Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych | 2015/2016 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechatronika | Dziekan Wydziału SiMR prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski |
Cele:
Celem programu kształcenia na kierunku Mechatronika jest dostarczenie absolwentom obszernej wiedzy z przedmiotów podstawowych oraz dobrze podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu budowy maszyn, pojazdów oraz systemów mechatronicznych. Celem programu jest również wyrobienie w nich interdyscyplinarnego, systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami komputerowo wspomaganego procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu. Ze względu na ukierunkowanie efektów kształcenia na wymagania stawiane przez przemysł szeroko pojętych pojazdów i maszyn roboczych, program kształcenia na kierunku MTR Wydziału SiMR w szerokim zakresie uwzględnia zagadnienia z dziedziny Mechaniki płynów, Termodynamiki, Mechaniki i Dynamiki pojazdów. Znaczna cześć programu kształcenia odnosi się do układów napędowych maszyn i pojazdów opartych o napędy mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Nie mniej istotna część programu kształcenia odnosi się do projektowania systemów mechatronicznych stosowanych w pojazdach i maszynach roboczych oraz inteligentnych elementów infrastruktury. W programie kształcenia duża część efektów dotyczy procesu wytwarzania tego typu systemu, bez którego znajomości trudno jest poprawnie zaprojektować elementy układów napędowych i konstrukcji nośnych maszyn i pojazdów. Kierunek Mechatronika umożliwia zdobycie wszechstronnej wiedzy inżynierskiej w zakresie ogólnej budowy maszyn, jak również wiedzy specjalistycznej, dotyczącej projektowania, wytwarzania, bezpieczeństwa, sterowania i eksploatacji szerokiej gamy obiektów wydziału, tj. pojazdów (samochodów, ciągników, pojazdów szynowych, pojazdów specjalnych) i maszyn roboczych (budowlanych, drogowych, dźwignic, przenośników i innych) oraz ich systemów mechatronicznych. Studenci studiów II stopnia mają do wyboru następujące specjalności: • Mechatronika Pojazdów • Mechatronika Maszyn Roboczych • Konstrukcje Inteligentne • Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie systemów mechatronicznych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza zespolona | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Diagnostyka maszyn | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Fizyka IV | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika III | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w mechanice | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zintegrowane systemy wytwarzania | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Modelowanie i sterowanie maszyn roboczych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Rozproszone systemy mechatroniczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Modelowanie maszyn roboczych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Planowanie ruchu pojazdów autonomicznych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Sterowanie i regulacja maszyn roboczych | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Systemy czasu rzeczywistego | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Uszkodzeniowo zorientowane sterowanie układami dynamicznymi | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Zaawansowane metody analizy sygnałów i obrazów | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algorytmy genetyczne i sieci neuronowe | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Bezpieczeństwo systemów technicznych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Modelowanie komputerowe w praktyce inżynierskiej | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Kogeneracja energii w pojazdach | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Napędy hybrydowe | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | Obowiązkowe | Podstawy prawa pracy | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot społeczno-humanistyczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 270 | 0 | 180 | sylabus |
  |   | Praktyka dyplomowa - 4 tygodnie | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Specjalnościowe | Specjalnościowe | Identyfikacja hałasowo-wibracyjna zagrożeń środowiska | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Termoakustyka | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KMchtr2_W01
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, mechaniki, metod numerycznych, metod optymalizacji w tym algorytmów genetycznych i sieci neuronowych niezbędnych do: 1. modelowania i analizy zaawansowanych problemów projektowych systemów mechatronicznych maszyn i pojazdów, 2. modelowania i syntezy zaawansowanych układów mechatronicznych, 3. modelowania i analizy, a także syntezy zaawansowanych, złożonych procesów występujących w systemach mechatronicznych
- Efekt KMchtr2_W02
- ma elementarną wiedzę w zakresie fizyki ciała stałego, fizyki kwantowej, fizyki relatywistycznej i fizyki jądrowej.
- Efekt KMchtr2_W03
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki (zwłaszcza mechaniki, mechaniki płynów i termodynamiki)
- Efekt KMchtr2_W04
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki materiałów, niezbędną do prowadzenia analiz wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych, w tym z zastosowaniem systemów komputerowych
- Efekt KMchtr2_W05
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zaawansowanych problemów modelowania i analizy stosowanych w mechanice płynów i termodynamice
- Efekt KMchtr2_W06
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie nowoczesnych materiałów stosowanych w budowie maszyn i sposobów wyznaczania ich właściwości mechanicznych, jak również zna aspekty ekonomiczne ich stosowania
- Efekt KMchtr2_W07
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie współczesnych zintegrowanych systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr2_W08
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie rozwiązań stosowanych w układach mechatronicznych maszyn i pojazdów,
- Efekt KMchtr2_W09
- ma podstawową wiedzę w zakresie współczesnych zastosowań robotyki w systemach mechatronicznych pojazdów i maszyn roboczych
- Efekt KMchtr2_W10
- ma elementarną wiedzę w zakresie integracji procesów projektowania i wytwarzania systemów mechatronicznych w odniesieniu do pojazdów i maszyn roboczych
- Efekt KMchtr2_W11
- ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowego modelowania problemów budowy maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr2_W12
- ma podstawową wiedzę w zakresie badań i modelowania układów mechatronicznych maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr2_W13
- zna i rozumie podstawowe podejścia stosowane w procesach modelowania i badania współczesnych maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr2_W14
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie diagnostyki zaawansowanych technicznie maszyn i pojazdów
- Efekt KMchtr2_W15
- zna i rozumie podstawowe metody stosowane w modelowaniu bezpieczeństwa układów technicznych
- Efekt KMchtr2_W16
- ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami własności intelektualnej i prawa patentowego,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KMchtr2_U01
- potrafi wykorzystać poznane metody modelowania matematycznego we wspomaganiu realizacji procesów inżynierskich
- Efekt KMchtr2_U02
- potrafi zastosować poznane metody i narzędzia modelowania, i analizy w procesach rozwiązywania zaawansowanych problemów projektowych w budowie maszyn, pojazdów i systemów mechatronicznych
- Efekt KMchtr2_U03
- potrafi skutecznie przeprowadzić proces modelowania i syntezy zaawansowanych, układów mechatronicznych.
- Efekt KMchtr2_U04
- potrafi dobrać odpowiednie materiały konstrukcyjne dla projektowanych elementów maszyn i pojazdów na podstawie znajomości ich właściwości mechanicznych