Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Mechatroniki | 2020/2021 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechatronika | Prodziekan ds. Studiów, dr hab. inż. Olga Iwasińska-Kowalska |
Cele:
Absolwenci kierunku Mechatronika posiadają zaawansowaną wiedzę z zakresu mechaniki, elektroniki, automatyki i informatyki. W zależności i od tematyki realizowanej pracy dyplomowej nabywają umiejętności z zakresu zaawansowanych optycznych i fotonicznych metod pomiarowych, projektowania i stosowania przyrządów i systemów pomiarowych związanych z automatyzacją procesów w przemyśle. Rozwiązywania złożonych interdyscyplinarnych problemów projektowo-konstrukcyjnych, projektowania, wytwarzania i eksploatacji i sprzętu precyzyjnego i elektronicznego, w tym sprzętu multimedialnego, oraz urządzeń i procesów technologicznych, także w zakresie technologii mikroukładów elektronicznych i precyzyjnych, oraz nanotechnologii formowania i nanomateriałów. Wszystkie kompetencje nabywane są poprzez zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia, dobraną do zainteresowań absolwenta i prowadzoną pod opieką naukową sprawowaną przez cały czas trwania studiów. Dzięki temu absolwenci przygotowani są do twórczego uczestnictwa i kierowania zespołami przygotowującymi wdrożenia zaawansowanych systemów mechatronicznych w ośrodkach badawczo - rozwojowych i przedsiębiorstwach przemysłowych. Potrafią efektywnie pracować, jako konstruktorzy, organizatorzy i menadżerowie przemysłu.
Warunki przyjęć:
https://www.portalkandydata.pw.edu.pl/
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | Historia Rozwoju Techniki | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczno, ekonomiczno, społeczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Pracownia Tutorska | 2 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy mikroprocesorowe w mechatronice | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Matematyka dyskretna | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Wariantowe | Alternative Manufacturing Technology | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Europejskie uwarunkowania działalności inżynierskiej | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Innowacje | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody i Techniki Sztucznej Inteligencji I | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Miniaturyzacja urządzeń mechatroniki | 3 | 26 | 0 | 19 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie i symulacja obiektów dynamicznych | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie Systemów Pomiarowych | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Nanotechnologia | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy mikroskopii optycznej | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy nowoczesnych metod cyfrowej analizy danych | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praktyczne aspekty projektowania algorytmów numerycznych | 1 | 8 | 0 | 0 | 8 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Praktyka Programowania w MATLAB | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przemysłowa Tomografia Rentgenowska | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przetwarzanie i rozpoznawanie obrazu | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy automatyzacji produkcji | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki badawcze | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki i standardy zapisu sygnałów cyfrowych na nośnikach pamięci | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Techniki Optymalizacji | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki rzeczywistości wirtualnej | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria i Praktyka Metody Elementów Skończonych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Tworzenie aplikacji w środowisku LabVIEW | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Układy wykonawcze urządzeń mechatronicznych | 3 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do teorii inwestycji finansowych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane Techniki Metody Elementów Skończonych (MES) | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie i symulacja urządzeń mechatronicznych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy przetwarzania cyfrowego sygnałów dźwiękowych i telewizyjnych | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Prototypowanie Systemów Pomiarowych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technika podczerwieni | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria i metody optymalizacji | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Teoria i praktyka eksperymentu | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowane metody polowych pomiarów optycznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zarządzanie Projektem Innowacyjnym | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=58 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Przedmiot humanistyczno, ekonomiczno, społeczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Nowoczesne metody sztucznej inteligencji w robotyce mobilnej | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Pracownia Tutorska | 2 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie systemów automatyki | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przemysłowy internet rzeczy | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane programowanie robotów | 3 | 15 | 0 | 9 | 6 | 0 | 30 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka dyskretna | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy mechatroniczne | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  | Wariantowe | Innowacyjne materiały | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mikrosystemy optyczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Miniaturowe systemy orientacji w przestrzeni | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Nanomateriały i Nanotechnologie w Inżynierii Biomedycznej | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Optymalizacja w zastosowaniach | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Machine Learning w R | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Prezentacja idei i wyników badań/projektów na potrzeby nauki i biznesu | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wizualizacja w systemach przemysłowych | 3 | 10 | 0 | 6 | 14 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane techniki mikroskopowe | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | Przedmiot humanistyczno, ekonomiczno, społeczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Pracownia Tutorska | 2 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Modelowanie w biomechanice | 2 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Wariantowe | Automatyczne systemy sprzedaży | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Bioprzepływy | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Detekcja promieniowania elektromagnetycznego | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Ilustracja muzyczna w technikach multimedialnych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Interferometria przemysłowa | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Kompatybilność elektromagnetyczna urządzeń i systemów | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mikro/nanotechnika | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Obliczenia równoległe | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy Elektrotechnologii | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy polowych pomiarów optycznych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Publikowanie artykułów naukowych | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sensory i przetworniki w systemach pomiarowych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki ilościowej analizy optycznych danych pomiarowych | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Urządzenia do stabilizacji obrazu | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia algorytmiczne w metodach optycznych | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zaawansowane techniki tomograficzne | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=33 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Obowiązkowe | Procesy regulacji w systemach biologicznych | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Wariantowe | Biomechatroniczne Wyroby Medyczne | 2 | 10 | 10 | 0 | 10 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Drgania i fale | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Język programowania Python | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Kompozyty Konstrukcyjne w Mechatronice | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody i Techniki Sztucznej Inteligencji II | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Numeryczna mechanika płynów w metrologii przepływów | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Optyka fourierowska i dyfrakcyjna | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie w środowisku obliczeniowym R | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie Podzespołów Elektronicznych dla Mechatroniki | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie Systemów AV | 2 | 15 | 0 | 10 | 5 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projektowanie Układów Optycznych | 2 | 10 | 0 | 0 | 20 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przyrządy w kardiologii interwencyjnej | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Robotyka Medyczna | 2 | 14 | 0 | 8 | 8 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki 3D w fotografii i filmie | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki sensorowe w mechatronice - podstawowy | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologie Wytwarzania Sensorów | 3 | 20 | 0 | 0 | 25 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowane Zagadnienia Inżynierii Odwrotnej | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=37 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Wariantowe | Detekcja promieniowania elektromagnetycznego | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Detekcja promieniowania elektromagnetycznego | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Wariantowe | Automatyczne systemy sprzedaży | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Elektrotechnologii | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki obejmującą elementy matematyki dyskretnej i stosowanej niezbędnej do: a) modelowania i analizy podzespołów i urządzeń mechatronicznych, b) modelowania i analizy systemów mechatronicznych, c) optymalizacji układów.
- Efekt K_W02
- Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki współczesnej, w szczególności fizyki mikroświata i fizyki ciała stałego
- Efekt K_W03
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów mechatronicznych, z uwzględnieniem projektowania, eksploatacji i diagnostyki na każdym etapie ich cyklu życia
- Efekt K_W04
- Zna i rozumie metodykę projektowania urządzeń mechatronicznych
- Efekt K_W05
- Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i metod optymalizacji
- Efekt K_W06
- Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowych układów dynamicznych.
- Efekt K_W07
- Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie oceny wyników, dokumentowania i prezentacji prowadzonych badań i analiz
- Efekt K_W08
- Ma pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat działania oraz budowy wybranych typów systemów mechaniczno-elektroniczno-optyczno-informatycznych
- Efekt K_W09
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych narzędzi informatycznych stosowanych na etapach projektowania, eksploatacji i badań systemów
- Efekt K_W10
- Ma wiedzę na temat tendencji rozwojowych mechatroniki i najnowszych osiągnięciach w tym obszarze, z uwzględnieniem zagadnień szczegółowych
- Efekt K_W11
- Ma rozszerzoną wiedzę na temat eksploatacji systemów mechatronicznych
- Efekt K_W12
- Ma pogłębioną i szczegółową wiedzę w zakresie mikroprocesorowych układów sterowania
- Efekt K_W13
- Zna algorytmy przetwarzania sygnałów i sterowania
- Efekt K_W14
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie mikrosystemów oraz nanosystemów
- Efekt K_W15
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz potrafi korzystać z zasobów informacji i własności intelektualnej
- Efekt K_W16
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej; zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować informacje, wyciągać z nich wnioski a następnie formułować opinie
- Efekt K_U02
- Potrafi, pracując indywidualnie lub w zespole, ocenić pracochłonność zadania i opracować harmonogram jego realizacji; może pokierować pracą zespołu prowadzącego projekt lub badania.
