Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Matematyka | Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych | 2016/2017 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Matematyka | Prof. dr hab. Bohdan Macukow |
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Projekt zespołowy | 5 | 15 | 0 | 0 | 45 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria automatów i lingwistyka matematyczna | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria informacji | 6 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia algebry | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia kombinatoryki | 6 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Metody analizy funkcjonalnej w równaniach różniczkowych cząstkowych | 6 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Modelowanie ośrodków ciągłych | 6 | 60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Układy dynamiczne | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Elementy teorii ryzyka | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy analizy stochastycznej | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy matematyki finansowej | 6 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Statystyka dla finansów i ubezpieczeń | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=35 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Analiza wielowymiarowa | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium 1 | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Statystyka matematyczna II | 7 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Stosowana analiza regresji | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Algorytmy zaawansowane | 6 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny informatyczny I | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 18 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Modelowanie inżynierskie I | 6 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Problemy nieliniowe w technice | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Teoria chaosu deterministycznego | 6 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Matematyka finansowa I | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w matematyce finansowej I | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie stochastyczne rynków finansowych i ubezpieczeniowych - seminarium | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Ubezpieczenia na życie | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Biostatystyka | 6 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Data Mining | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium 2 | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Szeregi czasowe | 7 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=33 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Kody korekcyjne | 6 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie dyskretne | 6 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny informatyczny II | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 8 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne humanistyczne | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Seminarium | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze | 6 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=36 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Metody wariacyjne w technice | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot monograficzny I - Modelowanie struktur periodycznych | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmiot monograficzny II - Równania Naviera-Stokesa | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze | 4 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Analiza portfelowa | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka finansowa II | 7 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w matematyce finansowej II | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie stochastyczne rynków finansowych i ubezpieczeniowych - seminarium | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=35 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Metody Monte Carlo | 6 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty kierunkowe obieralne | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium 3 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Uogólnione modele liniowe | 6 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze | 6 | 30 | 0 | 0 | 60 | 0 | 90 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Matematyka w Naukach Informacyjnych | Wspólne | Podstawy kryptografii | 5 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Przedmioty obieralne | 8 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=33 | ||||||||||
Matematyka w Naukach Technicznych | Wspólne | Przedmioty kierunkowe obieralne | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze | 5 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Matematyka w Ubezpieczeniach i Finansach | Wspólne | Przygotowanie pracy dyplomowej | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Statystyka Matematyczna i Analiza Danych | Wspólne | Przygotowanie pracy dyplomowej | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Warsztaty badawcze | 6 | 30 | 0 | 0 | 60 | 0 | 90 | sylabus |
∑=26 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt M2_W01
- Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą modeli analitycznych, probabilistycznych, algebraicznych;
- Efekt M2_W02
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań badawczych w zakresie modelowania matematycznego;
- Efekt M2_W03
- Ma ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie matematyki;
- Efekt MNI_W01
- ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych struktur algebraicznych (w szczególności grup, quasi- grup i krat) występujących w matematyce i w zastosowaniach;
- Efekt MNI_W02
- zna pojęcia i metody stosowania działań monoidów i grup na zbiorach;
- Efekt MNI_W03
- zna algebraiczne aspekty struktur kombinatorycznych i geometrycznych, w szczególności konfiguracji kombinatorycznych i geometrii skończonych
- Efekt MNI_W04
- zna struktury algebraiczne występujące w teorii liczb, w teorii kodowania i w kryptografii
- Efekt MNI_W05
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych kodów korekcyjnych i podstawowych metod kodowania;
- Efekt MNI_W06
- zna algorytmy kodowania i dekodowania wybranych kodów cyklicznych nad dowolnymi ciałami skończonymi;
- Efekt MNI_W07
- ma podstawową wiedzę dotyczącą konstrukcji systemów kryptograficznych oraz zna klasyczne systemy kryptograficzne i kryptosystemy z kluczem publicznym;
- Efekt MNI_W08
- zna podstawowe metodologie prowadzenia projektu informatycznego
- Efekt MNI_W09
- zna podstawowe pojęcia teorii informacji oraz ich własności i zastosowania
- Efekt MNI_W10
- zna pojęcie źródła informacji i kanału komunikacyjnego, zna różne modele źródła i kanału, wie na czym polega kodowanie źródła i kanału, zna pojęcie przepustowości kanału komunikacyjnego
- Efekt MNI_W11
- zna pojęcie obliczalności, różne modele obliczeń i rozumie ograniczenia obliczalności
- Efekt MNI_W12
- zna różne rodzaje automatów skończonych i ich własności
- Efekt MNI_W13
- zna podstawowe pojęcia lingwistyki matematycznej i ich własności, rozumie znaczenie języków formalnych w informatyce
- Efekt MNI_W14
- zna teoretyczne podstawy metod rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego i podstawowe zagadnienia programowania dyskretnego;
- Efekt MNI_W15
- rozumie znaczenie pojęcia złożoności obliczeniowej algorytmu i wynikające z tego ograniczenia jego stosowania
- Efekt MNI_W16
- zna metody zliczania obiektów kombinatorycznych
- Efekt MNI_W17
- zna podstawowe techniki konstruowania algorytmów kombinatorycznych oraz różne rodzaje zaawansowanych algorytmów kombinatorycznych dokładnych i przybliżonych
- Efekt MNT_W01
- Zna pojęcie słabych rozwiązań równań różniczkowych cząstkowych i metody słabej zbieżności w analizie istnienia słabych rozwiązań.
