Program Wydział Rok akademicki Stopień
Informatyka Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych 2021/2022 inż
Rodzaj Kierunek Koordynator ECTS
Stacjonarne Informatyka Rajmund Kożuszek

Cele:

do uzupełnienia

Warunki przyjęć:

do uzupełnienia

Efekty uczenia się


Semestr 1:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: InformatykaPrzedmioty ekonomiczno-społeczne Podstawy prawa - ochrona własności intelektualnej 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
 Przedmioty techniczne Analiza 6 45 30 0 0 0 75 sylabus
   Matematyka konkretna 1 5 30 30 0 0 0 0 sylabus
   Podstawy informatyki i programowania 6 30 0 450 225 0 0 sylabus
   Podstawy techniki cyfrowej 6 30 0 30 0 0 0 sylabus
   Projekt zespołowy 1 5 0 30 0 30 0 0 sylabus
∑=30
Suma semestr: ∑=

Semestr 2:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: InformatykaJęzyk obcy Język obcy 1 4 0 60 0 0 0 60 sylabus
 Przedmioty techniczne Algorytmy i struktury danych 6 60 0 30 0 0 90 sylabus
   Architektura komputerów 4 45 0 15 0 0 60 sylabus
   Matematyka konkretna 2 5 30 30 0 0 0 60 sylabus
   Programowanie obiektowe 4 30 0 15 15 0 60 sylabus
   Sieci komputerowe 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Wstęp do automatyki, elektroniki i telekomunikacji 3 30 0 15 0 0 0 sylabus
∑=30
Suma semestr: ∑=

Semestr 3:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: InformatykaJęzyk obcy Język obcy 2 4 0 60 0 0 0 60 sylabus
 Przedmioty techniczne Bazy danych 1 4 30 0 30 0 0 0 sylabus
   Probabilistyka 5 30 30 0 0 0 0 sylabus
   Programowanie aplikacyjne 5 30 0 0 30 0 0 sylabus
   Systemy operacyjne 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Wprowadzenie do sztucznej inteligencji 5 30 30 0 0 0 60 sylabus
∑=28
Suma semestr: ∑=

Semestr 4:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Kierunek: InformatykaJęzyk obcy Język obcy 3 4 0 60 0 0 0 60 sylabus
 Przedmioty techniczne Bazy danych 2 4 30 0 0 15 0 0 sylabus
   Bezpieczeństwo systemów i sieci 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Systemy komputerowe w sterowaniu i pomiarach 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Sztuka wytwarzania oprogramowania 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Wprowadzenie do systemów zarządzania 5 30 0 15 30 0 0 sylabus
   Wstęp do multimediów 5 45 0 30 0 0 72 sylabus
∑=30
Suma semestr: ∑=

Semestr 5:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Specjalność: Inżynieria oprogramowania
(Rozwiń)
Inżynieria oprogramowaniaInżynieria oprogramowania Wdrażanie i utrzymanie systemów informatycznych 4 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Zarządzanie projektami informatycznymi 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
∑=8
Specjalność: Sztuczna inteligencja
(Rozwiń)
Sztuczna inteligencjaSztuczna inteligencja Przeszukiwanie i optymalizacja 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
   Uczenie maszynowe 4 30 0 0 15 0 0 sylabus
∑=8
Kierunek: InformatykaPrzedmioty techniczne Metody numeryczne 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
   Podstawy automatyki 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Podstawy elektroniki 5 30 15 15 0 0 60 sylabus
   Programowanie sieciowe 4 30 0 15 15 0 60 sylabus
   Projekt zespołowy 2 6 30 30 0 60 0 116 sylabus
   Projektowanie i integracja systemów 4 30 0 0 30 0 60 sylabus
∑=27
 ObieralneKreatywny Semestr Projektowania        Informacje
Suma semestr: ∑=

Semestr 6:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Specjalność: Inżynieria oprogramowania
(Rozwiń)
Inżynieria oprogramowaniaInżynieria oprogramowania Narzędzia typu RAD 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Sterowniki Programowalne 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
   Techniki kompilacji 4 30 0 0 30 0 60 sylabus
∑=13
Specjalność: Sztuczna inteligencja
(Rozwiń)
Sztuczna inteligencjaSztuczna inteligencja Inteligentne maszyny 4 30 15 30 0 0 0 sylabus
   Percepcja maszyn 4 30 0 30 0 0 0 sylabus
   Sztuczne sieci neuronowe 4 30 30 0 0 0 0 sylabus
∑=12
Kierunek: InformatykaPrzedmioty ekonomiczno-społeczne Przedsiębiorczość w praktyce 2 0 30 0 0 0 30 sylabus
 Przedmioty techniczne Fizyka ogólna 4 30 30 0 0 0 60 sylabus
   Paradygmaty programowania 3 15 0 30 0 0 45 sylabus
   Pracownia dyplomowa inżynierska 3 0 0 0 45 0 45 sylabus
   Praktyka zawodowa 4 0 0 0 0 0 160 sylabus
∑=12
 ObieralneKreatywny Semestr Projektowania        Informacje
Suma semestr: ∑=

