_W09
ma podstawową wiedzę w zakresie współczesnych zastosowań robotyki w systemach mechatronicznych pojazdów i maszyn roboczych
Efekt KMchtr2_W10
ma elementarną wiedzę w zakresie integracji procesów projektowania i wytwarzania systemów mechatronicznych w odniesieniu do pojazdów i maszyn roboczych
Efekt KMchtr2_W11
ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowego modelowania problemów budowy maszyn i pojazdów
Efekt KMchtr2_W12
ma podstawową wiedzę w zakresie badań i modelowania układów mechatronicznych maszyn i pojazdów
Efekt KMchtr2_W13
zna i rozumie podstawowe podejścia stosowane w procesach modelowania i badania współczesnych maszyn i pojazdów
Efekt KMchtr2_W14
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie diagnostyki zaawansowanych technicznie maszyn i pojazdów
Efekt KMchtr2_W15
zna i rozumie podstawowe metody stosowane w modelowaniu bezpieczeństwa układów technicznych
Efekt KMchtr2_W16
ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami własności intelektualnej i prawa patentowego,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KMchtr2_U01
potrafi wykorzystać poznane metody modelowania matematycznego we wspomaganiu realizacji procesów inżynierskich
Efekt KMchtr2_U02
potrafi zastosować poznane metody i narzędzia modelowania, i analizy w procesach rozwiązywania zaawansowanych problemów projektowych w budowie maszyn, pojazdów i systemów mechatronicznych
Efekt KMchtr2_U03
potrafi skutecznie przeprowadzić proces modelowania i syntezy zaawansowanych, układów mechatronicznych.
Efekt KMchtr2_U04
potrafi dobrać odpowiednie materiały konstrukcyjne dla projektowanych elementów maszyn i pojazdów na podstawie znajomości ich właściwości mechanicznych