- Efekt MNT_W02
- Zna aproksymację Galerkina liniowych równań różniczkowych cząstkowych i twierdzenia o zwartych włożeniach w przestrzeniach Sobolewa.
- Efekt MNT_W03
- Zna metody analizy jakościowej słabych rozwiązań liniowych równań różniczkowych cząstkowych: analiza regularności, zasady maksimum, zasady porównawcze, ciągła zależność od danych.
- Efekt MNT_W04
- Zna matematyczne podstawy modelowania ośrodków ciągłych: zasada zachowania masy, zasada zachowania pędu i zasada zachowania momentu pędu.
- Efekt MNT_W05
- Zna znaczenie i przykłady związków konstytutywnych w mechanice ośrodków ciągłych.
- Efekt MNT_W06
- Zna podstawy teorii Johna Ball'a analizy istnienia punktów minimalnych funkcjonału energii nieliniowych materiałów hipersprężystych.
- Efekt MNT_W07
- Zna podstawy rachunku wariacyjnego funkcji wielu zmiennych: równanie Eulera-Lagrange'a, związane punkty ekstremalne, twierdzenie o przełęczy górskiej.
- Efekt MNT_W08
- Zna podstawowe twierdzenia o punktach stałych i ich zastosowania w teorii istnienia rozwiązań nieliniowych problemów.
- Efekt MNT_W09
- Zna pojęcie rozwiązań lepkościowych skalarnych, nieliniowych równań eliptycznych i jego zastosowanie w teorii gier i analizie równania Hamiltona-Jacobiego.
- Efekt MNT_W10
- Zna teorię istnienia rozwiązań nierówności wariacyjnych w przestrzeniach Hilberta w przypadku koercytywnym i także przy braku koercytywności.
- Efekt MNT_W11
- Zna twierdzenie Eberleina-Smuliana i jego zastosowanie w analizie nierówności wariacyjnych z operatorem monotonicznym.
- Efekt MNT_W12
- Zna podstawy teorii istnienia słabych rozwiązań równania Naviera-Stokesa.
- Efekt MNT_W13
- Zna metody podnoszenia regularności słabych rozwiązań równania Naviera-Stokesa i ich praktyczne zastosowanie.
- Efekt MNT_W14
- Zna problem homogenizacji równania eliptycznego z szybko oscylującymi współczynnikami.
- Efekt MNT_W15
- Zna pojęcie dwuskalowej zbieżności i jego zastosowanie w problemach homogenizacji różnych problemów brzegowo-początkowych.
- Efekt MNT_W16
- Zna podstawowe typy bifurkacji zachodzące w jednoparametrowych rodzinach niskowymiarowych układów dynamicznych.
- Efekt MNT_W17
- Zna dynamikę strukturalnie stabilnych układów dynamicznych.
- Efekt MNT_W18
- Wie jak nieskończony ciąg bifurkacji podwajania okresu prowadzi do dynamiki chaotycznej.
- Efekt MNT_W19
- Zna podstawowe modele układów dynamicznych opisujących chaos deterministyczny oraz przykłady ich zastosowań w różnych dziedzinach nauk.