- Efekt K_U03
- Potrafi przygotować dokumentację zadania dotyczącego systemu mechatronicznego lub jego podsystemu - o charakterze projektowym lub badawczym, opracować opis uzyskanych wyników oraz przedstawić je za pomocą różnych technik, w tym przygotować syntetyczna prezentację i poprowadzić dyskusję na jej temat
- Efekt K_U04
- Posługuje się językiem angielskim lub innym językiem międzynarodowym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej i wygłoszenia prezentacji na temat realizowanego zadania projektowego lub badawczego
- Efekt K_U05
- Zna możliwości i kierunki dalszego uczenia się i potrafi realizować proces samokształcenia
- Efekt K_U06
- Potrafi zastosować, opracować i modyfikować modele matematyczne systemów, zjawisk i procesów - do analizy i projektowania systemów mechatronicznych
- Efekt K_U07
- Potrafi - stosując odpowiednie narzędzia symulacyjne - zaplanować i przeprowadzić eksperymenty symulacyjne dotyczące systemu mechatronicznego i jego komponentów
- Efekt K_U08
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić badania doświadczalne oraz zinterpretować ich wyniki w odniesieniu do systemu mechatronicznego lub komponentów mechanicznych, urządzeń wykonawczych, sensorów i sterowników
- Efekt K_U09
- Potrafi sformułować zadane optymalizacyjne i rozwiązać je z zastosowaniem odpowiednich narzędzi
- Efekt K_U10
- Potrafi efektywnie zastosować techniki komputerowe w projektowaniu elementów składowych systemu mechatronicznego
- Efekt K_U11
- Potrafi wykorzystać nowoczesne materiały i techniki wytwarzania w projektowanych urządzeniach i systemach
- Efekt K_U12
- Potrafi zintegrować wiedzę dotyczącą układów mechanicznych, elektronicznych i automatyki podczas formułowania i rozwiązywania zadania inzynierskiego
- Efekt K_U13
- Umie przeprowadzić analizę wyników eksperymentów fizycznych lub symulacyjnych i przedstawić ich wyniki w formie liczbowej i graficznej, wyciągając właściwe wnioski
- Efekt K_U14
- Umie zastosować technikę optoelektroniczną w projektowanych systemach i podczas ich badań
- Efekt K_U15
- Umie zaprojektować i uruchomić układy pomiarowe systemu mechatronicznego
- Efekt K_U16
- Potrafi sformułować szczegółowe wymagania dla układu sterowania systemu mechatronicznego
- Efekt K_U17
- Potrafi zaprojektować, zestawić i uruchomić stanowisko badawcze do badań wybranych właściwości statycznych i dynamicznych podzespołu systemu mechatronicznego
- Efekt K_U18
- Potrafi zaprojektować zaawansowany technicznie podzespół systemu mechatronicznego
- Efekt K_U19
- Potrafi - uwzględniając zadaną specyfikację - zaprojektować mikroprocesorowy sterownik stosowany w systemie mechatronicznym
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych, społecznych i osobistych – w odniesieniu do samego siebie i innych osób; zna formy ciągłego dokształcania: studia 3 stopnia i podyplomowe, kursy i staże
- Efekt K_K02
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w obszarze mechatroniki, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i rynek pracy
- Efekt K_K03
- Jest świadomy roli absolwenta Politechniki Warszawskiej i Wydziału Mechatroniki PW w sensie popularyzacji wiedzy w zakresie mechatroniki w społeczeństwie
- Efekt K_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołu, którego jest członkiem i zna zasady działania w sposób profesjonalny i zgodny z etyką zawodową
- Efekt K_K05
- Potrafi funkcjonować w sposób przedsiębiorczy