Semestr 7:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Specjalność: Inżynieria oprogramowania
(Rozwiń)
Inżynieria oprogramowaniaInżynieria oprogramowania Administrowanie systemem Unix i siecią TCP/IP 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
   Architektura systemu Oracle i podstawy administrowania 4 30 0 15 0 0 45 sylabus
∑=9
Specjalność: Sztuczna inteligencja
(Rozwiń)
Sztuczna inteligencjaSztuczna inteligencja Inżynieria uczenia maszynowego 4 30 0 0 15 0 0 sylabus
   Unix - architektura, programowanie i administrowanie 4 30 0 0 15 0 45 sylabus
∑=8
Kierunek: InformatykaPrzedmioty ekonomiczno-społeczne Sztuka myślenia i uczenia się 2 0 30 0 0 0 0 sylabus
 Przedmioty techniczne Fizyczne podstawy przetwarzania informacji 4 30 0 15 0 0 0 sylabus
   Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej 15 0 0 0 135 0 135 sylabus
   Seminarium dyplomowe inżynierskie 2 0 30 0 0 0 30 sylabus
   Procesory sygnałowe 5 30 0 15 15 0 60 sylabus
   Wstęp do robotyki 5 30 0 30 0 0 60 sylabus
∑=23
 ObieralneKreatywny Semestr Projektowania        Informacje
Suma semestr: ∑=