- Efekt MUF_W01
- Posiada wiedzę z teorii martyngałów, całki stochastycznej i stochastycznych równań różniczkowych oraz zna najważniejsze twierdzenia z tego zakresu.
- Efekt MUF_W02
- Zna metody modelowania różnych rynków finansowych (przy założeniu deterministycznej stopy procentowej) oraz metody wyceny instrumentów pochodnych i zabezpieczania wypłat.
- Efekt MUF_W03
- Zna podstawowe metody modelowania stóp procentowych, modele chwilowej stopy procentowej, HJM, metody wyceny instrumentów pochodnych stopy procentowej.
- Efekt MUF_W04
- Zna model ryzyka indywidualnego, jego charakterystyki, sposoby wyznaczania dokładnych i przybliżonych rozkładów prawdopodobieństw strat, zagadnienie aproksymacji modelami złożonymi.
- Efekt MUF_W05
- Zna podstawowe modele ryzyka złożonego, ich własności i charakteryzacje, metody obliczania dokładnych i przybliżonych rozkładów prawdopodobieństw dla portfela początkowego i reasekurowanego.
- Efekt MUF_W06
- Zna modele procesów ryzyka, sposoby wyznaczania prawdopodobieństwa ruiny i jego aproksymacji, rozkłady prawdopodobieństw maksymalnej straty i deficytu.
- Efekt MUF_W07
- Posiada wiedzę na temat najnowszych badań w zakresie modelowania i pomiaru ryzyka.
- Efekt MUF_W08
- Zna zagadnienia regresji liniowej, analizę wariancji, składowych głównych, zagadnienia dyskryminacji, metody Monte Carlo.
- Efekt MUF_W09
- Zna podstawowe pojęcia matematyki finansowej niezbędne dla poznania zaawansowanych technik matematyki w finansach i w ubezpieczeniach.
- Efekt MUF_W10
- Zna podstawowe metody analizy aktuarialnej w ubezpieczeniach związanych z życiem, a także międzynarodowe symbole aktuarialne.
- Efekt MUF_W11
- Zna zawansowane metody numeryczne i symulacyjne wyceny instrumentów pochodnych oraz metody ich zabezpieczania.
- Efekt MUF_W12
- Zna metody optymalizacji portfela papierów wartościowych, pomiaru ryzyka inwestycji.
- Efekt MUF_W13
- Zna najnowsze trendy w modelowaniu i badaniach rynków ubezpieczeniowych i finansowych
- Efekt SMAD_W01
- Zna podstawowe testy nieparametryczne (w tym testy rangowe i testy serii).
- Efekt SMAD_W02
- Zna metody badania niezależności oraz kwantyfikacji siły zależności.
- Efekt SMAD_W03
- Zna podstawy teorii statystycznych funkcji decyzyjnych, statystyki bayerowskiej oraz podejścia minimaksowego.
- Efekt SMAD_W04
- Zna metody generowania rozkładów prawdopodobieństwa, metody Monte Carlo całkowania i optymalizacji oraz podstawowe metody Monte Carlo Markov Chain i metody repróbkowania (bootstrap i jackknife).
- Efekt SMAD_W05
- Zna własności wybranych rozkładów wielowymiarowych (w tym wielowymiarowego rozkładu normalnego, rozkładu Wisharta i Hotellinga) oraz metody estymacji i testowania hipotez w przypadku wielowymiarowym.
- Efekt SMAD_W06
- Zna podstawy teoretyczne analizy składowych głównych oraz analizy dyskryminacyjnej w modelu gaussowskim.
- Efekt SMAD_W07
- Zna postać modelu liniowego regresji wielokrotnej, związane z nim metody estymacji i testowania oraz narzędzia diagnostyczne. Zna podstawowe strategie modelowania w tym zakresie.
- Efekt SMAD_W08
- Zna model parametryczny regresji nieliniowej oraz model nieparametryczny regresji. Zna konstrukcję podstawowych nieparametrycznych estymatorów regresji
- Efekt SMAD_W09
- Zna modele jednoczynnikowy i dwuczynnikowy analizy wariancji i model analizy kowariancji oraz podstawowe testy w tych modelach. Wie, na czym polega problem wielokrotnego testowania.
- Efekt SMAD_W10
- Zna pojęcia stacjonarnego szeregu czasowego, funkcji korelacji i korelacji częściowej procesów ARMA, ARIMA, SARIMA i procesu liniowego oraz procesów warunkowo heteroskedastycznych. Zna podstawowe metody estymacji parametrów procesów ARMA oraz ich własności asymptotyczne. Zna konstrukcję periodogramu
- Efekt SMAD_W11
- Wie, co to jest dystrybuanta i gęstość spektralna oraz zna związki między funkcją autokowariancji a gęstością spektralną.
- Efekt SMAD_W12
- Zna ogólne sformułowanie problemu klasyfikacji pod nadzorem i bez nadzoru oraz podstawowe metody klasyfikacji liniowej i klasyfikacji logistycznej. Wie, na czym polega kwadratowa analiza dyskryminacyjna.
- Efekt SMAD_W13
- Zna pojęcie i postać estymatora bayesowskiego w problemie klasyfikacji oraz konstrukcję jego odpowiedników empirycznych. Zna podstawowe metody oceny błędu klasyfikacji
- Efekt SMAD_W14
- Zna metodologię konstrukcji drzew klasyfikacyjnych oraz maszyn wektorów podpierających. Wie, na czym polegają metody łączenia klasyfikatorów
- Efekt SMAD_W15
- Zna podstawowe metody analizy skupień (w tym: metodę k-średnich, dendrogramy, metodę mieszanek, oraz sieci samoorganizujące się Kohonena).
- Efekt SMAD_W16
- Zna postać modelu logistycznego oraz związane z nim testy oraz metody diagnostyczne.
- Efekt SMAD_W17
- Zna postać poissonowskiego modelu regresyjnego oraz podstawowe metody analizy tablic wielodzielczych przy użyciu modeli log-liniowych
- Efekt SMAD_W18
- Zna sformułowanie uogólnionego modelu liniowego, pojęcie funkcji łączącej, ogólną postać odchylenia , testów istotności i dopasowania oraz metody konstrukcji rezyduów
- Efekt SMAD_W19
- Zna pojęcie efektu losowego, liniowego modelu mieszanego, nadwyżki rozproszenia, quasi-wiarogodności oraz równań estymujących
- Efekt SMAD_W20
- Zna pojęcia funkcji przeżycia, funkcji hazardu i mechanizmu cenzorowania. Wie, czym jest tablica przeżycia i zna podstawowe wskaźniki demograficzne. Zna estymator Kaplana-Meiera oraz podstawowe testy równości dwóch krzywych przeżycia. Zna model proporcjonalnych hazardów, modele analizy przeżyć z efektami losowymi oraz modele wielostanowe.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt M2_U01
- Potrafi w przystępny sposób przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanego referatu po polsku lub w języku obcym, zawierającego motywację, metody dochodzenia do wyników oraz ich znaczenie na tle innychpodobnych wyników.
- Efekt M2_U02
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia;
- Efekt MNI_U01
- potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawić poprawne rozumowania matematyczne
- Efekt MNI_U02
- umie posługiwać się pojęciem działania monoidu i grupy na zbiorze do rozwiązywania problemów kombinatorycznych, potrafi posługiwać się metodami teorii grup i quasi-grup do opisu i rozwiązywania problemów związanych z konfiguracjami kombinatorycznymi
- Efekt MNI_U03
- umie posługiwać się językiem algebraicznym interpretując zagadnienia z różnych obszarów matematyki i zastosowań
- Efekt MNI_U04
- potrafi dostrzec struktury algebraiczne w różnych dziedzinach matematyki i poza matematyką
- Efekt MNI_U05
- potrafi skonstruować nowe kody z już istniejących oraz macierze generujące oraz macierze sprawdzające dla wybranych kodów liniowych
- Efekt MNI_U06
- potrafi stosować metody algebry i teorii liczb w zagadnieniach kryptograficznych takich jak szyfrowanie i deszyfrowanie wiadomości w systemach symetrycznych i asymetrycznych, podpisywanie wiadomości, dzielenie sekretu, wymiana kluczy;
- Efekt MNI_U07
- umie obliczać złożone sumy ciągów liczbowych
- Efekt MNI_U08
- umie rozwiązywać podstawowe rodzaje równań rekurencyjnych w sposób dokładny i przybliżony
- Efekt MNI_U09
- umie sporządzać dokumentację dla poszczególnych etapów projektu informatycznego
- Efekt MNI_U10
- umie korzystać z narzędzi wspomagających prowadzenie projektu
- Efekt MNI_U11
- potrafi formułować modele matematyczne zjawisk z różnych dziedzin
- Efekt MNI_U12
- umie posługiwać się podstawowymi pojęciami teorii informacji oraz je interpretować
- Efekt MNI_U13
- umie posługiwać się różnymi modelami źródła informacji i kanału komunikacyjnego, w zadanym modelu potrafi wyznaczyć entropię źródła oraz przepustowość kanału, potrafi skonstruować optymalny kod dla źródła;
- Efekt MNI_U14
- potrafi stosować metodę podziału i ograniczeń do rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego
- Efekt MNI_U15
- potrafi stosować i analizować metody przybliżone do rozwiązywania zagadnień programowania dyskretnego;
- Efekt MNI_U16
- potrafi oszacować złożoność obliczeniową algorytmu
- Efekt MNI_U17
- potrafi przeprowadzić dowód poprawności działania algorytmu
- Efekt MNI_U18
- potrafi zaadoptować znane algorytmy do rozwiązania konkretnego problemu i zaimplementować je
- Efekt MNI_U19
- potrafi badać asymptotyczne zachowanie się złożonych ciągów liczbowych
- Efekt MNI_U20
- potrafi samodzielnie i ze zrozumieniem studiować teksty matematyczne związane tematycznie z zagadnieniami omawianymi na zajęciach , umie przedstawić w mowie i na piśmie poznaną w ten sposób tematykę oraz określić jakie są otwarte pytania dotyczące omawianej tematyki
- Efekt MNT_U01
- Umie zastosować metodę Galerkina w eliptycznym i parabolicznym równaniu różniczkowym cząstkowym.
- Efekt MNT_U02
- Potrafi stosować zaawansowane metody analizy funkcjonalnej w analizie jakościowej słabych rozwiązań liniowych równań różniczkowych cząstkowych.
- Efekt MNT_U03
- Umie zastosować teorię półgrup operatorów w analizie rozwiązywalności problemów ewolucyjnych w przestrzeniach Banacha.
- Efekt MNT_U04
- Umie analizować poprawność związków konstytutywnych mechaniki płynów i mechaniki ciała stałego.
- Efekt MNT_U05
- Umie stosować nierówność Korna w konkretnych problemach mechaniki ośrodków ciągłych.
- Efekt MNT_U06
- Potrafi wykorzystywać poliwypukłość energii w analizie istnienia punktów ekstremalnych .
- Efekt MNT_U07
- Umie analizować nieliniowe równania różniczkowe w postaci równań Eulera-Lagrange'a pewnego funkcjonału.
- Efekt MNT_U08
- Potrafi stosować twierdzenia o punktach stałych w konkretnych nieliniowych problemach początkowo-brzegowych.
- Efekt MNT_U09
- Umie wykorzystać monotoniczność nieliniowości w metodach słabej zbieżności.
- Efekt MNT_U10
- Potrafi przeprowadzić analizę problemu z przeszkodą i umie wykorzystać pojęcie pojemności w tej analizie.
- Efekt MNT_U11
- Umie zastosować techniki nierówności wariacyjnych w konkretnych problemach mechaniki ośrodków ciągłych.
- Efekt MNT_U12
- Umie wyznaczyć operator zhomogenizowany w prostych przykładach eliptycznych.
- Efekt MNT_U13
- Umie wykorzystać zbieżność dwuskalową w procesie homogenizacji.
- Efekt MNT_U14
- Potrafi zanalizować problem Stokesa w różnych geometriach i różnych przestrzeniach funkcyjnych.
- Efekt MNT_U15
- Umie wykorzystać zwartość w analizie jakościowej rozwiązań równania Naviera-Stokesa.
- Efekt MNT_U16
- Umie kodować dynamikę w terminach dynamiki symbolicznej.
- Efekt MNT_U17
- Potrafi metodami analitycznymi lub przy wsparciu komputera zidentyfikować bifurkacje i przeanalizować zmiany portretów fazowych w efekcie zaburzeń lokalnych i globalnych.
- Efekt MNT_U18
- Dla zadanego układu dynamicznego potrafi stwierdzić metodami analitycznymi lub przy wsparciu komputera występowanie i charakter zjawisk chaotycznych.
- Efekt MUF_U01
- Potrafi dobrać odpowiednie metody aproksymacji rozkładu prawdopodobieństwa strat dla różnych zagadnień ubezpieczeniowych oraz wyznaczać parametry portfela.
- Efekt MUF_U02
- Potrafi wyznaczyć aproksymacje prawdopodobieństwa ruiny dla różnych modeli procesu rezerw oraz wysokość składki przy ograniczeniach na prawdopodobieństwo ruiny.
- Efekt MUF_U03
- Potrafi znaleźć rozkład prawdopodobieństwa maksymalnej straty i deficytu w różnych momentach spadków rezerw oraz ich charakterystyki.
- Efekt MUF_U04
- Swobodnie posługuje się pakietami obliczeniowymi i programami do obróbki i analizy danych w zagadnieniach ubezpieczeniowych i finansowych.
- Efekt MUF_U05
- Potrafi stosować narzędzia z analizy stochastycznej w zagadnieniach modelowania ryzyka finansowego i ubezpieczeniowego.
- Efekt MUF_U06
- Potrafi przeprowadzić analizę regresyjnych zależności liniowych i analizę adekwatności postulowanego modelu.
- Efekt MUF_U07
- Posiada umiejętność analizy zależności dla różnych typów zmiennych losowych. Potrafi wykorzystywać techniki symulacyjne w statystycznej analizie danych.
- Efekt MUF_U08
- Potrafi wyceniać podstawowe instrumenty finansowe (bony skarbowe, weksle, obligacje) i analizować kredyty.
- Efekt MUF_U09
- Posiada umiejętność korzystania z funkcji finansowych arkusza kalkulacyjnego
- Efekt MUF_U10
- Potrafi zastosować różne modele i metody wyceny instrumentów pochodnych oraz sposoby ich zabezpieczania.
- Efekt MUF_U11
- Potrafi stosować modele stochastycznej stopy procentowej do wyceny instrumentów pochodnych.
- Efekt MUF_U12
- Potrafi zastosować metody numeryczne oraz techniki symulacyjne do wyceny instrumentów pochodnych oraz zarządzania ryzykiem wykorzystując języki programowania.
- Efekt MUF_U13
- Potrafi obliczać składki i rezerwy matematyczne dla różnych typów ubezpieczeń i rent życiowych.
- Efekt MUF_U14
- Potrafi skonstruować portfele optymalne i wyznaczać ich ryzyko za pomocą pakietu do obliczeń numerycznych.
- Efekt MUF_U15
- Dla zadanego problemu/tematu potrafi znaleźć w literaturze fachowej i bazach danych odpowiednie informacje.
- Efekt MUF_U16
- Potrafi samodzielnie i ze zrozumieniem studiować teksty matematyczne związane tematycznie z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, umie przedstawić na piśmie poznaną w ten sposób tematykę oraz określić jakie są otwarte pytania dotyczące omawianej tematyki
- Efekt MUF_U17
- Potrafi używać narzędzi z teorii martyngałów i równań stochastycznych.
- Efekt MUF_U18
- Potrafi konstruować model rynku finansowego bez arbitrażu.
- Efekt SMAD_U01
- Umie dobrać test nieparametryczny właściwy do badanego zagadnienia i potrafi stosować ów test w praktyce.
- Efekt SMAD_U02
- Potrafi dla danych ilościowych i jakościowych znajdować wskaźniki zależności i badać niezależność cech
- Efekt SMAD_U03
- Umie posługiwać się metodologią bayesowską w praktyce.
- Efekt SMAD_U04
- Umie generować próbki pseudolosowe z różnych rozkładów prawdopodobieństwa; umie stosować metody Monte Carlo do całkowania i zagadnień optymalizacyjnych; potrafi używać metod Monte Carlo Markov Chain; umie stosować metody bootstrap i jackknife.
- Efekt SMAD_U05
- Umie badać własności wielowymiarowego rozkładu normalnego; potrafi wyznaczać estymatory w przypadku wielowymiarowym oraz ocenić ich jakość oraz , weryfikować hipotezy o wielowymiarowej średniej i macierzy kowariancji w modelu normalnym. Umie w praktycznych zagadnieniach znajdować składowe główne dla wielowymiarowych danych gaussowskich.
- Efekt SMAD_U06
- Umie estymować, wykorzystując odpowiedni pakiet statystyczny, parametry w modelu liniowym, przeprowadzić diagnostykę i zmodyfikować model. Umie zinterpretować wyniki testów dopasowania i istotności zmiennych w modelu liniowym. Potrafi identyfikować modele sprowadzalne do modelu liniowego
- Efekt SMAD_U07
- Posiada praktyczną umiejętność przeprowadzenia selekcji zmiennych w modelu liniowym oraz porównania liniowych modeli hierarchicznych
- Efekt SMAD_U08
- Umie skonstruować estymatory regularyzowane w modelu liniowym. Umie przeprowadzić parametryczną i nieparametryczną estymację funkcji regresji
- Efekt SMAD_U09
- Potrafi przeprowadzić jednoczynnikową i dwuczynnikową analizę wariancji i zinterpretować jej wyniki.
- Efekt SMAD_U10
- Umie dopasować i przeprowadzić diagnostykę dopasowania podstawowych klas szeregów czasowych (ARMA, ARIMA, multiplikatywny SARIMA). Zna metody idenfikacji i prognozy szeregów.
- Efekt SMAD_U11
- Umie skonstruować periodogram i periodogram temperowany oraz potrafi obliczyć gęstość spektralną procesu. Umie obliczyć funkcje kowariancji i korelacji częściowej oraz obliczyć błąd predykcji.
- Efekt SMAD_U12
- Umie dopasować do danych modele warunkowo heteroskedastyczne
- Efekt SMAD_U13
- Umie skonstruować klasyfikatory liniowe i ocenić błędy klasyfikacji. Umie stosować metodę CART i SVM do problemu klasyfikacji i estymacji regresji.
- Efekt SMAD_U14
- Umie stosować metody analizy składowych głównych w konkretnych zagadnieniach, wybierać liczbę kierunków w tej metodzie oraz oceniać jej skuteczność.
- Efekt SMAD_U15
- Umie przeprowadzać analizę skupień (stosując metodę k-średnich, dendrogramy, metodę mieszanek, oraz sieci samoorganizujące się Kohonena).
- Efekt SMAD_U16
- Umie stosować metodę skalowania wielowymiarowego
- Efekt SMAD_U17
- Potrafi dopasować do danych model logistyczny oraz regresyjny model poissonowski, przeprowadzić testy istotności, dopasowania oraz diagnostykę
- Efekt SMAD_U18
- Umie skonstruować podstawowe modele log-liniowe dla tablicy wielodzielczej oraz przeprowadzić testy istotności zmiennych i występowania interakcji między nimi. Umie dopasować do danych model mieszany oraz zinterpretować jego wyniki.
- Efekt SMAD_U19
- Umie obliczyć wartość średnią, wariancję oraz postać odchylenia dla wybranych uogólnionych modeli liniowych oraz skonstruować przybliżony estymator największej wiarogodności metodą iterowanych ważonych najmniejszych kwadratów.
- Efekt SMAD_U20
- Umie wyznaczyć estymator Kaplana-Meiera i skumulowanego hazardu ocenić jego dokładność i wyznaczyć przedziały ufności dla prawdopodobieństwa dożycia oraz zinterpretować wyniki odpowiednich testów.
- Efekt SMAD_U21
- Umie wyznaczyć podstawowe estymatory parametryczne funkcji przeżycia, skonstruować tablicę przeżycia i wyznaczyć estymatory podstawowych parametrów demograficznych. Umie dopasować do danych i zinterpretować modele analizy przeżyć z efektami losowymi bądź model wielostanowy.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt M2_K01
- Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności;
- Efekt M2_K02
- Ma ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju w zakresie przedmiotów ekonomiczno-społecznych;
- Efekt MNI_K01
- potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role;
- Efekt MNI_K02
- umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z prowadzeniem projektu;
- Efekt MNI_K03
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
- Efekt MNT_K01
- Potrafi współdziałać w zespole.
- Efekt MNT_K02
- Rozumie potrzebę i istotę zdobywania wiedzy i umie organizować jej zdobywanie.
- Efekt MUF_K01
- Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
- Efekt MUF_K02
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- Efekt MUF_K03
- Umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z realizacją i prowadzeniem projektu.
- Efekt SMAD_K01
- Potrafi współdziałać i pracować w zespole przyjmując w nim różne role.
- Efekt SMAD_K02
- Umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z realizacją i prowadzeniem projektu.
- Efekt SMAD_K03
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.