Efekty kierunkowe

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą analizę matematyczną, logikę, teorię mnogości, algebrę, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa i statystykę matematyczną, tworzącą podstawy teoretyczne do: opisu i analizy działania algorytmów przetwarzania informacji, w tym dźwięku i obrazu, opisu i analizy algorytmów sztucznej inteligencji, optymalizacji oraz wspomagania i automatycznego podejmowania decyzji, opisu i analizy działania relacyjnych i nierelacyjnych baz danych, opisu i analizy algorytmów grafiki komputerowej.
Efekt W02
ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę klasyczną i kwantową, elektryczność i magnetyzm, optykę, fotonikę oraz elementy fizyki statystycznej i dynamiki nieliniowej, a w szczególności wiedzę: umożliwiającą zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w komponentach systemów komputerów i sieci komputerowych, stanowiącą podstawę do analizy działania i sterowania prostymi aktuatorami i robotami, umożliwiającą rozumienie fizycznych ograniczeń związanych z przetwarzaniem i przesyłaniem informacji.
Efekt W03
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki, elektroniki i telekomunikacji, obejmującą m.in.: zasadę działania i sposób użycia podstawowych elementów i układów elektronicznych, podstawy transmisji przewodowej, radiowej i optycznej, podstawowe metody sterowania.
Efekt W04
ma podstawową wiedzę w zakresie techniki cyfrowej i sprzętowych komponentów systemów komputerowych, obejmującą m.in.: podstawy techniki cyfrowej, architekturę i organizację systemów komputerowych, metody projektowania układów i systemów cyfrowych z wykorzystaniem różnych typów komponentów, tworzącą podstawy do projektowania warstwy sprzętowej systemów komputerowych
Efekt W05
ma szczegółową wiedzę w zakresie struktur danych i algorytmów, obejmującą m.in.: - liniowe, drzewiaste i grafowe struktury danych, - algorytmy sortowania i wyszukiwania informacji, - algorytmy iteracyjne i rekurencyjne, - złożoność obliczeniową, - lingwistykę matematyczną oraz automaty, tworzącą podstawy do projektowania efektywnych rozwiązań typowych problemów przetwarzania informacji
Efekt W06
ma szczegółową wiedzę w zakresie algorytmów sztucznej inteligencji, obejmującą m.in.: - algorytmy heurystyczne i optymalizacyjne, - uczenie maszynowe, - automatyczne wnioskowanie, tworzącą podstawy do wykorzystania w systemach komputerowych metod sztucznej inteligencji
Efekt W07
ma podstawową wiedzę w zakresie baz danych, obejmującą m.in.: - korzystania z baz danych w różnych kontekstach, - modelowanie danych i projektowanie baz danych, - projektowania i tworzenia systemów gromadzenia i wyszukiwania danych
Efekt W08
ma szczegółową wiedzę w zakresie tworzenia oprogramowania systemów komputerowych, obejmującą m.in.: - techniki programowania w różnych paradygmatach, - tworzenie aplikacji użytkowych, biznesowych i sieciowych, - środowiska i narzędzia do tworzenia oprogramowania, tworzącą podstawy do analizy, projektowania i tworzenia oprogramowania
Efekt W09
ma szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, obejmującą m.in.: - formułowanie wymagań dotyczących oprogramowania, - metody testowania i weryfikacji poprawności, - cykl życia systemów informatycznych, - wzorce projektowe i architektoniczne stosowane w tworzeniu oprogramowania, tworzącą podstawy do projektowania i tworzenia oprogramowania
Efekt W10
ma wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, sieci komputerowych i bezpieczeństwa systemów, obejmującą m.in.: - najważniejsze funkcje i budowa systemów operacyjnych, - podstawy użytkowania, administrowania i projektowania sieci komputerowych, - bezpieczeństwo systemów i oprogramowania, - bezpieczeństwo komunikacji, tworzącą podstawy do ich efektywnego wykorzystania w systemach komputerowych
Efekt W11
ma wiedzę w zakresie informatycznych systemów zarządzania, obejmującą m.in.: - klasyfikację systemów zarządzania, - znajomość obszarów zarządczych w przedsiębiorstwach, - modelowanie procesów biznesowych, - podstawowe algorytmy zarządzania tworzącą podstawy do projektowania i opracowywania różnorodnych systemów zarządzania
Efekt W12
ma podstawową wiedzę dotyczącą grafiki komputerowej, kompresji, przetwarzania i rozpoznawania obrazów i dźwięków
Efekt W13
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych (prawnych, ekonomicznych, etycznych i innych) uwarunkowań działalności inżynierskiej w informatyce
Efekt W14
ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, w tym ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Efekt W15
rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, związane zwłaszcza z rozwojem techniki, w szczególności problemy etyczne związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi, przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych, w tym zadań i problemów złożonych i nietypowych, związanych z systemami informatycznymi oraz ich rozwiązywaniu: a) wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu nauk podstawowych oraz nauk technicznych, b) pozyskiwać uzupełniające tę wiedzę informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; dokonywać ich selekcji, interpretacji i krytycznej oceny, integrować uzyskane informacje, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Efekt U02
potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny istniejących rozwiązań w zakresie informatyki
Efekt U03
potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, analizować i interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Efekt U04
potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych, w tym zadań i problemów złożonych i nietypowych, związanych z systemami informatycznymi oraz ich rozwiązywaniu – wykorzystać, również w sposób innowacyjny, metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne oraz odpowiednie narzędzia, dokonując właściwego wyboru tych metod i narzędzi
Efekt U05
potrafi – przy identyfikowaniu problemów i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz problemów badawczych związanych z systemami informatycznymi oraz rozwiązywaniu tych zadań – dostrzec i uwzględnić ich aspekty systemowe i pozatechniczne (ekonomiczne, społeczne, etyczne, czynnik ludzki i inne) oraz dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań
Efekt U06
potrafi ocenić możliwości funkcjonowania systemu, z uwzględnieniem wystąpienia zagrożeń; potrafi przewidzieć skutki (techniczne, ekonomiczne, społeczne i inne) działania systemu
Efekt U07
potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – zaprojektować, zrealizować, przetestować i ocenić – ze względu na właściwie dobrany zestaw kryteriów, uwzględniający także aspekty pozatechniczne – system informatyczny (program, bazę danych), używając właściwie dobranych metod i narzędzi
Efekt U08
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, także w zespole interdyscyplinarnym; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Efekt U09
potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, przygotować tekst zawierający m.in. omówienie uzyskanych wyników oraz przedstawić prezentację i uczestniczyć w dyskusji na ten temat, rzetelnie przedstawiając zalety i wady proponowanego rozwiązania
Efekt U10
potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy techniczne, zwłaszcza związane bezpośrednio lub pośrednio z informatyką, dokonywać ocen przedstawianych rozwiązań i opinii
Efekt U11
posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się (poziom B2), a także czytania ze zrozumieniem dokumentacji i instrukcji obsługi narzędzi informatycznych, urządzeń sieciowych oraz podobnych dokumentów
Efekt U12
ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i przekazywane treści
Efekt K02
rozumie ekonomiczne, społeczne i inne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje i realizowane zadania; jest gotów do podejmowania decyzji i przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych decyzji i podejmowanych działań
Efekt K03
rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązywaniu problemu; ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, podkreślania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów inżynierskich, przestrzegania i propagowania zasad etyki zawodowej, kształtowania etosu zawodu inżyniera
Efekt K04
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Efekt K05
jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych wynikających ze świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, a zwłaszcza formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżyniera-specjalisty w zakresie informatyki; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały